стать¤
√натюк я.—.
≈п≥стемолог≥¤ культури ≥ ф≥лософ≥њ ”крањни
«а б≥льш н≥ж тис¤чол≥тню ≥стор≥ю украњнська культура пережила
р¤д визначальних момент≥в у своЇму розвитку. —початку - стад≥ю
формуванн¤ культурного ¤дра (X-XV ст.). ѕот≥м - стад≥ю складанн¤
основних культурних центр≥в (XV-XV≤ ст.). ј ще п≥зн≥ше - стад≥ю
культурного розлому й становленн¤ окремих культур (XV≤ ст. - по
цей час).
” киЇворуську добу, п≥сл¤ переходу в≥д природопоклонництва до
христи¤нства, в≥д натурал≥стичного плюрал≥зму до духовного ун≥версал≥зму
почало формуватис¤ ¤дро украњнськоњ культури або культурне коло
православноњ цив≥л≥зац≥њ ≥з центром у иЇв≥. « пад≥нн¤м онстантинопол¤
це культурне коло трансформувалос¤ у розт¤гнутий з≥ сходу на зах≥д
своЇр≥дний культурний ел≥пс, у ¤кому ч≥тко окреслилс¤ два культурн≥
полюси чи дв≥ субкультури: на —ход≥ з центром у иЇв≥ та на «аход≥
з центром у Ћьвов≥. "« упадком ÷аргороду, - зазначав украњнський
мислитель ™.ћаланюк, - культура нашоњ земл≥ вже посчинаЇ мати
два вогнища --на сход≥ ≥ заход≥. ≤ образ культурних та й пол≥тичних
границь нашоњ земл≥ вже з кола з осередком у иЇв≥, перетворюЇтьс¤
на ел≥псу" [1, с.21]. “аким чином, зовн≥шньопол≥тичн≥ чинники
спричинили трансформац≥ю й, одночасно, деформац≥ю украњнського
культурного ¤дра та по¤ву кињвського й льв≥вського культурних
центр≥в чи кињвськоњ й льв≥вськоњ субкультур.
ѕ≥сл¤ Ѕерестейськоњ ун≥њ украњнська культура ув≥йшла у стад≥ю
розлому культурного ел≥пса та усамост≥йненн¤ сх≥дного ≥ зах≥дного
культурних центр≥в. ¬иникли дв≥ окрем≥ украњнськ≥ культури: украњнська
православна та украњнська греко-католицька. ќц≥нюючи цей факт,
американський культуролог —.√ант≥нгтон стверджував, що "”крањна
- це розколота крањна з двома р≥зними культурами. Ћ≥н≥¤ розлому
м≥ж цив≥л≥зац≥¤ми, ¤ка в≥докремлюЇ «ах≥д в≥д православ'¤, проходить
пр¤мо по њњ центру ось уже дек≥лька стол≥ть" [2, с.255].
Ќе погоджуючись ≥з т≥Їю демаркац≥Їю, ¤ку проводить —.√ант≥нгтон
м≥ж украњнською православною й украњнською греко-католицькою культурами,
оск≥льки л≥н≥¤ культурного розлому знаходитьс¤ зах≥дн≥ше в≥д центру
”крањни, все ж таки сл≥д констатувати, що в ”крањн≥ ≥снують дв≥
культури й цив≥л≥зац≥њ. ѕо-перше, це православна культура та сх≥дно-православна
цив≥л≥зац≥¤, а, по-друге, греко-католицька культура й зах≥дно-православна
цив≥л≥зац≥¤. ѕерша дом≥нуЇ на рос≥йськомовному украњнському —ход≥,
друга - на украњномовному украњнському «аход≥. ” так≥й перспектив≥
≥стор≥¤ ”крањни постаЇ ¤к сума ≥стор≥й двох православних цив≥л≥зац≥й:
сх≥дноњ ≥ зах≥дноњ.
÷ив≥л≥зац≥йне напруженн¤ м≥ж украњнською православною культурою
й сх≥дно-православною цив≥л≥зац≥Їю та греко-католицькою культурою
й зах≥дно-православною цив≥л≥зац≥Їю нейтрал≥зуЇтьс¤ православ'¤м
та св≥тогл¤дною толерантн≥стю ≥сторичного украњнства. "”крањнц≥
Ї дуже рел≥г≥йним народом, - писав галицький юрист ¬.÷елевич,
- та проте н≥коли не любили запускатис¤ в обр¤дов≥й р≥жниц≥. ћ≥ж
православними украњнц¤ми й ун≥атами не було й нема ворожнеч≥"
[3, с.43]. «а ≥нших обставин, коли б на украњнському —ход≥ чи
украњнському «аход≥ була поширена ¤кась ≥нша христи¤нська конфес≥¤
чи нехристи¤нська рел≥г≥¤, ескалац≥¤ м≥жцив≥л≥зац≥йного конфл≥кту
була б неминучою.
¬ план≥ культурноњ типолог≥њ украњнська православна культура
належить до чуттЇвого типу культури, так ¤к у формах њњ ви¤ву
переважають емоц≥њ й почутт¤, а украњнська греко-католицька культура
- до гармон≥йного типу, оск≥льки у њњ формах та стил¤х почуттЇв≥сть
вр≥вноважуЇтьс¤ анал≥тичною рефлекс≥Їю. «а украњнським етнопсихологом
¬.ян≥вим, "на —ход≥ почуттЇв≥сть б≥льше стих≥йна, в √аличин≥
прос¤кнута рефлекс≥Їю, спок≥йна. “ут видно певну гармон≥ю м≥ж
розумом та почуванн¤ми" [4, с.96]. ќтже, м≥ж украњнсьою православною
й украњнською греко-католицькою культурами ≥снуЇ не повна, а часткова
в≥дпов≥дн≥сть чи сум≥сн≥сть. ≈моц≥йно-почуттЇвою сферою вони дотикаютьс¤
одна до одноњ, зб≥гаючись одна з одною, а рац≥ональним елементом
украњнська греко-католицька культура в≥дособлюЇтьс¤ й дистанц≥юЇтьс¤
в≥д украњнськоњ православноњ культури.
¬арто зазначити, що дом≥нуванн¤ в украњнському православному
ментал≥тет≥ емоц≥йного елементу над рац≥ональним засв≥дчуЇ не
≥нтелектуальну неповноц≥нн≥сть православного украњнства - воно
лише характеризуЇ тип його соц≥альноњ орган≥зац≥њ. ≤ цим типом
Ї сп≥льнота, заснована на емоц≥йних зв'¤зках, взаЇмн≥й симпат≥њ
≥ндив≥д≥в, котр≥ вход¤ть до њњ складу, а не сп≥лка, основана на
рац≥ональност≥, на ц≥лерац≥ональних соц≥альних взаЇмод≥¤х ≥ндив≥д≥в,
њхн≥й зручност≥, корист≥ й вигод≥.
як зазначав н≥мецький соц≥олог ‘.“ьон≥с, сп≥льнота Ї ранн≥м етапом
розвитку сусп≥льства. Ќаступним, б≥льш п≥зн≥м його етапом виступаЇ
сп≥лка [5, с.19]. “ому, ¤кщо пор≥внювати ”крањну ≥з «ах≥дною ™вропою,
а не ≥з –ос≥Їю, ¤к це робив украњнський ≥сторик ≥ ф≥лософ ћ. остомаров,
то можна пом≥тити, що ”крањна у темпах соц≥ального розвитку в≥дстаЇ
в≥д «ах≥дноњ ™вропи, що вона переважно Ї, за вин¤тком, можливо,
√аличини, сусп≥льством-сп≥льнотою, а не сусп≥льством-сп≥лкою ¤к
«ах≥дна ™вропа.
” д≥алоз≥ украњнських культур, њхн≥й ≥сторичн≥й взаЇмод≥њ, сполученн≥
украњнського культурного простору роль ≥нтелектуального л≥дера
завжди в≥д≥гравала чуттЇва культура украњнського —ходу. —аме вона
виступала генератором нових нешаблонних ≥дей та нестандартних
р≥шень. √армон≥йна культура украњнського «аходу була лише рецеп≥Їнтом
творчих прозр≥нь ≥ знах≥док украњнського —ходу. "«в≥дт≥лл¤,
- наголошував украњнський ф≥лософ ћ.Ўлемкевич, - приходили запл≥дн≥
мисл≥. ƒосить пригадати вплив Ўевченка на в≥дродженн¤ «ах≥дноњ
”крањни; вплив ƒрагоманова на [Е] духову революц≥ю п≥д проводом
‘ранка. ≤ в нов≥ш≥ часи ≥дењ украњнського монарх≥зму подав √аличин≥
придн≥пр¤нець Ћипинський, ≥ пропов≥дь нац≥онал≥зму в зах≥дних
земл¤х зв'¤зана з особою придн≥пр¤нц¤ ƒонцова. √аличина приймала
т≥ ≥дењ, оформлювала њх, живучи духово в њх т≥н≥" [6, с.280].
“аким чином, гармон≥йна культура украњнського «аходу пост≥йно
виконувала т≥льки допом≥жну, службову функц≥ю, рац≥онально оформлюючи
≥дењ та рац≥онал≥зуючи р≥шенн¤, запропонован≥ мислител¤ми украњнського
—ходу.
”крањнська православна культура, чи, ≥накше кажучи, чуттЇва культура
украњнського —ходу, створила три самобутн≥ св≥тогл¤дн≥ системи:
украњнську ф≥лософ≥ю серц¤, авторський м≥ф ”крањни й р≥дну украњнську
нац≥ональну в≥ру. ¬ украњнськ≥й ф≥лософ≥њ серц¤ √.—ковороди та
ѕ.ёркевича ≥ндив≥дуальне начало, або серце, переважаЇ над загальним,
тобто розумом; у Ўевченковому м≥ф≥ ”крањни, навпаки, нац≥ональне
начало, або загальне, переважаЇ ≥ндив≥дуал≥стичне та персонал≥стичне;
в р≥дн≥й украњнськ≥й нац≥ональн≥й в≥р≥ Ћ.—иленка нац≥ональне начало
чи нац≥ональна рел≥г≥¤, тобто окреме, ≥ндив≥дуальне, переважаЇ
над ≥нтернац≥ональним чи св≥товою рел≥г≥Їю, особливо над христи¤нством.
як бачимо, в украњнськ≥й ф≥лософ≥њ серц¤ та р≥дн≥й украњнськ≥й
нац≥ональн≥й в≥р≥ окреме (людське серце чи нац≥ональна рел≥г≥¤)
маЇ перш≥сть перед загальним (чистим розумом чи св≥товою рел≥г≥Їю).
ќднак тлумаченн¤ окремого у цих св≥тогл¤дних системах р≥зне. “ак,
наприклад, украњнський мислитель й пропов≥дник Ћ.—иленко досить
скептично ставивс¤ до тези √.—ковороди: "—в≥т ловив мене,
але не сп≥ймав", ¤ка була ви¤вом ≥ндив≥дуальност≥ його серц¤.
"Ћюбий √ригор≥Ї —авичу, ¤кий св≥т тебе ловив?", - запитував
Ћ.—иленко. … дал≥, розм≥рковуючи над ц≥Їю темою, зазначав: "якщо
ловить св≥т зла, не т≥кай. « св≥том зла треба боротис¤. якщо ловить
св≥т добра, не т≥кай. ƒобрим словом, доброю д≥Їю треба збагачувати
силу добра" [7, с.247]. ќтже, зам≥сть "втеч≥ у душу
≥ долю" [8, с.19], Ћ.—иленко пропов≥дував активну участь
у нац≥ональних та ун≥версально-св≥тових процесах. “аким чином,
украњнська православна культура ¤к культура св≥тогл¤дна демонструЇ
тенденц≥ю до зростанн¤ ≥ррац≥ональност≥. ÷е тенденц≥¤ пр¤мо протилежна
до зах≥дноЇвропейськоњ тенденц≥њ рац≥онал≥зац≥њ ус≥х сфер сусп≥льного
житт¤, що в≥ддзеркалюЇтьс¤ у р≥зних пор¤дках виникненн¤ ≥сторичних
тип≥в св≥тогл¤ду. ¬ культур≥ «ах≥дноњ ™вропи це м≥фолог≥¤ - рел≥г≥¤
- ф≥лософ≥¤, а в культур≥ украњнського —ходу - ф≥лософ≥¤ - м≥фолог≥¤
- рел≥г≥¤. ”крањнський св≥тогл¤дний р¤д Ї ¤скравим п≥дтвердженн¤м
тези про рел≥г≥йн≥сть украњнськоњ ф≥лософськоњ думки.
ѕравда, не вс≥ украњнськ≥ св≥тогл¤дн≥ системи Ї витвором творчого
ген≥¤ украњнського —ходу. ≤снуЇ ще одна, четверта украњнська св≥тогл¤дна
система, ¤ка виступаЇ сп≥льним продуктом двох украњнських культур:
—х≥дноњ та «ах≥дноњ чи, ≥накше висловлюючись, чуттЇвоњ та гармон≥йноњ.
ћова, звичайно, йде про украњнський нац≥онал≥зм. “ворц¤ми його
≥деолог≥њ вважаютьс¤ украњнськ≥ мислител≥ ћ.ћ≥хновський й ƒ.ƒонцов,
¤к≥ репрезентували культуру та ментал≥тет украњнського —ходу.
—ама ж орган≥зац≥¤ нац≥онального руху була справою рук украњнських
пол≥тичних д≥¤ч≥в ™. оновалц¤, ј.ћельника, —.Ѕандери, котр≥ належали
до культури украњнського «аходу. √алицька рац≥ональн≥сть в повну
силу про¤вилась при заснуванн≥ ќ”Ќ на конгрес≥ у ¬≥дн≥ 1929 року.
« цього приводу украњнський ≥сторик та пол≥толог “.√унчак зазначав:
"„итаючи його програму (тобто конгресу ќ”Ќ. - я.√.), створюЇтьс¤
враженн¤, що це був скор≥ше науковий з'њзд, н≥ж конгрес, на ¤кому
мала створитис¤ нова пол≥тична орган≥зац≥¤. ћоЇ враженн¤ не випадкове,
коли зважити, що на конгрес≥ було прочитано 40 допов≥дей, ¤к≥
зач≥пали майже вс≥ важлив≥ проблеми, починаючи з ≥деолог≥њ та
к≥нчаючи л≥тературою ≥ мистецтвом" [9, с.216]. “аким чином,
створенн¤ ≥дењ украњнськоњ нац≥њ в культур≥ украњнського —ходу
та њњ рац≥ональне оформленн¤ в культур≥ украњнського «аходу спричинило
по¤ву украњнського нац≥онал≥зму. ÷ей св≥тогл¤д та пол≥тичний рух
Ї продуктом украњнського культурного синтезу.
¬иход¤чи ≥з под≥лу украњнськоњ культури на сх≥дно-православну
й зах≥дно-православну чи чуттЇву та гармон≥йну, можна запропонувати
зам≥сть ≥сторичноњ типолог≥њ украњнськоњ культури й ф≥лософ≥њ
типолог≥ю рег≥ональну. ѕерш за все, варто вид≥лити украњномовну
украњнську культуру й ф≥лософ≥ю «ах≥дноњ та ÷ентральноњ ”крањни.
ѕо-друге, рос≥йськомовну украњнську культуру й ф≥лософ≥ю —ходу
й ѕ≥вдн¤ ”крањни. ƒо них сл≥д долучити рос≥йськомовну рос≥йську
культуру й ф≥лософ≥ю ÷ентральноњ, —х≥дноњ та ѕ≥вденноњ ”крањни.
“аким чином, в сучасн≥й украњнськ≥й культур≥ на¤вн≥ три р≥зн≥
субкультури й рег≥ональн≥ ф≥лософ≥њ: украњн≥стична (або укро-украњнська),
украњнська (або русо-украњнська) й рос≥йська. ƒосл≥дженн¤ цих
ф≥лософ≥й та њхн≥х культурних взаЇмод≥й спроможне розкрити нов≥
обр≥њ й перспективи дл¤ ≥сторико-ф≥лософського украњнознавства,
украњнськоњ ф≥лософськоњ рег≥онал≥стики ¤к ≥сторико-ф≥лософськоњ
субдисципл≥ни.
1. ћаланюк ™. Ќариси з ≥стор≥њ нашоњ культури. - .: ќбереги,
1992. - 80 с.
2. ’антингтон —. —толкновение цивилизаций. - ћ.: ј—“, 2003. -
603 с.
3. ÷елевич ¬. Ќар≥д, нац≥¤, держава. - Ћьв≥в, 1934. - 116 с.
4. ян≥в ¬. Ќариси до ≥стор≥њ украњнськоњ етнопсихолог≥њ. - ћюнхен:
”¬”, 1993. - 216 с.
5. ‘уку¤ма ‘. ¬еликий разрыв. - ћ.: ј—“, 2003. - 474 с.
6. Ўлемкевич ћ. √аличанство // ѕол≥толог≥чн≥ читанн¤. - . - 1993.
- є1. - —.245-301.
7. —в¤те реченн¤. —иленкова в≥ра в ƒажбога. - .: ќбереги, 1995.
- 340 с.
8. Ўлемкевич ћ. «агублена украњнська людина. - .: ‘ен≥кс, 1992.
- 168 с.
9. √унчак “. ”крањна: перша половина ’’ стол≥тт¤: Ќарис пол≥тичноњ
≥стор≥њ. - .: Ћиб≥дь, 1993. - 288 с.