Ќј„јЋќ  



  ѕ”ЅЋ» ј÷»»  



  Ѕ»ЅЋ»ќ“≈ ј  



   ќЌ“ј “џ  



  E-MAIL  



  √ќ—“≈¬јя  



  „ј“  



  ‘ќ–”ћ / FORUM  



  —ќќЅў≈—“¬ќ  







Ќаши счЄтчики

яндекс цитуванн¤

 

      
»нститут стратегического анализа нарративных систем
(»—јЌ—)
L'institut de l'analyse strategique des systemes narratifs
(IASSN)
≤нститут стратег≥чного анал≥зу наративних систем
(≤—јЌ—)



стать¤

јргентинське танго сл≥пого б≥бл≥отекар¤

ќлександр ’оменко

1980-го Ївропейськ≥ ≥нтелектуали, ¤к≥ на той час остаточно втомилис¤ обирати м≥ж с¤ючою революц≥Їю У„ервоних бригадФ та др≥мучим традиц≥онал≥змом Учорних полковник≥вФ, отримали нарешт≥ п≥дручник ≥з виживанн¤. У≤мТ¤ тро¤ндиФ ”мберто ≈ко, великий best св≥танку постмодерн≥зму, пропонував неоф≥там прост≥ й нехитр≥ правила: уникати крайнощ≥в, не любити ≥стину понад м≥ру, збер≥гати незворушн≥сть та ≥рон≥чну посм≥шку. Ќа десерт охоч≥ могли погратис¤ в побутову герменевтику, сп≥вв≥днос¤чи героњв роману з великими образами св≥тового письменства: чернець-детектив ”≥ль¤м Ѕаскерв≥льський Ц то, звичайно, Ўерлок ’олмс, його пом≥чник јдсон Ц доктор ”отсонЕ

“а був у роман≥ один персонаж, чужий постмодерн≥стськ≥й в≥дстороненост≥ так само, ¤к чужими Ї вогонь ≥ крига - сл≥пий б≥бл≥отекар-фанатик ’орхе де Ѕургос, здатний знищити усе довкола на догоду власн≥й ≥нтелектуальн≥й параноњ. ¬≥н п≥дпалюЇ Ѕ≥бл≥отеку, в≥н знищуЇ довкола себе все живе. …ого символ≥чним дв≥йником був усесв≥тньо в≥домий аргентинський письменник ’орхе Ћуњс Ѕорхес. Ѕорхес, ¤кий на той час устиг уславити чи не вс≥ криваво-кат≥вськ≥ диктатури в Ћатинськ≥й јмериц≥. ѕ≥зн≥ше ”мберто ≈ко напише: У¬с≥ мене запитують, чому м≥й ’орхе маЇ таке ж ≥мТ¤, що й Ѕорхес, ≥ чому Ѕорхес такий злий. Ќе знаю. я хот≥в, щоб хранителем б≥бл≥отеки був сл≥пець (мен≥ здавалос¤, що це дуже добра опов≥дна ≥де¤), але поЇднанн¤ б≥бл≥отеки ≥ сл≥пц¤ може дати т≥льки Ѕоргеса; ну а ще тому, що борги треба сплачуватиФ.

“ак, борги треба сплачувати. ≤ ¤кби Ѕорхес зводиивс¤ лише до ’орхе де Ѕургоса, його ≥мТ¤ залишилос¤ б у св≥тов≥й культур≥ лише в течц≥ з написом Умракоб≥сс¤ та аполог≥¤ садизмуФ. јле Ѕорхес був не т≥льки ’орхе де Ѕургосом. Ќав≥ть так: далеко не т≥лькиЕ

јнгл≥йський пац≥Їнт дл¤ доктора ‘ройда

—початку була У≈нциклопед≥¤ Ѕритан≥каФ. ѓњ перечитував Ѕорхес≥в батько, що з≥брав велетенську б≥бл≥отеку англомовноњ л≥тератури. ƒ≥тей у ц≥й родин≥ так само навчали англ≥йськоњ ≥ в англ≥йськ≥й манер≥. «годом Ѕорхес узагал≥ скаже, що в≥н звик думати по-англ≥йськи, ≥ перше слово, що зриваЇтьс¤ з його вуст Ц англ≥йське. ≤спанська мова була мовою вулиц≥, плебсу, св≥ту, що лежав по той б≥к зал≥зноњ огорож≥ будинку Ѕорхес≥в у Ѕуенос-јйрес≥. ≤ перш≥ л≥тературн≥ враженн¤ малого ’орхе також зв≥дти Ц з ц≥Їњ уславленоњ енциклопед≥њ.  оли в≥н стане знаменитим, його опоненти говоритимуть, що Ѕорхесов≥ ≥спаномовн≥ тексти Ц звичайний переклад з англ≥йськоњ. Ѕагато його опов≥дань та есењв ≥ справд≥ нав≥¤н≥ УЅритан≥коюФ, њњ компактними статт¤ми-гаслами, ¤к≥ в≥н усе ж п≥ддавав вишукан≥й л≥тературн≥й обробц≥, вигадуючи власну б≥бл≥ограф≥ю, ≥сторичних персонаж≥в, переконливо цитуючи не≥снуючих автор≥в.  ому не хочетьс¤ в≥дчути себе дем≥ургом, ¤кий творить власний св≥т, розкладений по сотах енциклопедичноњ ун≥версальност≥. Ѕорхесу теж хот≥лос¤.

јле кр≥м УЅритан≥киФ була ще й хвороба. ’вороба очей, сл≥пота, що пересл≥дувала Ѕорхесового батька, ¤к ≥ самого Ѕорхеса, аби наздогнати письменника уже в зр≥лому в≥ц≥, назавжди закривши дл¤ нього св≥т барв та п≥втон≥в веч≥рнього неба. ўе п≥дл≥тком в≥н з родиною перењжджаЇ до Ўвейцар≥њ, де його батько почав консультуватис¤ в найкращих Ївропейських офтальмолог≥в. ¬ибух ѕершоњ св≥товоњ в≥йни змусив Ѕорхес≥в залишитис¤ в ц≥й крањн≥ надовго. Ўвейцар≥¤ дуже багато дала Ѕорхесов≥ в ≥нтелектуальному план≥ одначе вона залишилас¤ дл¤ нього згадкою на все житт¤ не лише через це. ќгл¤даючи його б≥ограф≥ю, часами здаЇтьс¤, н≥би ¤кийсь ¬еликий –ежисер виписував дл¤ Ѕорхеса траЇктор≥ю життЇвоњ дороги, посл≥довно закриваючи ус≥ двер≥ у св≥т звичайноњ людськоњ чуттЇвост≥ й залишаючи т≥льки одну Ц у сухий прост≥р книжкових стор≥нок, у лунк≥ холодн≥ сплет≥нн¤ б≥бл≥отечних зал≥в. ѕерша його спроба сексуального досв≥ду завершилас¤ психолог≥чною травмою на все житт¤, ≥ в≥н так н≥коли й не став чолов≥ком. ѕ≥зн≥ше Ѕорхес прит¤гував дл¤ себе красивих ж≥нок, бо ≥нтелектуальна харизма була такою ж потужною, ¤к ≥ харизма пол≥тика чи спортсмена. Ѕорхеса прагнули, ним захоплювалис¤, але в≥н перед ус≥ма ставив табу на статев≥ стосунки, ≥ це в≥дл¤кувало потенц≥йних дружин. ќдруживс¤ в≥н лише наприк≥нц≥ житт¤. …ого обраниц¤, ћар≥¤  одама, була майже на сорок рок≥в молодша.

ѕад≥нн¤ червоного прапора

” Ўвейцар≥њ Ѕорхес зустр≥в зв≥стку про ∆овтневу революц≥ю й одразу став захопленим прихильником б≥льшовизму. —вою першу книгу в≥рш≥в, ¤ка так ≥ не побачила св≥т, в≥н називаЇ У„ервон≥ г≥мниФ, натхненний штурмом «имового палацу, в ем≥грац≥њ в≥н обм≥рковуЇ плани Уневротизувати населенн¤ Ѕуенос-јйреса, аби в≥дкрити шл¤х комун≥змуФ.

” Ѕуенос-јйрес в≥н повертаЇтьс¤ 1921-го, уже поетом з виразною л≥вацькою репутац≥Їю. ѕроте за короткий час в≥д його революц≥йност≥ не лишилос¤ й сл≥ду. ¬≥н ц≥лком в≥ддаЇтьс¤ л≥тературн≥й прац≥, засновуЇ л≥тературн≥ журнали, публ≥куЇ книги. 1937-го отримуЇ пост≥йну роботу в б≥бл≥отец≥ й веде тихе, розм≥рене житт¤ службовц¤, публ≥куючи водночас своњ тексти, що п≥зн≥ше ув≥йшли до золотого фонду св≥товоњ л≥тератури. Ѕорхес стаЇ фактично прозањком є1 в Ћатинськ≥й јмериц≥ й найменше, що йому хочетьс¤ в цей час Ц це брати участь в ¤к≥йсь пол≥тичн≥й акц≥њ.

јле ¬еликий –ежисер, схоже, мав щодо Ѕорхеса свою окрему думку. ” друг≥й половин≥ 40-х в јргентин≥ правив президент ѕерон, ¤кого письменник, людина глибоко ел≥тарних погл¤д≥в, не терп≥в за його попул≥зм та народництво. ќдного разу, коли Ѕорхес йшов вулицею столиц≥, на нього раптом зваливс¤ один з червоних прапорц≥в, що огороджували небезпечне м≥сце. Ѕорхес машинально схопив його ≥ п≥шов дал≥. ÷е непорозум≥нн¤ було потрактоване ¤к в≥двертий протест, ≥ Ѕорхес ≥з червоним прапором у руц≥ в одну мить перетворивс¤ на геро¤ опозиц≥њ. Ќа його захист були орган≥зован≥ демонстрац≥њ, робилис¤ за¤ви на його п≥дтримку. ”с≥ чекали, що письменника от-от заарештують. ¬ пол≥тичн≥й пол≥ц≥њ на нього завод¤ть окрему справу.

Ќезабаром Ѕорхеса обирають головою јргентинськоњ сп≥лки письменник≥в, ¤ка залишалас¤ одним ≥з небагатьох осередк≥в спротиву перон≥зму. 1955-го ѕерона скидають, ≥ новий ур¤д, пошановуючи Ѕорхеса, призначаЇ його директором Ќац≥ональноњ б≥бл≥отеки. «буваЇтьс¤ його мр≥¤: мати персональне царство книг, у ¤кому в≥н володарюЇ безрозд≥льно. ƒо нього приходить славаЕ ≥ сл≥пота. …ого книги розкуповуютьс¤ по всьому св≥ту, в≥н стаЇ класиком Ц ≥ одним з≥ стовп≥в антикомун≥зму.

„ому в≥н так ненавид≥в њх Ц  убинську революц≥ю, марксист≥в ≥ партизан≥в? ћожливо тому, що вони були занадто щирими у своњй чуттЇвост≥, вони були представниками того св≥ту, куди дорога йому була заказана. ¬≥н виголошуЇ панег≥рики в≥йськовим диктатурам в ”ругвањ та јргентин≥. ” вересн≥ 1976-го, коли „ил≥ переживала один з п≥к≥в п≥ночет≥вського терору, в≥н прил≥таЇ до —анть¤го, аби особисто висловити своЇ захопленн¤ УгориламиФ у в≥йськових мундирах. “≥ не залишилис¤ в боргу ≥ присвоњли йому, окр≥м ≥ншого, почесне званн¤ доктора ф≥лософ≥њ та л≥тератури ”н≥верситету „ил≥. ÷еремон≥¤ нагородженн¤ була г≥дна пензл¤ Ѕосха: ректор ≥ два його заступники (звичайно ж, в≥йськов≥) щось мимрили про внесок Ѕорхеса в л≥тературу, а в≥н натом≥сть закликав людей, ¤к≥ про¤вл¤ли ц≥кав≥сть х≥ба що до власноњ чековоњ книжки та розроблених фах≥вц¤ми ÷–” ≥нструкц≥й з катуванн¤, любити й шанувати книгу.

“ой, хто бачив блискавку

” чому не можна було його звинуватити, так це в цин≥зм≥. ¬≥н осп≥вував диктатор≥в не за грош≥ ≥ не за почест≥. Ѕорхес справд≥ в≥рив, що Удиктатура рицар≥вФ вр¤туЇ континент в≥д хаосу, що вони пок≥нчать ≥з корупц≥Їю, повернуть громад¤нам утрачену самоповагу.  оли в≥н зрозум≥в, що рицар≥ казарм Ц то звичайн≥ рецидив≥сти у в≥йськових мундирах, стурбован≥ лише збереженн¤м влади та накопиченн¤м кошт≥в на своњх банк≥вських рахунк≥в, Ѕорхес р≥зко зм≥нюЇ тон висловлювань. ¬загал≥, наприк≥нц≥ свого житт¤ в≥н старанно намагаЇтьс¤ загладити вину за своњ дик≥ жести у 70-т≥. Ѕорхес п≥дписуЇ петиц≥њ проти д≥¤льност≥ в≥йськових трибунал≥в у „ил≥, ≥з жахом розпов≥даЇ про те, що довкола Ѕуенос-јйреса пост≥йно знаход¤тьс¤ цвинтар≥ жертв диктатури. ¬≥н нав≥ть дозволив видавати своњ твори в самому серц≥ Укастрокомун≥змуФ Ц на  уб≥, що було дл¤ письменника абсолютно неможливо дек≥лькома роками ран≥ше. ¬ одному з≥ своњх останн≥х ≥нтервТю в≥н говорить реч≥ знаков≥ й симптоматичн≥: У«авжди ≥снуЇ в≥дпов≥дальн≥сть за свою крањну. я, врешт≥-решт, просто старий женевський студент-анарх≥ст. ’очу написати дек≥лька стор≥нок, щоб виправдатис¤, щоб не говорили, н≥би ¤ шахрайФ. Уяк це сумно Ц житт¤ в≥д лапок до лапокФ, - говорить Ѕорхес наостанок. ∆урнал≥ст прощаЇтьс¤. ‘отограф робить останн≥й зн≥мок з≥ спалахом. —л≥пий неспод≥вано вигукуЇ: Уя бачив блискавку! “ак, такФ.

…ого темний дв≥йник, ’орхе де Ѕургос, горить тепер у пекл≥ разом з ус≥ма диктаторами-генералами. ™диний, кого вони оч≥кують дл¤ повноти компан≥њ Ц ѕ≥ночет, жалюг≥дний стариган, ¤кий нин≥ старанно вдаЇ перед судд¤ми недоумкуват≥сть, аби уникнути вТ¤зниц≥ за в≥йськов≥ злочини та розкраданн¤ державноњ скарбниц≥. јле Ѕорхес лишаЇтьс¤ - у ф≥л≥гранност≥ своњх прозових м≥н≥атюр, у меланхол≥йн≥й крас≥ Ѕуенос-јйреса, введеного ним у л≥тературний пантеон св≥ту. «рештою, Ѕорхес сам став текстом, одн≥Їю з химер на вершин≥ собору св≥товоњ л≥тератури ’’ стол≥тт¤. ј це, погодьмос¤, немало, бо, ¤к стверджував аргентинський б≥бл≥отекар: УЋ≥тература починаЇтьс¤ м≥фом ≥ зак≥нчуЇтьс¤ нимФ.

 

nationalvanguard



 

   
вверх  Ѕиблиографи¤ г. »вано-‘ранковск, √руппа исследовани¤ основ изначальной традиции "ћезоге¤", ”краина


Ќайти: на:
ѕ≥дтримка сайту: ќлег √уцул¤к spm111@yandex.ru / ќновленн¤ 

  найл≥пше огл¤дати у Internet
Explorer 6.0 на екран≥ 800x600   |   кодуванн¤: Win-1251 (Windows Cyrillic)  


Copyright © 2006. ѕри распространении и воспроизведении материалов об¤зательна ссылка на электронное периодическое издание Ђ»нститут стратегических исследований нарративных системї
Hosted by uCoz