Ќј„јЋќ  



  ѕ”ЅЋ» ј÷»»  



  Ѕ»ЅЋ»ќ“≈ ј  



   ќЌ“ј “џ  



  E-MAIL  



  √ќ—“≈¬јя  



  „ј“  



  ‘ќ–”ћ / FORUM  



  —ќќЅў≈—“¬ќ  







Ќаши счЄтчики

яндекс цитуванн¤

 

      
»нститут стратегического анализа нарративных систем
(»—јЌ—)
L'institut de l'analyse strategique des systemes narratifs
(IASSN)
≤нститут стратег≥чного анал≥зу наративних систем
(≤—јЌ—)



стать¤

ћухи ≥ в≥длюдники в≥д ∆ана-ѕол¤ —артра

ќлександр ’оменко

Уўо мен≥ подобаЇтьс¤ в моЇму безум≥, так це те, що в≥н з першого ж дн¤ обер≥гаЇ мене в≥д спокуси зараховувати себе до Уел≥тиФ: ¤ н≥коли не вважав, що мен≥ пощастило мати УталантФ: Їдиним моњм завданн¤м було пор¤туватис¤ працею ≥ в≥рою Ц в руках ≥ кишен¤х в≥¤в в≥тер. ћ≥й бездоганно чесний виб≥р н≥ над ким мене не вивищувавФ, - напише —артр 1954 у своњй чи не найв≥дом≥ш≥й пов≥ст≥ У—ловаФ. ѕов≥ст≥, за ¤ку письменник ≥ ф≥лософ був удостоЇний Ќобел≥вськоњ прем≥њ. ¬≥д останньоњ в≥н демонстративно в≥дмовивс¤ (по тому спалахнув величезний скандал), аби не бути схопленим —истемою, не належати до Уел≥тиФ, ¤ку в≥н усе житт¤ так зат¤то поборював.

¬оно й направду, вивищуватис¤ йому було важкенько. ’оча б тому, що зовн≥ цей Уволодар думФ вигл¤дав досить непрезентабельно: невисокого зросту, косоокий, зг≥дно з канонами журнал≥в мод - в≥дверто негарний. јле його лекц≥њ збирали переповнен≥ аудитор≥њ, його романи ≥ трактати продавалис¤ м≥льйонними накладами, його пТЇси мали запаморочливий усп≥х. ¬≥н - визнаний батько л≥тературного екзистенц≥ал≥зму. ¬≥н заснував газету УLiberationФ, що стала найвпливов≥шим л≥вим виданн¤м крањни, редагований ним Les Temps Modernes прот¤гом дес¤тил≥ть лишавс¤ головним ≥нтелектуальним часописом ‘ранц≥њ. ј з ≥ншого боку були 5 тис¤ч Упатр≥отичнихФ солдат≥в-ветеран≥в, що марширували ™лисейськими пол¤ми, скандуючи: У—мерть —артруФ. ѓх обурювала —артрова п≥дтримка збройноњ боротьби алжирц≥в проти французького колон≥ал≥зму. ” в≥кна його помешканн¤ дв≥ч≥ кидали гранати. „астина пол≥тик≥в наст≥йливо радила президенту де √оллю заарештувати цього п≥дбурювача молод≥. У—артр Ц це також ‘ранц≥¤Ф, - в≥дпов≥в досв≥дчений генерал. ѕ≥сл¤ смерт≥ —артра Ћуњ јльтюссер скаже про нього: У¬≥н був нашим ∆аном ∆аком –уссоФ. 21 липн¤ 2005 йому виповнилос¤ б 100 рок≥в.

Ќудота ≥ ф≥лософ≥¤

Ѕагато чого в подальш≥й дол≥ —артра можна зрозум≥ти, ¤кщо нагадати, що його материнською матрицею була респектабельна “рет¤ республ≥ка. «росла на щедро политому кровТю паризьких комунар≥в ірунт≥, ц¤ дивовижна кв≥тка прогресу стала вт≥леною мр≥Їю статечних буржуа про пор¤док ≥ стаб≥льн≥сть. ѕом≥ркован≥сть ≥ зважен≥сть в пол≥тиц≥, психолог≥чно-описовий роман в л≥тератур≥, обважн≥ло-помпезн≥ Унац≥ональн≥ традиц≥њФ Ц ц≥ њњ дари ще довго перетравлюватиме ‘ранц≥¤. У“≥Їњ доби «ах≥д помирав в≥д задухи: це називалос¤ Унасолодою житт¤Ф, - напише згодом —артр у тих таки У—ловахФ. ј ще Ц розпов≥сть про дек≥лька урок≥в, сказати б, побутового екзистенц≥ал≥зму, ¤к≥ в≥н отримав у власн≥й буржуазн≥й родин≥. “од≥ в≥н уперше почав усв≥домлювати, що м≥ж тим, ¤кою людина видаЇтьс¤ самою соб≥ або ¤кою њњ бачать оточуюч≥, та њњ нев≥дчужуваною сутн≥стю лежить величезна пр≥рва. Ќаприклад, в≥н описуЇ, ¤к ≥ще зовс≥м дитиною став обТЇктом обожнюванн¤ дорослих, особливо ж матер≥, що називала його УсвоЇю маленькою д≥вчинкоюФ. ќдначе ≥люз≥њ ≥снували лише до того часу, допоки д≥д не зваживс¤ постригти малюка. –езультат був шокуючим: ви¤вилос¤, що хлопчик б≥льше схожий не на ¤нгол¤тко, а на невеличку жабу. ≤ншого разу —артр згадуЇ про своњ перш≥ письменницьк≥ спроби: п≥д впливом ≥стер≥њ 1914 року в≥н пише один з≥ своњх т.зв. роман≥в, у ¤кому героњчний французький солдат бере в полон н≥мецького кайзера, змушуЇ того п≥дписати ганебний мир, повернути ‘ранц≥њ ≈льзас ≥ т. ≥н. ћ≥ж тим ви¤вилос¤, що д≥йсн≥сть тр≥шечки не зб≥галас¤ з фантаз≥¤ми: в≥йна н≥¤к не зак≥нчувалась, кайзер в полон не здававс¤ ≥, зрештою, —артр усв≥домив, що в≥н написав звичайн≥с≥ньку брехню. Ќа щаст¤, у нього вистачило мужност≥ в≥днести рукопис на пл¤ж ≥ закопати в п≥сокЕ

“е, що —артр обрав соб≥ стезю ф≥лософа, було ¤вищем законом≥рним. ” крањн≥ ¬ольтера та енциклопедист≥в, особливо ж у середовищ≥ ≥нтел≥генц≥њ, ф≥лософ≥¤ править за р≥зновид нац≥онального виду спорту. —артр здобуваЇ вищу осв≥ту, навчаЇтьс¤ в Ќ≥меччин≥, вивчаЇ феноменолог≥ю √уссерл¤ та онтолог≥ю √айдеггера, займаЇтьс¤ викладацькою д≥¤льн≥стю. 1929 року сталась под≥¤, що ви¤витьс¤ знаковою дл¤ ц≥лого покол≥нн¤: —артр знайомитьс¤ з —≥моною де Ѕовуар, молодою ≥ радикально налаштованою ф≥лологинею. ÷е був багато в чому дивний союз, нав≥ть зовн≥ вони кардинально в≥др≥зн¤лис¤ один в≥д одного: вона Ц елегантна, в ¤скравих шовках або в чорному, в≥н Ц невеличкий, п≥дсл≥пуватий, з животиком. —вою любов-сп≥впрацю вони пронесли через усе житт¤, ставши один дл¤ одного першим читачем ≥ критиком, ≥ так само пробачаючи один одному легковажн≥ захопленн¤. ƒо реч≥, —≥мона аж н≥¤к не ховалас¤ в т≥н≥ чолов≥ка: ¤кщо —артр став УгуруФ екзистенц≥ал≥зму, то вона своЇю Уƒругою статтюФ фактично УзаснувалаФ фем≥н≥зм.

ƒоба м≥ж двома в≥йнами була дл¤ ™вропи епохою особливою, коли час, з одного боку, н≥би загус ≥ завмер, а з ≥ншого Ц повс¤кчас спазматично завихрювавс¤ тотал≥тарними пас≥онар≥¤ми. ќсобистост≥, суверенн≥й ≥ндив≥дуальност≥ лишалос¤ т≥льки ≥ти в себе, замикатис¤ у власн≥й оболонц≥, ≥ —артр у проз≥ уреальнив це в≥дчутт¤ з найб≥льшою силою ≥ незр≥вн¤нним художн≥м талантом. 1938-го в≥н пише св≥й найв≥дом≥ший роман УЌудотаФ, 1939-го Ц зб≥рник опов≥дань У—т≥наФ (обидв≥ книги стають у ‘ранц≥њ книгами року). ¬≥дчутт¤ приреченост≥ людини на останн≥й меж≥, непереборна нудота, що њњ викликаЇ цей усталений пор¤док, ¤кий щосекунди загрожуЇ вибухнути хаосом Ц њхн≥ головн≥ дом≥нанти. √ероњ —артра Ц асоц≥альн≥ в≥длюдники, ¤к≥ н≥кого не розум≥ють, ≥ ¤ких, так само не розум≥Ї н≥хто. ЌастроЇв≥сть цих книг можна сприймати чи не сприймати, але н≥хто не зважитьс¤ в≥дмовити њм у найголовн≥шому Ц у безприкладн≥й чесност≥ анал≥зу доби.

ƒороги свободи

Ећайже одразу ж по друг≥й св≥тов≥й —артр публ≥куЇ статтю У–еспубл≥канське мовчанн¤Ф, в ¤к≥й заскочуЇ сп≥вгромад¤н парадоксальним висновком: Ући н≥коли не були такими в≥льними, ¤к за час≥в н≥мецькоњ окупац≥њФ. ≤ дал≥ розТ¤снюЇ свою думку: УЅуло поставлено саму проблему свободи, бо ми опинились на меж≥ найглибшого знанн¤, ¤ке людина може мати про саму себеЕ ¬сезагальна в≥дпов≥дальн≥сть у всезагальн≥й самотност≥ у звТ¤зку з необх≥дн≥стю консп≥рац≥њ Ц чи не було все це ви¤вом нашоњ свободи?Ф. ћожливо, дл¤ когось ц¤ теза видаватиметьс¤ екстравагантною, та т≥льки не дл¤ самого —артра, ¬≥йна справд≥ дала йому можлив≥сть не лише нудитис¤ й рефлексувати, а й безпосередньо пережити так≥ пон¤тт¤, ¤к соц≥альн≥сть, справедлив≥сть, боротьба проти рабства.  ажучи мовою екзистенц≥ал≥зму, то була класична межова ситуац≥¤. 1940-го —артр опин¤Їтьс¤ в н≥мецькому концтабор≥, зв≥дки його за де¤кий час зв≥льн¤ють, 41-го разом ≥з —≥моною та к≥лькома ≥ншими друз¤ми створюЇ антифашистську орган≥зац≥ю У—оц≥ал≥зм ≥ вол¤Ф, п≥зн≥ше разом з јльбертом  амю працюЇ в п≥дп≥льн≥й прес≥. «вичайно, дехто може зауважити, що подвиги —артра-п≥дп≥льника не були такими вже значними, ≥ на в≥дм≥ну в≥д, скаж≥мо, –ене Ўара, в≥н не брав реальноњ участ≥ в бо¤х. ÷е справд≥ так. “а дл¤ —артра головною зброЇю завжди лишалас¤ думка. 43-го в≥н публ≥куЇ б≥бл≥ю екзистенц≥ал≥зму УЅутт¤ ≥ н≥щоФ, цього ж року в ѕариж≥ ставл¤ть написану ним у концтабор≥ пТЇсу УћухиФ, ¤ку майже в≥дразу заборонили нацисти, зрозум≥вши њњ прихований зм≥ст.

Е ћолодий скептик ќрест, син вбитого цар¤ јгамемнона, повертаЇтьс¤ в р≥дне м≥сто јргос, жител≥ ¤кого спов≥дують дивовижний культ мертвих. ¬они повс¤кчас розкаюютьс¤ у своњх гр≥хах Ц уособленн¤м докор≥в њхнього сумл≥нн¤ стали масн≥ мухи, що наповнили њхнЇ м≥сто. –азом з тим, вони задоволен≥ своњм становищем ” них в≥д≥брали свободу Ц та водночас зв≥льнили ≥ в≥д т¤гар¤ в≥дпов≥дальност≥. ¬они каютьс¤, н≥чого не зм≥нюючи. ”с≥м цим некроф≥льським ритуалом керуЇ вбивц¤ јгамемнона тиран ≈г≥сф ≥ мати ќреста  л≥менестра. ќрест недовго лишаЇтьс¤ байдужим спостер≥гачем. ¬≥н вбиваЇ ≈г≥сфа бо, на в≥дм≥ну в≥д ус≥х ≥нших, знаЇ Уболючий секрет бог≥в ≥ цар≥в, що вс≥ люди в≥льн≥Ф. ¬≥н приймаЇ на себе в≥дпов≥дальн≥сть за вчинене, ≥, в≥дкинувши пропозиц≥ю ёп≥тера с≥сти на скривавлений трон тирана, ≥де з м≥ста, забираючи з собою вс≥х мух. …ого свобода Ц то т¤жкий т¤гар, в≥д ¤кого Уноги вгрузають в землю, ¤к колеса воза Ц в кол≥юФ, одначе лише це дозвол¤Ї лишатис¤ людиною.

ƒилеми ангажованост≥

≤рон≥чно-≥нфантильний критик —артра, Ѕорис ¬≥ан в роман≥ Уѕ≥на дн≥вФ (1946) гротесково зображуЇ супермодного ф≥лософа на ≥мТ¤ ∆ан ѕоль ѕартр, автора багатьох писань, а серед них ≥ монументального трактату У≈нциклопед≥¤ нудотиФ, ¤кий, неначе ≥нд≥йський раджа, прибуваЇ на своњ лекц≥њ верхи на слон≥. як ≥ в кожному дотеп≥, тут була лише дол¤ дотепу. —артр в≥д к≥нц¤ 40-х до к≥нц¤ 70-х справд≥ лишавс¤ дл¤ французьких ≥нтелектуал≥в своЇр≥дною Усв¤щенною коровоюФ. ≤ не лише дл¤ них. Ќаклади його книг були неймов≥рно високими, кожна нова пТЇса ставала театральним тр≥умфом, публ≥чн≥ промови й лекц≥њ збирали переповнен≥ зали. ¬≥н мав ус≥ можливост≥, аби другу половину свого житт¤ провести в спокоњ та домашньому затишку, та в≥н обрав щось ≥нше Ц боротьбу й ангажован≥сть. —артр п≥дтримуЇ ‘ронт нац≥онального визволенн¤ јлжиру, протестуЇ проти в≥йни у ¬ТЇтнам≥ ≥ стаЇ головою орган≥зованоњ Ѕертраном –асселом антивоЇнноњ ком≥с≥њ, ¤ка звинувачуЇ —Ўј у в≥йськових злочинах, п≥дтримуЇ китайську ≥ кубинську революц≥њ, зустр≥чаЇтьс¤ з ћао ≥ „е √еварою, тавруЇ –ад¤нський —оюз за вторгненн¤ до ”горщини та „ехословаччини, сол≥даризуЇтьс¤ з бунт≥вними студентами “равн¤ 68-го, роздаЇ лист≥вки на вулиц¤х, кинувши все, мчить до Ўтутгарта, аби п≥дтримати голодуванн¤ увТ¤знених член≥в зах≥днон≥мецькоњ У‘ракц≥њ „ервоноњ јрм≥њФЕ

ƒл¤ зах≥дного ≥стебл≥шменту в≥н перетворивс¤ на ультрарадикала, небезпечного л≥вака. Ќатом≥сть кремл≥вськ≥ довгожител≥ в ондатрових шапках твердо були переконан≥, що —артр заповз¤вс¤ остаточно зруйнувати Усправу миру ≥ соц≥ал≥змуФ. ƒл¤ чого йому було все це? ¬≥дпов≥дь ф≥лософ намагаЇтьс¤ дати в ≥ще одному своЇму ф≥лософському артефакт≥ Ц У ритиц≥ д≥алектичного розумуФ (1960), де у творчому синтез≥ поЇднано екзистенц≥ал≥зм ≥ марксизм. Ћюдина в антагон≥стичному соц≥ум≥ самотн¤, проте вона може подолати самотн≥сть у груп≥, у колективн≥й ≥ сол≥дарн≥й д≥њ Ц стверджуЇ —артр.  ласичним зразком такоњ д≥њ дл¤ нього Ї вз¤тт¤ повстанц¤ми Ѕастил≥њ 1789-го. “ак що ≥ндив≥дуал≥стов≥ та герою-одинаку ќресту зовс≥м не зашкодить вивчити УћарсельЇзуФ.

ѕокол≥нн¤ апологет≥в великоњ кап≥тул¤нтськоњ цитати, дл¤ ¤кого ≥стор≥¤ Ц то лише питанн¤ ≥нтерпретац≥й, в≥дверто не сприймаЇ —артра. ¬≥н дл¤ Уексперт≥вФ занадто ц≥л≥сний, занадто тотальний ≥ ангажований. як писав ∆≥ль ƒелез, —артр вит¤г ф≥лософ≥ю з њњ спорохн¤в≥лого закапелка ≥ Ц через пол≥тику, мистецтво, “рет≥й св≥т та революц≥ю Ц п≥ддав њњ бурхливим випробовуванн¤м доби. ≤ в тому, що —артра п≥сл¤ смерт≥ почали пор≥внювати з –уссо, вбачаЇтьс¤ нин≥ щось симптоматичне й знакове.. –уссо уможливив французьку революц≥ю ≥  онвент. ” т≥сн≥й ком≥рчин≥ стол¤ра ƒюпле в ѕариж≥ його У—усп≥льний догов≥рФ пост≥йно перечитував –обеспТЇр Ц гроза Ївропейських тиран≥в ≥ фундатор модерноњ революц≥йност≥. ћожливо, за де¤кий час ≥ —артров≥ пТЇси або його У ритика д≥алектичного розумуФ так само перестануть бути лише одиниц¤ми в б≥бл≥ограф≥чному покажчику.

nationalvanguard



 

   
вверх  Ѕиблиографи¤ г. »вано-‘ранковск, √руппа исследовани¤ основ изначальной традиции "ћезоге¤", ”краина


Ќайти: на:
ѕ≥дтримка сайту: ќлег √уцул¤к spm111@yandex.ru / ќновленн¤ 

  найл≥пше огл¤дати у Internet
Explorer 6.0 на екран≥ 800x600   |   кодуванн¤: Win-1251 (Windows Cyrillic)  


Copyright © 2006. ѕри распространении и воспроизведении материалов об¤зательна ссылка на электронное периодическое издание Ђ»нститут стратегических исследований нарративных системї
Hosted by uCoz