статья
ГРЕКО-БОЛГАРСЬКЕ НЕСТИНАРСТВО І РИМСЬКІ ПАЛІЛІЇ
Олег Гуцуляк
Цікавим феноменом є болгаро-грецьке нестинарство (грец.
nestia "вогонь, вогнище", nesteia "піст") -
вогняні ігрища, учасники яких відчувають крайні душевні муки
перед тим, як увійти у вогонь, а після ігрищ відчувають надзвичайне
полегшення і спокій: "… Проходження через вогонь сприймається
ними як оновлення і досягнення більш високого духовного статусу
(див. виникаючий в ці моменти дар пророкування; пор. також російських
старообрядців - самоспалювачів, котрі сприймають самоспалення не
як колективне самовбивство, а як очищення та досягнення безгріховного
стану)…" [1], відповідає семантемі вставання, воскресіння
(anastasis) [2].
Схожий обряд влаштовувався римлянами під час святкування Нового
року - Palilia (Parilia), що супроводжувалося непристойними
веселощами (пор. зі слов. масляницею: [3]), співами , запалюваннями
соломи і проганянням через вогонь худоби, приганням через три розташовані
у ряд вогнища, здійснюючи цим обряд "люстрації"
- очищення (lustratio):
Hic ego pastoremque meum lustrare quotannis
Et placidam soleo spargere lacte Palem
(Tibull. I, 1, 35 - 36).
Етимологія слова Palilia (Parilia) виводиться з palea "м'якина",
"солома" (пор. з дв.-інд. palavam, лит. pelus, латськ.
pelus, pelavas, ст.-слов. плЪвы, укр. полова). Вогнище (flamma)
Palilis нагадує російське Кострома - "ритуальна лялька
з соломи" (від костёр - "вогнище") [4] та звідси
- богиня з чоловічими рисами Pales, що пов'язана з худобою та пастухами
і чиє ім'я пояснює назву Палатинського пагорбу (Mons Palatinus,
Palatium), на якому і був заснований Рим (Roma): "…Напрошується
висновок…, що святкування, присвячені Pales, влаштовувалися спершу
власне на Палатинському пагорбі, який є початком Риму в просторі
(пор. Palilia - початок року і Риму в часі)" [5].
1. Цивьян Т.В. Балканские дополнения к последним исследованиям
индоевропейского мифа о Громовержце // Балканский лингвистический
сборник. - М.: Наука, 1977. - С.177.
2. Цивьян Т.В. Балканские дополнения к последним исследованиям
индоевропейского мифа о Громовержце // Балканский лингвистический
сборник. - М.: Наука, 1977. - С.179.
3. Щербинина О. "Хулиган мальчишка я…": Святочные бесчинства
// Родина. - М., 1993. - №5-6. - С.106 - 110.
4. Топоров В.Н. Хеттск. PURULLIIA, лат. PURULLIIA, PALILIA и их
балканские истоки // Балканский лингвистический сборник. - М.: Наука,
1977. - С. 132 - 134.
5. Топоров В.Н. Хеттск. PURULLIIA, лат. PURULLIIA, PALILIA и их
балканские истоки // Балканский лингвистический сборник. - М.: Наука,
1977. - С. 132
|