стать¤
ћ»—“≈÷“¬ќ «ј’≤ƒЌќѓ ™¬–ќѕ» ¬ XVII —“.
Ќовою, важливою стор≥нкою ≥стор≥њ св≥товоњ художньоњ культури
стало мистецтво «ах≥дноњ ™вропи XVII ст. ¬оно розвивалос¤
в умовах широких соц≥альних рух≥в ≥ тривалих воЇн, ¤к≥ продовжували
потр¤сати крањни ™вропи. ўе б≥льше загострилис¤ в цей час глибок≥
суперечност≥ у сусп≥льному житт≥. ћайже скр≥зь при влад≥ залишалас¤
феодальна аристократ≥¤, але неухильно розвивалис¤ буржуазн≥ в≥дносини.
ƒо пол≥тичноњ боротьби вт¤гувалис¤ все ширш≥ верстви населенн¤.
” тих крањнах, де ц¤ боротьба завершилас¤ перемогою буржуазного
ладу, перед очима сучаспик≥в поступово розкривалис¤ нов≥, ще б≥льш
жорсток≥ суперечност≥ сусп≥льного житт¤.
ћистецтво в цей пер≥од було чи не най¤скрав≥шим ви¤вом духовного
житт¤ Ївропейських народ≥в. ¬оно ув≥брало у себе напружений ритм
тогочасного житт¤, в≥дбило глибоко драматичне пристрасно-емоц≥йне
св≥тосприйманн¤ людей XVII ст. ’удожники XVII ст. почали усв≥домлювати
житт¤ ¤к процес, в ¤кому все ≥ сама людина перебуваЇ в пост≥йному
рус≥. ¬они навчилис¤ майстерно розкривати динам≥ку внутр≥шнього
житт¤ людини. ќсобливо це ви¤вилос¤ в жанр≥ ≥ндив≥дуального
психолог≥чного портрета. ¬одночас образ людини у портрет≥ нер≥дко
набував загостреноњ соц≥альноњ характеристики. “огочасне житт¤
в ус≥х своњх про¤вах все б≥льш проникало в мистецтво. ¬ мистецтво
XVII ст. ув≥йшло й нове в≥дчутт¤ гранд≥озност≥, неос¤жност≥
¬сесв≥ту, зумовлене великими географ≥чними в≥дкритт¤ми к≥нц¤
доби ¬≥дродженн¤ та бурхливим розвитком наук.
” мистецтв≥ нам≥тилис¤ три основних стильових напр¤ми.
ѕерший з них - це п≥днесено театрал≥зоване барокко,
¤ке пишно розкв≥тло у феодально католицьких крањнах. ƒругий
напр¤м - стримано рац≥ональний, всеупор¤дковуючий класицизм,
¤кий най¤скрав≥ший ви¤в д≥став у абсолютистськ≥й ‘ранц≥њ. “ут
в≥н жививс¤ ≥де¤ми нац≥ональноњ Їдност≥ п≥д ег≥дою корол≥вськоњ
влади, що боролас¤ з феодальною анарх≥Їю. р≥м того, у XVII ст.
≥снував надзвичайно багатогранний позастильовий напр¤м,
в ¤кому найб≥льше й найр≥зноман≥тн≥ше ви¤вилис¤ демократичн≥ й
реал≥стичн≥ тенденц≥њ тогочасноњ художньоњ культури. «вичайно,
розвиваючись, ус≥ ц≥ напр¤ми часто перетинались один з одним.
ѕров≥дна ж роль того або ≥ншого напр¤му в мистецтв≥ окремих Ївропейських
крањн залежала в≥д конкретних ≥сторичних умов.
XVII ст.- пер≥од становленн¤ ≥ розвитку нац≥ональних художн≥х
шк≥л. ќсобливо ≥нтенсивно цей процес в≥дбувавс¤ в ≤тал≥њ, ≤спан≥њ,
‘ландр≥њ, √олланд≥њ та ‘ранц≥њ. Ќац≥ональн≥ мистецьк≥ школи
цих крањн набул≥њ загальноЇвропейського значенн¤.
* * *
”же в друг≥й половин≥ XVI ст. суперечност≥ сусп≥льного житт¤
набули в ≤тал≥њ надзвичайноњ гостроти. ” крањн≥, ¤ка за доби ¬≥дродженн¤
мала величезн≥ здобутки в економ≥чному ≥ культурному розвитку,
перемогли сили феодально-католицькоњ реакц≥њ. Ѕоротьба була запеклою
≥ напруженою. ѕапський дв≥р прагнув за будь-що п≥дн¤ти престиж
церкви. јристократичн≥ родини доводили своЇ право на пан≥вну роль
у крањн≥. ¬они оточували себе ореолом багатства: од¤гом, повед≥нкою,
ус≥м характером ≥ пишн≥стю побуту аристократи намагалис¤ п≥дкреслити
свою в≥дм≥нн≥сть в≥д простолюдин≥в, свою особливу вишукану культуру.
–озвиток виробничих сил крањни гальмувавс¤. ƒедал≥ злиденн≥шим
ставало житт¤ сел¤нства й др≥бних рем≥сник≥в. Ѕудь-¤ке в≥льнодумство,
см≥лив≥ науков≥ пошуки жорстоко пересл≥дувалис¤. ѕалали вогнища
≥нкв≥зиц≥њ. јле на посиленн¤ гн≥ту в≥льнолюбний ≥тал≥йський народ
в≥дпов≥дав заворушенн¤ми рем≥сник≥в ≥ сел¤нськими бунтами. ” науц≥
розширювалис¤ знанн¤ про реальний св≥т ≥ його закони. √уман≥стична
в≥ра в св≥тле майбутнЇ оживала в перших соц≥альних утоп≥¤х.
Ѕоротьба за прогресивн≥ ≥деали була частково прихованою, але
завжди напруженою. ¬елику роль в ≥дейн≥й боротьб≥ в≥д≥гравало
мистецтво. «вертаючись не ст≥льки до розуму, ск≥льки до почутт≥в
сучасник≥в, воно часто набувало полем≥чно загострених форм.
ѕрогресивн≥ тенденц≥њ мистецького розвитку най¤скрав≥ше ви¤вилис¤
в –им≥ - м≥ст≥, ¤ке ще за доби ¬исокого ¬≥дродженн¤ стало
загально≥та-л≥йським культурним центром. “ут у 90-т≥ роки XVI
- на початку XVII ст. розкв≥тла новаторська, глибоко демократична
творч≥сть ћ≥келанджело ћер≥з≥ да араваджо (1573-1610).
Ћюдина нелегкоњ вдач≥ й полум'¤ного темпераменту, в≥н прожив недовге,
але повне драматичних кол≥з≥й житт¤. √острота ≥ емоц≥йн≥сть сприйманн¤
поЇднувалис¤ в араваджо з незалежн≥стю оц≥нок ≥ погл¤д≥в. ”же
в ранн≥й пер≥од своЇњ творчост≥ араваджо почав розробл¤ти новий
дл¤ того часу побутовий жанр, прагнучи показати людину в њњ звичайному,
повс¤кденному житт≥. Ќа його ранн≥х картинах часто зображено одну
чи к≥лька людських постатей крупним планом. јле це не портрети,
а здеб≥льшого типов≥ образи звичайних юнак≥в, вз¤тих з навколишнього
житт¤: хлопчик несе кошик з фруктами, циганка ворожить юнаков≥,
молодик граЇ в карти з двома шахра¤ми; гарний парубок граЇ на
лютн≥ тощо. √ероњ араваджо в цей час здеб≥льшого молод≥ ≥ приваблив≥,
од¤гнен≥ у св¤ткове, а ≥нод≥, можливо, ≥ в театральне вбранн¤.
“им самим художник н≥би хоче довести естетичну ц≥нн≥сть образу
простолюдина.
ќсобливу увагу художник прид≥л¤Ї емоц≥йному стану людини. ¬ ранн≥х
творах це нескладн≥ почутт¤, наприклад жах ≥ огида (картина "’лопчик,
¤кого вкусила ¤щ≥рка"). ” п≥зн≥ших картинах почутт¤ зображених
людей ускладнюютьс¤, персонаж≥ об'Їднуютьс¤, наприклад, музичним
настроЇм (" онцерт"). Ќав≥ть нечисленн≥ в ранн≥й творчост≥
араваджо рел≥г≥йн≥ та м≥фолог≥чн≥ образи набувають особливоњ
конкретност≥. ќкрем≥ предмети, ¤к≥ художник вводить до своњх композиц≥й,
живуть одним житт¤м з людиною. ѕо-новому оц≥нивши њх естетичне
значенн¤, араваджо пише один з перших в Ївропейському живопис≥
натюрморт (" ошик фрукт≥в").
—амобутн≥й талант араваджо наприк≥нц≥ 90-х рок≥в дос¤г
повноњ зр≥лост≥. –оки злидн≥в ≥ нап≥вголодного ≥снуванн¤ були
позаду. ¬≥н став в≥домим у –им≥ живописцем, ¤кому доручали почесн≥
замовленн¤. ” папському –им≥ головним замовником була церква.
“ому жанров≥ теми в творчост≥ араваджо поступилис¤ м≥сцем рел≥г≥йним.
јле в≥н осмислив њх по-новому. ÷е, ¤к правило, драматичн≥ життЇв≥
сцени, сповнен≥ глибоко етичного зм≥сту ≥ доступн≥ розум≥нню нав≥ть
неосв≥ченоњ людини. ƒл¤ кожноњ Ївангельськоњ сцени араваджо знаходив
ориг≥нальну композиц≥ю. √оловним героЇм його картин залишавс¤
простолюдин. ќднак це не естетизована, ¤к ран≥ше, а подана в ус≥й
соц≥альн≥й конкретност≥ людина, огруб≥ла в≥д злиденного житт¤,
але ц≥л≥сна ≥ щира та безпосередн¤ у ви¤вленн≥ своњх почутт≥в.
Ќа повну силу цей образ зазвучав у картин≥ "јпостол ћатв≥й".
ћатв≥й тут зображений л≥тн≥м босим чолов≥ком, ¤кий усе житт¤ займавс¤
важкою ф≥зичною працею. ”с≥ зусилл¤ геро¤ картини зосереджен≥
на тому, щоб з допомогою юнака-ангела записати певн≥ слова. ¬≥д
цього незвичайного зан¤тт¤ напружилис¤ вс≥ його м'¤зи, на лисин≥
виступили краплини поту. –≥зка, контрастна св≥тлот≥нь не т≥льки
допомогла митцю п≥дкреслити об'Їмн≥сть форм (це вм≥ли робити ≥
його попередники), а й стала могутн≥м засобом побудови композиц≥њ,
ви¤вленн¤ њњ структури. ѕ≥дкреслюючи вра-ж≥нн¤ напруженост≥, вона
допомагала ви¤вленню динам≥ки д≥й. ¬≥двертий демократизм образу
Ївангел≥ста обурив замовник≥в, ≥ вони змусили художника написати
картину ≥з зображенн¤м св. ћатв≥¤ в б≥льш традиц≥йному тлумаченн≥.
” двох ≥нших картинах, присв¤чених життю ћатв≥¤ ("ѕокликанн¤
апостола ћатв≥¤" та "—трата апостола ћатв≥¤"),
художник розкриваЇ психолог≥чну взаЇмод≥ю зображених людей. “ака
взаЇмод≥¤ образ≥в дедал≥ б≥льше визначаЇ побудову твор≥в араваджо.
”се б≥льше в≥дчуваЇтьс¤ в них драматичний настр≥й, п≥дкреслений
р≥зким з≥ставленн¤м ¤скравого св≥тла та глибоких т≥ней.
Ќадзвичайноњ сили й переконливост≥ в зображенн≥ драматизму людського
житт¤ дом≥гс¤ араваджо в картин≥ "ѕокладенн¤ ’риста у
труну". “в≥р вразив сучасник≥в не т≥льки щирою правдив≥стю
≥ високою майстерн≥стю виконанн¤, а й незнаною ран≥ше життЇвою
конкретн≥стю розв'¤занн¤ теми. артина хвилювала гл¤дача гострим
в≥дчутт¤м причетност≥ до зображеноњ под≥њ: в≥н н≥би в≥дчував холод
висунутоњ вперед плити, а п≥д нею - морок могили, в ¤ку опускають
мертве т≥ло... ѕевна р≥ч, що церковники, ¤к≥ замовл¤ли картину,
не захот≥ли њњ прийн¤ти. “ака ж дол¤ сп≥ткала й картину "—мерть
ћар≥њ". ” постат≥ померлоњ ћар≥њ - матер≥ ’риста, не було
н≥¤коњ св¤тост≥. ƒекому ≥з сучасник≥в вона нагадувала утопленицю.
јле гл¤дач одразу в≥дчував, що смерть ц≥Їњ простоњ ж≥нки - велике
горе дл¤ зображених на картин≥ людей. ÷е теж простолюдини, ¤к≥
звикли до суворих випробувань житт¤. њхн≥ почутт¤ - так≥ щир≥
й глибок≥ - викликають повагу. ’удожник сп≥вчуваЇ њм, ¤к сп≥вчуваЇ
в≥н старому сел¤нинов≥ ≥ сел¤нц≥, ¤ких в≥н зобразив на картин≥
"ћадонна п≥л≥гр≥м≥в". ÷≥ прост≥ люди прийшли здалека
з≥ своњми турботами й спод≥ванн¤ми до будиночка в Ћо-ретто, куди,
за легендою, ангели перенесли д≥м богоматер≥. —умно дивитис¤ на
п≥л≥гр≥м≥в, богомат≥р безсила њм допомогти...
як за житт¤ художника, так ≥ п≥сл¤ смерт≥ його твори викликали
в одних подив ≥ захопленн¤, в ≥нших - ненависть ≥ р≥шучий осуд,
але н≥кого вони не залишили байдужим. ” р≥зних крањнах ™вропи
з'¤вилис¤ посл≥довники араваджо, виникла нав≥ть теч≥¤ так званого
караваджизму.
як уже зазначалос¤, не вс≥х замовник≥в задовольн¤ло мистецтво
араваджо. ƒл¤ розпису численних аристократичних палац≥в потр≥бн≥
були урочист≥ й св¤тков≥ форми. “ак≥ форми розробл¤лис¤ представниками
академ≥чного напр¤му, ¤кий, звичайно, розгл¤дають ¤к ранню стад≥ю
барокко.
ўе у 80-х роках XVI ст. три брати арачч≥ заснували в
Ѕолоньњ навчально-творчий заклад - "јкадем≥ю спр¤мованих
на правильний шл¤х". ¬они вважали, що митц≥ повинн≥ не
в≥дбивати ¤вища звичайного житт¤, а створювати св≥й вищий за реальне
житт¤ св≥т, уз¤вши з д≥йсност≥ т≥льки величне й благородне. —творен≥
братами арачч≥ урочист≥ розписи к≥лькох палац≥в у Ѕолоньњ привернули
увагу до цих майстр≥в. њх запросили зокрема до –иму виконувати
розписи в палац≥ родини ‘арнезе. ÷≥ розписи, ≥ насамперед плафон
великоњ галерењ, сучасники сприймали ¤к чудо мистецтва. «адум
розпису належав найталановит≥шому з брат≥в - јн≥бале арачч≥
(1560-1609), про ¤кого казали, що ¤кби в≥н жив за час≥в –афаел¤,
то ≥ той позаздрив би йому. ƒе в чому цей плафон нагадував плафон
ћ≥келанджело в —≥кстинськ≥й капел≥. јле дом≥нувала в ньому не
гуман≥стична спр¤мован≥сть, а декоративн≥сть. ¬ажке членуванн¤
розпису арх≥тектурними мотивами, ≥люзорно в≥дтворен≥ численн≥
картини в рамах, скульптурн≥ постат≥ й арх≥тектурн≥ детал≥ - усе
це зливалос¤ у Їдину складну композиц≥ю, приголомшуючи багатством
≥ перенасичен≥стю форм. –озпис розширював прост≥р прим≥щенн¤ й
надавав йому особливоњ св¤тковоњ урочистост≥.
ѕрагненн¤ до ефектност≥ ≥ урочистост≥ ще б≥льш розвинули ≥тал≥йськ≥
майстри монументально-декоративного мистецтва пер≥оду зр≥лого
барокко. ¬икористовуючи надбанн¤ реал≥стичного живопису, вони
посилили в≥дчутт¤ руху, ¤ке в≥днин≥ пронизувало вс≥ њхн≥ композиц≥њ.
” плафонному живопис≥ дедал≥ б≥льшу роль грало враженн¤ простору.
јрх≥тектура ≥нтер'Їра н≥би виростала вгору. Ќад головою гл¤дача
в≥дкривалас¤ безмежна глибоч≥нь неба, де серед легких, ос¤¤них
потоками св≥тла хмарок рухалис¤ постат≥ м≥фолог≥чних героњв. ”се
зображенн¤ мало вигл¤д театральноњ феЇр≥њ ≥ водночас в≥дбивало
нове дл¤ цього пер≥оду в≥дчутт¤ гранд≥озност≥ ¬сесв≥ту. “акий
розпис гармон≥йно вписувавс¤ в ≥нтер'Їри палац≥в, споруджених
у стил≥ барокко. ¬икористовувавс¤ в≥н ≥ в церквах, де м≥сце м≥фолог≥чних
образ≥в пос≥дали зображенн¤ св¤тих, а в≥дкритий прост≥р неба тлумачивс¤
¤к сфера потойб≥чного житт¤.
¬ арх≥тектур≥ стиль барокко почав формуватис¤ ще в друг≥й половин≥
XVI ст. Ѕатьк≥вщиною ≥ м≥сцем найвищого розкв≥ту його був –им.
Ўироке буд≥вництво в –им≥, де знаходивс¤ папський дв≥р, було на
той час одним з д≥йових засоб≥в ствердженн¤ непорушноњ могутност≥
≥ багатства католицькоњ церкви. ‘орми ренесансноњ арх≥тектури
вже не задовольн¤ли њњ вимог - вони здавалис¤ тепер занадто стаб≥льними
≥ вр≥вноваженими. ¬≥д арх≥тектури вимагали б≥льшоњ емоц≥йност≥.
¬она мала полонити гл¤дача, приголомшувати його незвичайним ефектом,
хвилювати багатством декоративного оформленн¤.
Ќав≥ть така гранд≥озна споруда в –им≥, ¤к собор св¤того ѕетра,
буд≥вництво ¤кого розпочав в≥домий Ѕраманте ще за доби ¬исокого
¬≥дродженн¤, не задовольн¤ла тепер римських пап. ¬она здавалас¤
њм недостатньо величною й ефектною, хоч њњ купол, спроектований
ћ≥келанджело, с¤гав у височ≥нь б≥льше н≥ж на 140 м ≥ дом≥нував
над ус≥м м≥стом. ўоб собор справл¤в ще б≥льше враженн¤, найвидатн≥ший
майстер ≥тал≥йського барокко - Ћоренцо Ѕерн≥н≥ - побудував
передню колонаду, ¤ка вт¤гнула в Їдиний ансамбль ≥ соборну площу.
ћасштаби собору ≥люзорно зб≥льшилис¤, а ритм колонад вн≥с в ансамбль
п≥дкреслену урочист≥сть.
ѕоступово арх≥тектурн≥ ритми споруд набували все б≥льшоњ внутр≥шньоњ
напруги. Ќаче ¤кась надлюдська сила вигинала ст≥ни; окрем≥ частини
фасад≥в або ховалис¤ вглиб, або, навпаки, ступали вперед, колони
й п≥л¤стри то розсувалис¤, то зб≥галис¤ докупи. ѕримхливих, гнутих
форм набирали карнизи й фронтони. ћ≥нлива св≥тлот≥нь густ≥шала
в глибоких н≥шах, тр≥пот≥ла на л≥плених в≥зерунках, р≥зким контрастом
ви¤вл¤ла винесен≥ вперед арх≥тектурн≥ елементи. —поруди пронизував
неспок≥йний, схвильований рух.
Ћоренцо Ѕерн≥н≥ (1598-1680) був надзвичайно обдарованою
й осв≥ченою людиною. …ого знали не т≥льки ¤к видатного арх≥тектора
≥ пров≥дного скульптора пер≥оду зр≥лого барокко. ¬≥н був також
живописцем, рисувальником, карикатуристом, режисером театральних
вистав, декоратором ≥ нав≥ть автором комед≥йних п'Їс.
Ѕерн≥н≥ рано д≥став визнанн¤. –имськ≥ меценати й папи засипали
його замовленн¤ми. оли на запрошенн¤ французького корол¤ в≥н
прињхав до ѕарижа, його зустр≥ли там з великими почест¤ми. ѕроте
справжн≥й зм≥ст житт¤ в≥н завжди бачив не в слав≥ ≥ багатств≥,
а в наполеглив≥й творч≥й прац≥.
Ѕлискуче, п≥днесено емоц≥йне мистецтво Ѕерн≥н≥ було пронизане
прагненн¤м уловити м≥нливий пульс житт¤ ≥ позначалос¤ п≥двищеним
≥нтересом до внутр≥шнього св≥ту людини. ќсобливо виразно це ви¤вилос¤
в скульптурних творах митц¤. ¬же в його юнацькому твор≥ "ƒавид"
п≥дкреслювалас¤ динам≥ка зовн≥шньоњ д≥њ, що в≥дпов≥дала величезному
напруженню духовних сил геро¤. ј коли молодий Ѕерн≥н≥ зак≥нчив
мармурову групу "јполлон ≥ ƒафна", то, за твердженн¤м
одного з його сучасник≥в, увесь –им зб≥гс¤ дивитис¤ на нењ, наст≥льки
по-новому вона була вир≥шена. ÷¤ декоративна скульптура в≥дзначалас¤
не т≥льки в≥ртуозн≥стю виконанн¤, а й особливою гостротою в≥дображенн¤
протилежних людських переживань: закоханий јполлон майже наздогнав
н≥мфу ƒафну, охоплену огидою до нього. онфл≥кт почутт≥в розв'¤зуЇтьс¤
тим, що перел¤кана ƒафна починаЇ перетворюватись у лаврове дерево.
ќтже, показ сильних людських почутт≥в п≥дводив гл¤дача до сприйманн¤
чуда ¤к чогось можливого.
ўе б≥льшоњ психолог≥чноњ виразност≥ Ѕерн≥н≥ дос¤г у твор≥ "≈кстаз
св. “ерези", виконаному дл¤ церкви —анта ћар≥¤ делла
¬≥ттор≥а в –им≥. —тан молодоњ монахин≥ “ерези, серце ¤коњ запалив
полум'¤ною любов'ю до бога ангел, що з'¤вивс¤ њй ув≥ сн≥, переданий
художником через показ сильного любовного переживанн¤. ћ≥нлива
гра св≥тлот≥н≥ ще б≥льше п≥дкреслюЇ животрепетн≥сть людського
почутт¤, що пронизуЇ всю цю в≥ртуозно вир≥зьблену групу.
ѕ≥двищений ≥нтерес до внутр≥шнього св≥ту людини зумовив усп≥хи
Ѕерн≥н≥ ≥ ¤к портретиста. ” своњх скульптурних бюстах в≥н добре
передаЇ динам≥ку людських почутт≥в. ¬она в≥дчутна ≥ в жвавому
поворот≥ голови кардинала Ѕоргезе, ≥ в полум'¤ному погл¤д≥ онстанц≥њ
Ѕуонарелл≥, ¤ку кохав Ѕерн≥н≥, ≥ нав≥ть у пишному портрет≥ Ћюдовика
XVI, що став дл¤ митц≥в XVII ст. свого роду еталоном скульптурного
портрета в стил≥ барокко.
ѕатетична мова барокко, в ¤кому елементи ≥деал≥зац≥њ поЇднувалис¤
з безпосередн≥ми життЇвими спостереженн¤ми, властива творчост≥
багатьох ≥тал≥йських митц≥в. Ќезабаром стиль барокко поширивс¤
й в ≥нших крањнах ™вропи, де був грунт дл¤ його розвитку.
ћ»—“≈÷“¬ќ ‘ЋјЌƒ–≤ѓ XVII —“.
яскравим осередком розвитку стилю барокко в мистецтв≥ пор¤д з
≤тал≥Їю стала ‘ландр≥¤ (ѕ≥вденн≥, або ≤спанськ≥ Ќ≥дерланди - тепер≥шн¤
Ѕельг≥¤). ѕерша половина XVII стол≥тт¤ була тут пер≥одом формуванн¤
≥ розкв≥ту нац≥ональноњ культури, що насамперед ви¤вилас¤ в живопис≥.
јле цей процес в≥дбувавс¤ в досить складних умовах. ќдна з найб≥льш
розвинених економ≥чно крањн ™вропи - ‘ландр≥¤ - пережила революц≥йне
п≥днесенн¤. ўоправда, вона швидко вийшла з революц≥йно-визвольноњ
боротьби, ¤ка в друг≥й половин≥ XVI ст. охопила вс≥ Ќ≥дерланди.
–еволюц≥йний рух у ‘ландр≥њ було придушено. рањна залишилас¤
п≥д протекторатом ≤спан≥њ. ” н≥й в≥дновивс¤ феодальний лад. ѕост≥йн≥
в≥йни, в ¤к≥ ‘ландр≥ю вт¤гувала ≤спан≥¤, гальмували розвиток економ≥ки.
Ѕлокада голландц¤ми гирла ≤ѕельди значною м≥рою парал≥зувала фландрську
торг≥влю. јле пробуджений революц≥йною боротьбою народ в≥рив у
кращ≥ часи. ” широких верствах фламандського сусп≥льства м≥цн≥ла
нац≥ональна св≥дом≥сть. Ќезважаючи на те, що в той час особливоњ
сили набула като-лицька церква, активна пропаганда рел≥г≥йних
≥дей не могла придушити св≥тськоњ культури. ” крањн≥ розвивалис¤
науки, поширювалис¤ ≥дењ гума-г≥зму. ≤ саме сфера культури ставала
ареною боротьби за утвердженн¤ гац≥ональних форм бутт¤. ≤спанським
нам≥сникам у ‘ландр≥њ доводилось показувати себе тепер ¤к доброзичливих
осв≥чених правител≥в, що дбають гро культурний розвиток п≥длеглоњ
њм крањни. ¬они не шкодували грошей [а буд≥вництво та оздобленн¤
храм≥в, палац≥в, громадських будов, оформленн¤ р≥зних св¤т ≥ урочистих
процес≥й. ”се це мало створювати ≥люз≥ю процв≥танн¤ крањни ≥ прикривати
складн≥ сусп≥льн≥ суперечност≥.
ѕров≥дним художником ‘ландр≥њ у цей пер≥од був ѕ≥тер-ѕауль
–убенс (1577-1640). Ѕлискучий живописець, гуман≥ст, один з
кращих в ™вроп≥ знавц≥в античноњ культури, в≥домий антиквар ≥
талановитий дипломат - таким знали –убенса його сучасники.
ўе в молодост≥, перебуваючи прот¤гом восьми рок≥в у ≤тал≥њ, прилучивс¤
–убенс до загальноЇвропейського процесу становленн¤ нових форм
у мистецтв≥. јле своЇ власне слово художник зм≥г сказати лише
тод≥, коли повернувс¤ до јнтверпена. ћогутн≥й св≥жий подих в≥тру
ув≥рвавс¤ в його творч≥сть, надавши њй надзвичайноњ життЇстверджуючоњ
сили. Ќапружена патетика художньоњ мови –убенса стала ви¤вом невгамовноњ
енерг≥њ. ” картинах –убенса д≥ють см≥лив≥ засмагл≥ чолов≥ки могутньоњ
статури або пишн≥ св≥тловолос≥ ж≥нки з н≥жною шк≥рою, що м≥нитьс¤
вс≥ма в≥дт≥нками перламутру.
—творюван≥ художником образи все б≥льше набувають нац≥онального,
а часто ≥ демократичного характеру. ÷е ¤скраво ви¤вилос¤ вже в
перших значних творах –убенса, написаних ним незабаром п≥сл¤ поверненн¤
на батьк≥вщину,- у двох великих, в≥втарних картинах-триптихах
дл¤ антвер-пенських церков. ” центральн≥й частин≥ одноњ з них
було вм≥щено "«дви-женн¤ хреста", другоњ - "«н¤тт¤
з хреста". “еми були традиц≥йними, але зображен≥ героњ випром≥нювали
¤скраву життЇву енерг≥ю. ѕерсонаж≥ рел≥г≥йного за темою твору
набули п≥д пензлем живописц¤ нац≥ональних народних рис. “вори
–убенса так красномовно зверталис¤ до широкоњ аудитор≥њ, так сильно
впливали на нењ, що католицьке духовенство стало пост≥йним замовником
майстра, незважаючи на те, що п≥дкреслено матер≥альний характер
створюваних ним образ≥в мало в чому в≥дпов≥дав христи¤нським у¤вленн¤м
та ≥деалам.
ѕристрасне утвердженн¤ активних життЇвих сил характерне дл¤ вс≥х
твор≥в –убенса. ¬оно ви¤вл¤Їтьс¤ в численних його композиц≥¤х
рел≥г≥йного зм≥сту, у зображенн¤х полювань, портретах, пейзажах
≥ картинах на улюблен≥ ним м≥фолог≥чн≥ та алегоричн≥ теми.
ѕ≥днесен≥сть ≥ емоц≥йн≥сть художньоњ мови, краса насиченого колориту,
що в≥дзначавс¤ прозор≥стю й чистотою фарб, поЇднан≥ з гострим
в≥дчутт¤м ритму тогочасного житт¤, забезпечили творам –убенса
широку попул¤рн≥сть серед р≥зних сусп≥льних верств не т≥льки у
‘ландр≥њ, а й за њњ межами. „исленн≥ замовленн¤ художнику допомагали
виконувати його учн≥ та пом≥чники. ћайстерн¤ –убенса стала справжн≥м
центром формуванн¤ нового фламандського мистецтва.
¬елике м≥сце в творчост≥ –убенса пос≥ли античн≥ образи. ’удожник
добре в≥дчував поетичн≥сть давньогрецьких м≥ф≥в ≥ п≥днесену героњку
≥сторичних легенд стародавнього –иму. ¬ своњх живописних творах
в≥н в≥льно й природно "перекладав" њх на фламандську
мову. “ак, суто фламандським в≥дчутт¤м повнокровност≥ житт¤ пройн¤т≥
його картини на тему "вакханал≥й", в ¤ких особливо гостро
в≥дчутно Їдн≥сть природи ≥ людини.
√раничним напруженн¤м емоц≥й визначаЇтьс¤ образний лад ц≥лоњ
низки м≥фолог≥чних картин –убенса, зокрема такоњ в≥домоњ його
композиц≥њ, ¤к "¬икраденн¤ дочок Ћевк≥ппа". —м≥ливий
вчинок чолов≥к≥в сприймаЇтьс¤ в н≥й ¤к запорука майбутнього щаст¤.
ќсобливо ¤скраво ц¤ думка вт≥лена з композиц≥њ "ѕерсей та
јндромеда" (один з двох вар≥ант≥в картини на };ю тему знаходитьс¤
в ƒержавному ≈рм≥таж≥ в Ћен≥нград≥). √ерой ѕерсей, шого богин¤
слави ув≥нчуЇ в≥нком переможц¤, щойно подолав страшне дорське
чудовисько, щоб вр¤тувати в≥ддану в жертву ц≥й потвор≥ јндроме-цу.
јле –убенс передаЇ в картин≥ не т≥льки перемогу мужньоњ сили ≥
ра-цсть визволенн¤. ¬≥н водночас п≥дкреслюЇ ≥ зародженн¤ любов≥
м≥ж своњми геро¤ми. ” ц≥й та ≥нших под≥бних картинах художник
по сут≥ вт≥лював св≥й ≥деал гармон≥йно розвиненоњ людини, здатноњ
насолоджуватис¤ житт¤м ≥ пристрасно боротис¤ за нього.
Ќав≥ть урочист≥ алегоричн≥ образи, улюблен≥ митц¤ми мистецтва
барокко, у творах –убенса набули надзвичайного життЇвого зм≥сту.
—аме в них кудожник-патр≥от висловив власне ставленн¤ до найб≥льш
гострих проблем у житт≥ своЇњ крањни: до проблем в≥йни ≥ миру,
забезпеченн¤ в≥льного плаванн¤ по Ўельд≥, так необх≥дного народов≥
‘ландр≥њ. ¬ одних творах в≥н прославл¤Ї союз «емл≥ ≥ ¬оди в образах
богин≥ ≥бели ≥ Ќептуна; в ≥нших, ¤к наприклад, в еск≥з≥, що знаходитьс¤
в ињвському музењ зах≥дного та сх≥дного мистецтва - Ќептун перетворюЇтьс¤
на бога р≥чки Ўельди ≥ з'¤вл¤Їтьс¤ образ богин≥ м≥ста јнтверпена
у вигл¤д≥ алегоричноњ постат≥ з короною на голов≥. Ќа думку автора,
саме союз бога Ўельди з фламандською землею дасть змогу народов≥
скористатис¤ з багатих дар≥в р≥дноњ природи. ≤ ” р¤д≥ алегоричних
картин –убенс засуджуЇ в≥йни ≥ прославл¤Ї мир. ѕ≥ переконанн¤
художника най¤скрав≥ше ви¤вилис¤ п≥д час оформленн¤ јнтверпена
до урочистого в'њзду нового ≥спанського нам≥сника ‘ерд≥нан-да.
—еред традиц≥йного в таких випадках славосл≥в'¤ треба було нагадати
нам≥снику ≥ про те, чого жадали в≥д нього јнтверпен ≥ вс¤ ‘ландр≥¤.
” лен≥нградському ≈рм≥таж≥ збер≥гаЇтьс¤ багато еск≥з≥в –убенса
до цього гранд≥озного оформленн¤, ¤ке, до реч≥, ≥ дос≥ залишаЇтьс¤
зразком цього виду мистецтва, в ¤кому поЇднуютьс¤ арх≥тектура,
живопис ≥ скульптура. «окрема, в одному з еск≥з≥в оживаЇ тема
визволенн¤ Ўельди в≥д блокади, њв другому - лунаЇ палкий заклик
до продовженн¤ мирноњ пол≥тики попередниц≥ ‘ерд≥нанда.
¬елетенську творчу роботу –убенс поЇднував з напруженою дипломатичною
д≥¤льн≥стю. ¬≥н активно захищав мир ≥ нав≥ть дом≥гс¤ п≥дписанн¤
мирноњ угоди м≥ж ≤спан≥Їю та јнгл≥Їю. јле дальш≥й д≥¤льност≥ –убенса
в цьому напр¤м≥ перешкодила пол≥тика ≤спан≥њ та њњ нам≥сник≥в
у ‘ландр≥њ - вона ставала все б≥льш реакц≥йною ≥ агресивною. ѕередов≥
громадськ≥ й культурн≥ д≥¤ч≥ ‘ландр≥њ поступово усв≥домлювали
марн≥сть дальшоњ боротьби за нац≥ональн≥ ≥нтереси ≥ в≥дходили
в≥д пол≥тичноњ д≥¤льност≥. ќстанн≥ роки свого житт¤ –убенс пров≥в
у замку —тен.
¬ останнЇ дес¤тил≥тт¤ в творчост≥ –убенса посилилас¤ ≥нтимн≥сть
≥ зр≥с ≥нтерес до природи. ”рочиста патетика часто тепер поступаЇтьс¤
м≥сцем прониклив≥й емоц≥йност≥. ќсобливо це пом≥тно в таких творах,
¤к "Ўубка", "ѕортрет ™лени ‘оурмен з д≥тьми".
¬ образ≥ ™лени ‘оурмен - своЇњ другоњ дружини, –убенс вт≥лив щаст¤
молодост≥ та повноту життЇвих сил.
“ворч≥сть –убенса в≥дкрила новий шл¤х дл¤ розвитку всього фламандського
мистецтва. ” творчост≥ пейзажист≥в, чимало з ¤ких сп≥вроб≥тничали
з –убенсом, з'¤вилос¤ п≥днесене сприйманн¤ природи. ѕ≥д впливом
–убенса сформувавс¤ новий, суто фламандський вид монументально-декоративного
натюрморту, пройн¤того пафосом утвердженн¤ краси матер≥ального
св≥ту. “ворцем його став ‘ранс —нейдерс (1579-1657), один
з найвидатн≥-ших майстр≥в натюрморту в св≥товому мистецтв≥. …ого
велик≥ за розм≥ром мальовнич≥ соковит≥ натюрморти з нагромадженн¤м
р≥зних фрукт≥в, овоч≥в, риб, дичини тощо викликали в≥дчутт¤ багатства
≥ часто були орган≥чною частиною оформленн¤ урочистих ≥нтер'Їр≥в.
∆ивописною культурою й гуман≥стичним сприйманн¤м образу людини
багато в чому зобов'¤заний –убенсу ≥ пров≥дний майстер фламандського
портрета - јнтон≥с ван ƒейк (1599-1641). …ого обдаруванн¤
ви¤вилос¤ ще п≥д час роботи в майстерн≥ –убенса. “ут ван ƒейк
оволод≥в тонкою живописною техн≥кою, тут в гуман≥стичн≥й атмосфер≥
остаточно оформивс¤ його критер≥й в оц≥нц≥ людини, склалос¤ чутливе
сприйманн¤ њњ внутр≥шнього благородства, тут навчивс¤ в≥н пом≥чати
тонк≥ нюанси людських почутт≥в, розум≥ти њхню внутр≥шню динам≥ку.
∆иттЇвим ≥ художн≥м ≥деалом ван ƒейка була людина складного ≥
багатого ≥нтелектуального житт¤. “ому в ус≥ пер≥оди своЇњ творчост≥
в≥н так охоче писав портрети людей мистецтва ≥ науки. ”же зр≥лим
майстром в≥н створив "≥конограф≥ю" - велику сер≥ю портрет≥в,
грав≥рованих за його картинами й рисунками, ¤к≥ ув≥чнюють образи
його видатних сучасник≥в. ÷≥ портрети вражають тонк≥стю ≥ багатогранн≥стю
психолог≥чноњ характеристики людей, благородною стриман≥стю в
композиц≥йному й кольоровому вир≥шенн≥.
як живе вт≥ленн¤ ≥деалу витонченоњ краси й тонкоњ одухотвореност≥
були, мабуть, задуман≥ три вар≥анти в≥домого "јвтопортрета",
написан≥ художником у пер≥од своЇњ творчоњ зр≥лост≥, хоча зобразив
в≥н себе юнаком.
” XVII ст. завд¤ки ван ƒейку остаточно сформувавс¤ тип аристократичного
портрета в стил≥ барокко. ÷е були звичайно велик≥ портрети. «ображена
на весь зр≥ст особа дивилас¤ на гл¤дача н≥би зверху. √ордовита
поза, стримано благородн≥ жести, розк≥шний од¤г св≥дчили про њњ
високе соц≥альне становище. ” парадних портретах ван ƒейка ц¤
схема наповнювалас¤ живим почутт¤м. оли художник у 1621 р., прињхав
до ≤тал≥њ, його вразив побут римських ≥ генуезьких аристократ≥в.
њхню гордовит≥сть в≥н сприйн¤в ¤к ви¤в високоњ людськоњ г≥дност≥,
а продиктоване етикетом зовн≥шнЇ благородство повед≥нки - ¤к ви¤в
високого аристократизму духу, що завжди знаходило в≥дгук у його
серц≥. √уман≥стичне сприйманн¤ образу надавало кращим портретам
митц¤ одухотвореност≥ й поетичност≥. ÷¤ поетичн≥сть ще б≥льше
посилюЇтьс¤ тонкими нюансами кольору ≥ гри св≥тла на шовковому
й оксамитовому од¤з≥, величчю просторих ≥нтер'Їр≥в, св≥ж≥стю декоративних
парк≥в, на фон≥ ¤ких м'¤ко вимальовуютьс¤ постат≥ зображених на
портретах людей. —аме урочист≥ портрети ≥тал≥йського пер≥оду творчост≥
ван ƒейка ≥ привернули до нього увагу сучасник≥в. «начний вплив
на розвиток Ївропейського портрета пер≥оду барокко справили твори
останнього дес¤тир≥чч¤ житт¤ художника, коли в≥н перебував при
двор≥ арла ≤ в јнгл≥њ. “ут ван ƒейк опинивс¤ в середовищ≥ родовитоњ
англ≥йськоњ знат≥, був сам посв¤чений у лицарське званн¤, одруживс¤
з д≥вчиною ≥з старовинного аристократичного роду. як придворний
художник в≥н писав переважно портрети корол¤, королеви, њхн≥х
д≥тей ≥ представник≥в вищого св≥ту. ѕ≥д впливом цього аристократичного
оточенн¤ в урочистих портретах художника з'¤вивс¤ невластивий
йому ран≥ше в≥дт≥нок дещо холоднуватоњ, в≥дчуженоњ елегантност≥.
ќдним з найулюблен≥ших живописц≥в у ‘ландр≥њ був якоб …ордане
(1593-1678). “≥сно пов'¤заний з демократичними рем≥сничими колами
антверпенських город¤н, в≥н часто зображав людей, ¤к≥ його оточували
в житт≥, на своњх полотнах. ¬≥н був чуйний до њх гучноњ веселост≥
≥ под≥л¤в њхню любов до всього здорового, повнокровного. …ордане
не був учнем –убенса, але твори –убенса допомогли йому в≥дчути
могутнЇ сусп≥льне п≥днесенн¤, ¤ке охопило народ ‘ландр≥њ.
ѕисав …ордане на алегоричн≥, рел≥г≥йн≥ та м≥фолог≥чн≥ теми, але
найпо-пул¤рн≥шими серед сучасник≥в були його твори на три теми,
до ¤ких в≥н повертавс¤ прот¤гом усього житт¤. ќдна з них - фламандський
переказ античноњ казки про сатира. —атир зав≥тав до сел¤нина ≥
був здивований тим, що людина одн≥Їю ≥ т≥Їю самою д≥Їю може дос¤гати
р≥зних результат≥в: вона дмухаЇ на холодн≥ руки, щоб њх з≥гр≥ти,
а на гар¤чу њжу - щоб њњ остудити. ” своњх картинах на цю тему
…ордане вводить гл¤дача в коло сел¤нськоњ родини ≥ з в≥дт≥нком
доброзичливого гумору п≥дкреслюЇ, що козлоногий г≥сть в≥дчуваЇ
себе серед сел¤н в≥льно й природно. азковий мотив набуваЇ тут
р≥дк≥сноњ життЇвоњ конкретност≥, вт≥леноњ у звичайну побутову
сцену.
Ћюбив …ордане зображати ≥ родинн≥ концерти, в ¤ких беруть участь
≥ стар≥, й молод≥. …ордане п≥дкреслюЇ непорушн≥сть нац≥ональних
побутових традиц≥й, ¤к≥ передаютьс¤ з покол≥нн¤ в покол≥нн¤.
¬еселим настроЇм пройн¤т≥ картини художника на тему "Ѕобовий
король", або " ороль п'Ї". ” них оживають гучн≥
бенкети, ¤к≥ так любили влаштовувати у ‘ландр≥њ з будь-¤кого приводу.
„исленн≥ члени родини ≥ гост≥, з≥бравшись за столом, пили, њли,
см≥¤лис¤, сп≥вали. “ак вони в≥дзначали (≥ дос≥ в≥дзначають у Ѕельг≥њ)
св¤то трьох корол≥в (волхв≥в), ¤к≥ н≥би прибули ≥з сх≥дних крањн
в≥тати новонародженого ’риста. ” великий пир≥г зап≥кали б≥б, ≥
того, кому д≥стававс¤ шматок пирога з бобом, проголошували на
св¤т≥ королем. Ќа корол¤ над¤гали паперову корону, ≥ вс≥ мусили
виконувати його бажанн¤.
” таких картинах …ордане передав кипучу енерг≥ю фламандських
город¤н, що ви¤вл¤лас¤ п≥д час под≥бних св¤т. ÷≥ св¤та були одн≥Їю
з форм про¤ву нац≥ональноњ самобутност≥ крањни ≥ тому непокоњли
≥спанську адм≥н≥страц≥ю. ѕроста побутова сцена у великих за розм≥ром
полотнах я. …ор-данса набувала монументальност≥, не властивоњ
звичайно побутовому жанру. —оковито написан≥, сповнен≥ внутр≥шньоњ
динам≥ки твори …орданса пер≥оду його творчого розкв≥ту характеризуютьс¤
також пафосом життЇствердженн¤, що став одн≥Їю з визначальних
ознак фламандського мистецтва XVII ст.
ѕор¤д з майстрами, творч≥сть ¤ких в≥дзначена монументальним розум≥нн¤м
форм, у ‘ландр≥њ працювало багато живописц≥в, що малювали невелик≥
станков≥ твори переважно побутового жанру. Ќайзначн≥шими з них
були јдр≥ан Ѕраувер (1606-1638) ≥ ƒавид “ен≥рс II (1610-1690).
Ќадзвичайно красив≥ за кольоровим вир≥шенн¤м картини Ѕраувера,
присв¤чен≥ здеб≥льшого сел¤нському життю, ¤ке художник сприймаЇ
з г≥ркою усм≥шкою. √ротескний характер зображенн¤ в його творах
набуваЇ ≥нод≥ в≥дт≥нку плебейського виклику смакам аристократичних
верств.
« твор≥в “ен≥рса II найб≥льш попул¤рн≥ сел¤нськ≥ жанри, в ¤ких
в≥н виступаЇ ¤к веселий опов≥дач, що вм≥Ї побачити безл≥ч ц≥кавих
ситуац≥й. …ого в≥ртуозно написан≥ картини поступово набували все
б≥льш св¤ткового, театрал≥зованого характеру.
ћ»—“≈÷“¬ќ ≤—ѕјЌ≤ѓ XVII —“.
” складних умовах формувалас¤ художн¤ культура ≤спан≥њ XVII ст.
Ќа початку в≥ку ≥спанський абсолютизм вступив у смугу жорстокоњ
пол≥тичноњ й економ≥чноњ кризи, спираючись на найреакц≥йн≥ш≥ сили
- вузьке коло вищоњ феодальноњ знат≥ та войовниче католицьке дух≥вництво,-
корол≥вська влада не змогла домогтис¤ нац≥ональноњ Їдност≥ крањни.
Ќав≥ть у пер≥од п≥днесенн¤ абсолютистськоњ держави де¤к≥ старовинн≥
м≥ста ≤спан≥њ зберегли певну незалежн≥сть та прив≥лењ й в≥льност≥,
одержан≥ ще в середн≥ в≥ки. ѕол≥тика ≥спанських корол≥в призвела
до глибокого занепаду нац≥ональноњ економ≥ки, до зубож≥нн¤ широких
верств сусп≥льства. јле н≥¤к≥ злидн≥ ≥ утиски не могли задушити
живих сил ≥спанського народу. „им б≥льше ви¤вл¤лас¤ слабк≥сть
корол≥вськоњ влади, тим б≥льшу роль в≥д≥гравали вони в сусп≥льному
житт≥ ≥ культур≥ крањни, тим б≥льшу увагу вс≥х мисл¤чих людей
привертали вони до себе. –еакц≥йн≥ кола не могли затримати ≥ розвитку
≥дей гуман≥зму, що проникли в крањну ще в XVI ст. Ќа ц≥й основ≥
склалас¤ в ≤спан≥њ одна з найб≥льш самобутн≥х мистецьких шк≥л.
¬же в останн≥й чверт≥ XVI ст. в ≤спан≥њ розкв≥тла складна, сповнена
глибоких протир≥ч творч≥сть визначного живописц¤ ≈ль √реко
(ƒомен≥ко “еотокопул≥, 1541-1614). Ќа початку XVII ст. ≥спанська
нац≥ональна школа живопису дос¤гла високого розвитку ≥ висунула
майстр≥в св≥тового значенн¤. ѕолотна ≥спанських живописц≥в захоплюють
загостреним ви¤вом почутт¤ г≥дност≥ й чест≥ героњв, ¤ке багато
в чому визначало њхню образну характеристику. ÷е почутт¤ зародилос¤
в ≥спанського народу ще за час≥в багатов≥ковоњ упертоњ боротьби
з маврами, коли кожний ≥спанець в≥дчував себе борцем за визволенн¤
р≥дноњ земл≥. артини ≥спанських митц≥в в≥дзначаютьс¤ лакон≥змом,
зовн≥шньою стриман≥стю художньоњ мови. ¬они вражають майстерн≥стю,
з ¤кою багатий арсенал художн≥х засоб≥в, вироблених ус≥м Ївропейським
мистецтвом того часу, п≥дпор¤дковуЇтьс¤ розкриттю внутр≥шнього
св≥ту людини.
ќсновними осередками розвитку нових тенденц≥й у мистецтв≥ ≤спан≥њ
стали так≥ велик≥ торговельн≥ м≥ста, ¤к —ев≥ль¤ та ¬аленс≥¤. “ут
ще на меж≥ XVI ≥ XVII ст. творч≥сть м≥сцевих живописц≥в в≥дзначалас¤
≥нтересом до народного житт¤, хоча майстри виконували замовленн¤
здеб≥льшого дл¤ церков ≥ численних монастир≥в.
« живописноњ школи ¬аленс≥њ вийшов старший з великих ≥спанських
майстр≥в - ’усепе –≥бера (1591-1652). ’усепе –≥бера рано
потрапив до ≤тал≥њ ≥ згодом ос≥в у Ќеапол≥, ¤кий в той час належав
≥спанськ≥й корон≥. ¬ ≤тал≥њ –≥бера ознайомивс¤ ≥з здобутками передового
мистецтва, удосконалив свою живописну техн≥ку, захопивс¤ близькою
йому по духу творч≥стю араваджо. —аме тод≥ –≥бера почав на новому
р≥вн≥ вир≥шувати в своњх творах художн≥ проблеми, ¤к≥ хвилювали
його попередник≥в. ≤ хоча все житт¤ –≥бери пройшло в ≤тал≥њ, св≥тосприйманн¤
його залишалос¤ глибоко нац≥ональним, ≥спанським, мужньо-героњчним
≥ суворо-правдивим.
“ак, улюблен≥ в XVII ст. зображенн¤ аскет≥в, що поринають у благочестив≥
роздуми та сцени страждань ≥ страт св¤тих, набувають у творах
–≥бери, написаних дл¤ католицьких храм≥в, життЇвого зм≥сту. ѕередан≥
часто ≥з жорстокою правдив≥стю, сцени страждань сповнен≥ глибокого
драматизму. онтрастна гра св≥тлот≥н≥, ¤к у араваджо, ще б≥льше
посилюЇ це враженн¤. √ероњ таких картин –≥бери - здеб≥льшого л≥тн≥
люди, ¤к≥ прожили важке житт¤. ” них слабке т≥ло, але тверд≥ переконанн¤.
≤ н≥що - н≥¤к≥ муки ≥ нав≥ть смерть - не змус¤ть њх зректис¤ цих
переконань.
“акий самий контраст зумовлюЇ ≥ гостроту образноњ характеристики
в знаменит≥й картин≥ –≥бери "—в. ≤ннеса". “енд≥тна
д≥вчина, кинута у холодну в'¤зницю, зворушуЇ н≥жн≥стю ≥ водночас
п≥дкор¤Ї високою моральною чистотою. ќбраз ≥спанськоњ д≥вчини
опоетизований ≥ глибоко реал≥стичний. Ќав≥ть по¤ва ангела, що
вкриваЇ т≥ло героњн≥ б≥лим покривалом, здаЇтьс¤ тут ц≥лком природною.
” картин≥ вражаЇ м'¤ка гра св≥тлот≥н≥, що, пом'¤кшуючи вс≥ форми,
п≥дсилюЇ враженн¤ великоњ одухотвореност≥.
яскрав≥, самобутн≥ образи людей нелегкоњ дол≥ оживають у п≥вф≥гурних
зображенн¤х античних ф≥лософ≥в ≥ апостол≥в. –≥бера створив к≥лька
цикл≥в таких картин. ¬ажк≥ випробуванн¤ не зломили, а навпаки,
загартували сильних духом героњв цих картин, збагатили њх життЇвою
мудр≥стю.
ƒо пр¤мого утвердженн¤ народного образу –≥бера п≥дн¤вс¤ в такому
своЇму широко в≥домому твор≥, ¤к " ривон≥жка".
«ображаючи кал≥ку-жеб-рака, художник використовуЇ т≥ ж прийоми,
що й у парадному аристократичному портрет≥. ќб≥рваний п≥дл≥ток
см≥ливо й насм≥шкувато, наче гранд, дивитьс¤ на гл¤дача зверху
вниз. …ого постать ов≥¤на св≥жим подихом широких простор≥в р≥дноњ
земл≥.
≤накше, але не менш реал≥стично, сприймав д≥йсн≥сть ‘ранс≥ско
—урбаран (1598-1664). ” його творах не було драматизму, властивого
–≥бер≥. —урбаран народивс¤ в сел¤нськ≥й родин≥, де ще збер≥гавс¤
патр≥архальний устр≥й. ƒит¤ч≥ та юнацьк≥ роки в≥н пров≥в в оточенн≥
сувороњ природи, серед людей - простих, сильних, мужн≥х ≥ гордих.
≤ хоча художник навчавс¤ в —ев≥льњ, а п≥зн≥ше ≥ все житт¤ своЇ
пов'¤зав ≥з цим великим торговельним м≥стом - найвизначн≥шим центром
культурного ≥ мистецького житт¤ тогочасноњ ≤спан≥њ - дит¤ч≥ враженн¤
великою м≥рою визначили його художн≥й ≥деал. ћистецтво —урбарана
сповнене еп≥чноњ сили, люди в його творах ц≥л≥сн≥ й величн≥, художн¤
мова - п≥днесена, лакон≥чна й конкретна.
«амовниками художника були насамперед численн≥ монастир≥. ƒл¤
них в≥н писав ц≥л≥ сер≥њ картин, присв¤чен≥ ≥стор≥њ христи¤нських
св¤тих, а також в≥втарн≥ образи. ўирий ≥нтерес до навколишньоњ
д≥йсност≥ поЇднуЇтьс¤ в його творах з простодушною в≥рою в реальн≥сть
чудес. —цени на теми легенд сприймаютьс¤ ¤к еп≥зоди монастирського
житт¤. “ака, наприклад, одна з найв≥дом≥ших його картин "—в.
‘ома јкв≥нський в≥дв≥дуЇ св. Ѕонавентуру" з циклу, присв¤ченого
св. Ѕонавентур≥. ” ж≥ночих образах св¤тих гл¤дач вп≥знаЇ св¤тково
од¤гнених сев≥льських д≥вчат. ¬ "јпофеоз≥ ‘оми јкв≥нського"
д≥ють ≥сторичн≥ особи, а в образ≥ самого св¤того зображений друг
художника - ћуньЇс да ≈скобара.
яскраво й сильно передаЇ —урбаран ≥ндив≥дуальн≥ риси людей у
картинах рел≥г≥йного зм≥сту ≥ в портретах. ’удожник пристрасно
любить матер≥альний св≥т. «вичайн≥ реч≥ набувають у його творах
самост≥йного значенн¤. ÷е характерно дл¤ його чудових натюрморт≥в
(один з них збер≥гаЇтьс¤ в ињвському музењ зах≥дного ≥ сх≥дного
мистецтва). ¬раженн¤ матер≥альност≥ посилюють щ≥льно покладен≥,
насичен≥ кольори. Ѕ≥ограф —урбарана - ѕалам≥н≥о - писав, що в
його картинах б≥лий кол≥р "св≥жий, ¤к сн≥г, м'¤кий, ¤к вовна,
≥ важкий, ¤к крем".
≤спанська школа живопису в пер≥од свого найб≥льшого розкв≥ту
в XVII ст. дала св≥товому мистецтву ≥ таку ¤скраву й неповторну
творчу ≥ндив≥дуальн≥сть, ¤к ƒ≥его ¬еласкес (1599-1660),
«а походженн¤м ¬еласкес був ≥дальго, тобто вих≥дцем з др≥бного
двор¤нства, дуже широкого в ≤спан≥њ сусп≥льного прошарка, представники
¤кого гостро в≥дчували протир≥чч¤, що роздирали крањну в т≥ часи.
¬еласкес сформувавс¤ ¤к людина ≥ ¤к художник у —ев≥льњ. ўе п≥дл≥тком
потрапив в≥н до майстерн≥ ≈рери —таршого. « ц≥Їњ майстерн≥ вин≥с
¬еласкес ≥нтерес до народних образ≥в, ¤кий ви¤вивс¤ вже у перших
його творах. ƒругий учитель ¬еласкеса, майбутн≥й його тесть -
високоосв≥чений художник ≥ теоретик мистецтва ‘ранс≥ско ѕачеко
- вважав, що ≥спанське мистецтво маЇ йти шл¤хом насл≥дуванн¤ ≥тал≥йським
зразкам, але зм≥нити уподобанн¤ свого учн¤ в≥н не зм≥г. ƒ≥м ѕачеко
був визначним культурним осередком —ев≥льњ. “ут збиралис¤ художники,
вчен≥, письменники. Ќав≥ть —ервантес ≥ Ћопе де ¬ега в≥дв≥дували
його. ” такому оточенн≥ формувавс¤ гуман≥стичний св≥тогл¤д ¬еласкеса.
“ут в≥н пройн¤вс¤ глибоким ≥нтересом до внутр≥шнього житт¤ людини,
набув широти й незалежност≥ в оц≥нках людей ≥ життЇвих ¤вищ.
” молод≥ роки ¬еласкеса владно вабило народне житт¤, а тому найб≥льш
охоче писав в≥н побутов≥ сцени, ¤к≥ кожний м≥г спостер≥гати на
сев≥льських вулиц¤х. Ќа першому план≥ художник розм≥щував велик≥
постат≥, що посилювало в≥дчутт¤ њх життЇвоњ конкретност≥. ¬елику
роль у таких творах в≥д≥гравали по-≥спанському матер≥ально написан≥
реч≥, звичн≥ дл¤ побуту зображених людей. ¬еласкесу вдалос¤ поЇднати
в творах елементи досить нових у тогочасному ≥спанському живопис≥
жанр≥в - побутовоњ картини ≥ натюрморта, в ¤ких найб≥льш безпосередньо
ви¤вилис¤ реал≥стичн≥ пошуки ≥спанських майстр≥в демократичного
спр¤муванн¤. артини цих жанр≥в сучасники називали "бодегонес",
що в переклад≥ означаЇ шинки, продуктов≥ крамнички.
” бодегонах ¬еласкеса ≥ насамперед в одному з кращих серед них
- "ѕродавець води", народн≥ образи зазвучали по-новому.
њх гордовит≥сть ≥ з≥бран≥сть вт≥люють не т≥льки загострене почутт¤
г≥дност≥, властиве ≥спанц¤м, а й високий гуман≥стичний ≥деал.
як гуман≥ст п≥дходить ¬еласкес до оц≥нки людини ≥ в портретних
творах, ¤к≥ в≥н почав писати ще у сев≥льський пер≥од. ѕортрети
зайн¤ли пров≥дне м≥сце в творчост≥ ¬еласкеса, коли в≥н перењхав
до ћадр≥да, де став придворним художником корол¤ ‘≥л≥па IV.
“епер в обов'¤зки ¬еласкеса входило писати портрети корол¤, член≥в
його родини, найвищих сановник≥в ≥спанського корол≥вства. «вичайно,
що в цих оф≥ц≥йних портретах художник поЇднував портретну под≥бн≥сть
≥ гостроту психолог≥чноњ характеристики з традиц≥йною дл¤ аристократичного
портрета парадн≥стю. “акими були ≥ в≥домий портрет ‘≥л≥па IV з
депешею, ≥ к≥нн≥ портрети корол¤, ≥ сер≥¤ портрет≥в корол¤ ≥ його
син≥в у мисливських костюмах та багато ≥нших. «авд¤ки художн≥й
сил≥ й правд≥ свого мистецтва ¬еласкес зум≥в ≥ в столиц≥ ≤спан≥њ
утвердити реал≥стичн≥ принципи сев≥льського мистецтва ¤к основу
вс≥Їњ нац≥ональноњ школи ≥спанського живопису пер≥оду його розкв≥ту.
« кожним роком твори ¬еласкеса ставали глибшими за розкритт¤м
внутр≥шнього св≥ту людини, зростала його майстерн≥сть. ”же п≥сл¤
першоњ подорож≥ до ≤тал≥њ його картини наповнилис¤ св≥тлом ≥ пов≥тр¤м.
ќсновн≥ художн≥ проблеми, ¤к≥ сто¤ли перед Ївропейським реал≥стичним
живописом XVII ст., д≥стали в них самост≥йну розробку. оли вдруге,
вже зр≥лою людиною ¬еласкес прињхав до ≤тал≥њ, ≥спанський посол
у –им≥ з горд≥стю написав королю ‘≥л≥пу IV: "Ќаш ¬еласкес
прињхав не вчитис¤, а навчити ≥нших".
ѕ≥д час другоњ подорож≥ до ≤тал≥њ ¬еласкес написав один ≥з своњх
найв≥дом≥ших твор≥в - портрет папи ≤ннокент≥¤ X, про ¤кий
сам папа сказав: "«анадто правдиво". "”се захоплюЇ
в цьому портрет≥ - ≥ орлина гострота зору художника, ≥ незвичайна
глибина характеристики, ≥ всемогутн≥сть живописц¤, ¤кий справл¤Ї
тут св≥й в≥чний тр≥умф" - писав про цей тв≥р в≥домий рос≥йський
художник ћ. Ќестеров.
ѕро художню красу ≥ багатогранн≥сть психолог≥чноњ характеристики
в творах ¬еласкеса св≥дчить ≥ портрет ≥нфанти ћаргарити
( ињвський державний музей зах≥дного ≥ сх≥дного мистецтва). ’вороблива
д≥вчинка, позбавлена дитинства вс≥м ладом придворного житт¤, у
пишному важкому вбранн≥ нагадуЇ н≥жну кв≥тку, викликаючи зм≥шане
почутт¤ подиву, зворушенн¤ ≥ легкого смутку.
√уман≥стична оц≥нка людини найб≥льше ви¤вл¤Їтьс¤ в портретах
корол≥вських блазн≥в. ѕри ≥спанському двор≥ цих ф≥зично неповноц≥нних
людей розгл¤дали ¤к забаву, ≥ придворн≥ живописц≥ писали з них
портрети, ретельно в≥дтворюючи њх зовн≥шн≥й вигл¤д. ¬еласкес же
побачив у блазн¤х глибоко нещасних людей. Ѕлазн≥, зображен≥ художником,
викликають сп≥вчутт¤, зворушують своЇю безпом≥чн≥стю, а ≥нод≥
й вражають тонкою ≥нтелектуальн≥стю, прихованим протестом чи обуренн¤м.
ѕортретн≥ образи ¬еласкес вводить ≥ в своњ тематичн≥ картини,
кожна з ¤ких була новим словом в Ївропейському мистецтв≥. “аким,
наприклад, Ї полотно художника "«дача Ѕреди", присв¤чене
вз¤ттю ≥спанц¤ми сильноњ голландськоњ фортец≥ Ѕреда. ÷е перша
в Ївропейському мистецтв≥ реал≥стична картина ≥сторичного жанру.
¬ картин≥ "ћен≥ни" (придворн≥ дами), в ¤к≥й ми бачимо
вже в≥дому нам ≥нфанту ћаргариту, придворних дам, блазн≥в, самого
художника, що пише портрет корол¤ ≥ королеви, ¬еласкес вперше
в ≥спанському мистецтв≥ наваживс¤ показати сцену з щоденного житт¤
в корол≥вському палац≥.
ѕрот¤гом усього житт¤ ¬еласкес звертавс¤ ≥ до античних тем. јле
вони здеб≥льшого були дл¤ нього т≥льки мотивом дл¤ показу народних
характер≥в, ¤ким належало пров≥дне м≥сце в ранн≥х творах майстра.
“ак, у картин≥ "¬акх" оживають образи зб≥дн≥лих ≥спанських
сел¤н, солдат≥в ≥ рем≥сник≥в, що стали брод¤гами ≥ жебраками.
÷≥ люди знають ≥ виснажливий труд, ≥ злигодн≥, але збер≥гають
ц≥льн≥сть своЇњ натури ≥ можуть щиро, не втрачаючи г≥дност≥, в≥ддатис¤
хвилин≥ радощ≥в.
ѕолотно " узн¤ ¬улкана" з великою майстерн≥стю передаЇ
картину прац≥, раптово перервану по¤вою неспод≥ваного гост¤.
ƒл¤ картини "ѕр¤л≥" художник використав давньогрецький
м≥ф про аф≥нську д≥вчину јрахну, ¤ка наважилас¤ викликати на змаганн¤
в тканн≥ саму богиню јф≥ну. ћ≥фолог≥чну сцену показано на чудов≥й,
¤скраво осв≥тлен≥й шпалер≥, що сприймаЇтьс¤ гл¤дачем ¤к результат
прац≥ ≥спанських килимарниць, зображених на передньому план≥.
"ѕр¤л≥" - перша в св≥товому мистецтв≥ картина, ¤ка по-справжньому
звеличуЇ людську працю.
Ќаприк≥нц≥ XVII ст. серйозна правдив≥сть ≥спанського живопису
починаЇ поступатис¤ м≥сцем зовн≥шн≥й в≥ртуозност≥. ÷е вже пом≥тно
в картинах останнього значного митц¤ "золотого в≥ку"
≥спанського мистецтва ≈стебана ћурильо (1617-1682). …ого пензлю
належать майстерно написан≥ дещо солодкуват≥ жанров≥ картини ≥
злегка сентиментальн≥ картини ,на рел≥г≥йн≥ теми.
ћ»—“≈÷“¬ќ √ќЋЋјЌƒ≤ѓ XVII —“.
–еал≥стичн≥ тенденц≥њ так званого позастильового напр¤му Ївропейського
мистецтва XVII ст. най¤скрав≥ше ви¤вилис¤ в живопису й граф≥ц≥
√олланд≥њ. ‘ормуванн¤ нац≥ональноњ школи в≥дбувалос¤ тут в умовах
тривалоњ визвольноњ революц≥йноњ боротьби проти ≤спан≥њ. ÷¤ боротьба
почалас¤ в к≥нц≥ 60-х рок≥в XVI ст. ≥ завершилас¤ 1648 р. јле
вже перемир'¤, укладене з ≤спан≥Їю 1609 р., ствердило незалежн≥сть
крањни ≥ дало могутн≥й поштовх њњ розвитку. ƒо влади прийшла буржуаз≥¤,
але головною силою, на ¤ку вона спиралас¤ п≥д час нац≥онально-визвольноњ
боротьби, були народн≥ маси. њх громадська активн≥сть в≥дкривала
широк≥ можливост≥ дл¤ проникненн¤ народно-демократичних тенденц≥й
у молоду голландську культуру. —аме ц≥ тенденц≥њ стали основою
дос¤гнень голландського мистецтва в пер≥од його короткого, але
блискучого розкв≥ту в 40-60-т≥ роки XVII ст. √олланд≥¤, що була
на Ївропейському континент≥ першою буржуазною республ≥кою, переживала
пер≥од високого економ≥чного п≥днесенн¤, ¤кому спри¤ли також усп≥хи
наук. «ам≥сть ненависного голландському народов≥ католицизму,
так ретельно насаджуваного ≥спанц¤ми, пан≥вною формою рел≥г≥њ
в √олланд≥њ став кальв≥н≥зм. ≤нтер'Їри кальв≥н≥стських церков
не прикрашались творами живопису та скульптури, ≥ це значною м≥рою
спри¤ло зв≥льненню образотворчого мистецтва в≥д вимог церкви.
ќтже, у √олланд≥њ не було грунту дл¤ розвитку р≥зних вид≥в монументально-декоративного
мистецтва, ¤к≥ в XVII ст. застосовувалис¤ дл¤ оформленн¤ пишних
аристократичних палац≥в ≥ католицьких храм≥в. Ќай-ширшого розвитку
набули тут станковий живопис ≥ граф≥ка. артини прикрашали домашн≥й
≥нтер'Їр, де проходило повс¤кденне житт¤ людини, тому вони мали
здеб≥льшого ≥нтимний, камерний характер. Ќевелик≥ за розм≥ром
твори голландських майстр≥в милували око тонкою майстерн≥стю виконанн¤.
–ембрандт