»нститут
стратегического анализа нарративных систем (»—јЌ—)
L'institut de l'analyse strategique des systemes narratifs
(IASSN)
≤нститут стратег≥чного анал≥зу наративних систем
(≤—јЌ—)
ќдночасно з п≥дходом до культури ¤к "соц≥альноњ технолог≥њ",
що детерм≥нуЇ повед≥нку людини у сусп≥льств≥ чи то "технолог≥чного
фактору", чи то символ≥чних "зразк≥в повед≥нки",
розвивалис¤ концепц≥њ, котр≥ принципово прагнули охопити культуру
¤к ц≥ле, под≥бно до орган≥зму, зрозум≥ти закони його народженн¤,
росту ≥ становленн¤, вибудувати ≥сторичну типолог≥ю культур (цив≥л≥зац≥й),
спробувати по¤снити причини пад≥нн¤ ≥ звеличенн¤ окремих цив≥л≥зац≥й.
÷ьому завданню присв¤тили свою д≥¤льн≥сть ќ. Ўпенглер, ј. “ойнб≥,
ѕ. —орок≥н.
÷ив≥л≥зац≥¤ - головне пон¤тт¤, ¤ке служить јрнольду “ойнб≥
(1889-1975) дл¤ орган≥зац≥њ всього конкретно-≥сторичного матер≥алу.
÷ив≥л≥зац≥њ под≥л¤ютьс¤ на три покол≥нн¤. ѕерше - прим≥тивн≥, мал≥,
безписемн≥ культури. ѓх багато, њх в≥к невеликий. ¬они в≥дзначаютьс¤
одноб≥чною спец≥ал≥зац≥Їю, пристосован≥ до житт¤ в конкретному географ≥чному
середовищ≥, а надбудовн≥ елементи (державн≥сть, осв≥та, церква,
а тим б≥льше наука ≥ мистецтво) у них в≥дсутн≥. ÷≥ культури дуже
сильно розмножуютьс¤ ≥ гинуть стих≥йно, ¤кщо не вливаютьс¤ завд¤ки
творчому актов≥ у б≥льш могутню цив≥л≥зац≥ю другого покол≥нн¤. “ворчий
акт проблематичний статичн≥стю прим≥тивних сусп≥льств: у них соц≥альний
зв'¤зок (м≥мезис, подражан≥Ї), що регулюЇ одноман≥тн≥сть вчинк≥в
≥ стаб≥льн≥сть стосунк≥в, спр¤мована на померлих предк≥в, на старше
покол≥нн¤. ¬ таких сусп≥льствах пануЇ звичай, а тому ≥новац≥њ проблематичн≥.
«а р≥зкоњ зм≥ни умов житт¤, котр≥ ј. “ойнб≥ називаЇ викликом, сусп≥льство
не може дати адекватноњ в≥дпов≥д≥, перебудувати ≥ зм≥нити спос≥б
житт¤. ѕродовжувати житт¤ ≥ д≥¤ти так, мовби "виклику"
нема, мов би н≥чого не трапилос¤, культура рухаЇтьс¤ до пр≥рви ≥
гине. ƒе¤к≥ сусп≥льства, проте, виокремлюють з≥ свого середовища
"творчу менш≥сть", котра усв≥домлюЇ "виклик"
середовища ≥ здатне дати на нього задов≥льну в≥дпов≥дь. ÷¤ жменька
ентуз≥аст≥в - пророк≥в, жерц≥в, ф≥лософ≥в, вчених, пол≥тик≥в - прикладом
власного безкорисного служ≥нн¤ зваблюЇ за собою ≥нертну масу, ≥
сусп≥льство переходить на нов≥ рельси. ѕочинаЇтьс¤ формуванн¤ доч≥рноњ
цив≥л≥зац≥њ. ўо успадкувала досв≥д своЇњ попередниц≥, але б≥льш
гнучкоњ ≥ багатосторонньоњ. «а “ойнб≥, культури, ¤к≥ живуть у комфортних
умовах, не тримують "виклику" з боку середовища, перебувають
у стан≥ стагнац≥њ. “≥льки там, де виникають труднощ≥, де розум людей
пробуджуЇтьс¤ дл¤ пошуку виходу ≥ нових форм виживанн¤, створюютьс¤
умови дл¤ народженн¤ цив≥л≥зац≥њ високого р≥вн¤.
онкретн≥ приклади "виклик≥в", в≥дом≥ з ≥стор≥њ, пов'¤зан≥
з висушенн¤м або заболочуванн¤м грунт≥в, наступом ворожих племен,
змушеною зм≥ною м≥сц¤ проживанн¤. Ќайб≥льш поширен≥ в≥дпов≥д≥: перех≥д
до нового типу господарюванн¤, створенн¤ ≥рригац≥йних систем, формуванн¤
могутн≥х владних структур, здатних моб≥л≥зувати енерг≥ю сусп≥льства,
створенн¤ новоњ рел≥г≥њ, науки, техн≥ки.
” цив≥л≥зац≥¤х другого покол≥нн¤ соц≥альний зв'¤зок спр¤мований
на творч≥ особистост≥, котр≥ ведуть за собою п≥онер≥в нового соц≥ального
ладу. ÷ив≥л≥зац≥њ другого покол≥нн¤ динам≥чн≥, вони створюють велик≥
м≥ста (–им, вав≥лон), у них рзвиваютьс¤ розпод≥л прац≥, товарний
обм≥н, ринок. ¬иникають прошарки рем≥сник≥в, вчених, торговц≥в,
людей розумовоњ прац≥. —тверджуЇтьс¤ складна система ранг≥в та статус≥в.
“ут можуть розвинутис¤ атрибути демократ≥њ (виборн≥ органи, правова
система, самоуправл≥нн¤, розпод≥л г≥лок влади). ¬иникненн¤ повноц≥нноњ
вторинноњ цив≥л≥зац≥њ наперед не задано. Ќеобх≥дне певний зб≥г обставин,
тому де¤к≥ цив≥л≥зац≥њ стають застиглими або "недорозвинутими".
ƒо останн≥х ј. “ойнб≥ в≥дносить сусп≥льство пол≥нез≥йц≥в та еск≥мос≥в.
¬≥н ретельно досл≥див питанн¤ про виникненн¤ вогнищ цив≥л≥зац≥й
другого покол≥нн¤, котрих в≥н нарахував чотири: Їгипетсько-шумерська,
м≥нойська, китайська та п≥вденноамериканська. ѕроблема народженн¤
цив≥л≥зац≥й Ї дл¤ “ойнб≥ центральною. ¬≥н вважаЇ, що н≥ расовий
тип, н≥ середовище, н≥ економ≥чний лад не в≥д≥грають головноњ рол≥
в генез≥ цив≥л≥зац≥й: вони виникають в процес≥ мутац≥њ прим≥тивних
культур, ктр≥ в≥дбуваютьс¤ в залежност≥ в≥д комб≥нац≥й множини причин.
ѕередбачити мутац≥ю важко, вона - ¤к результат гри.
÷ив≥л≥зац≥њ третього покл≥нн¤ формуютьс¤ на основ≥ церков: з первинноњ
м≥нойськоњ народжуЇтьс¤ вторинна елл≥нська, а з нењ - на основ≥
виникаючого в њњ надрах христи¤нства - формуЇтьс¤ третинна, зах≥дноЇвропейська.
¬сього, за “ойнб≥, на середину ’’ ст. з трьох дес¤тк≥в таких що
≥снували цив≥л≥зац≥й збреглос¤ с≥м або в≥с≥м: христи¤нська, ≥сламська,
≥ндуњстська та ≥н.
“ойнб≥ визнаЇ цикл≥чну схему розвитку цив≥л≥зац≥й: народженн¤,
р≥ст, розкв≥т, загибель цив≥л≥зац≥й ймов≥рна, але не неминуча. ÷ив≥л≥зац≥њ
не усв≥домлюють до к≥нц¤ пружин власних д≥й та важливих умов, що
забезпечують њх процв≥танн¤. ќбмежен≥сть та егоњзм правл¤чих ел≥т
у поЇднанн≥ з л≥нню та консерватизмом б≥льшост≥ призвод¤ть до виродженн¤
цив≥л≥зац≥њ. ѕроте п≥д час ≥стор≥њ м≥ра усв≥домленн¤ людьми насл≥дк≥в
своњх д≥й зростаЇ ≥ м≥ра впливу думки на ≥сторичний процес зб≥льшуЇтьс¤.
јвторитет вчених та њх вплив на пол≥тичне житт¤ стають все важлив≥шими.
–ел≥г≥њ поширюють св≥й вплив на пол≥тику, коном≥ку ≥ повс¤кденн¤.
ќсмислюючи ≥стор≥ю з христи¤нських позиц≥й, “ойнб≥ використовуЇ
дл¤ розум≥нн¤ ≥сторичних процес≥в ц≥лком реал≥стичн≥ у¤вленн¤. √оловне
з них - механ≥зм "виклик-в≥дпов≥дь". ≤нша ≥де¤ - в≥дм≥нн≥сть
м≥ж творчою менш≥стю ≥ пасивною б≥льш≥стю, котру “ойнб≥ називаЇ
пролетар≥атом. –озвиваЇтьс¤ культура до того часу, доки не перерерветьс¤
ланцюг "виклик-в≥дпов≥дь". оли ел≥та не здатна дати ефективноњ
в≥дпов≥д≥ пролетар≥ату, тод≥ починаЇтьс¤ надлом цив≥л≥зац≥њ. ” цей
пер≥од творча позиц≥¤ ел≥ти ≥ дов≥ра до нењ пролетар≥ату зм≥нюютьс¤
"розколом душ≥". ¬иходом з цього стану “ойнб≥ вважаЇ "трансф≥гурац≥ю",
тобто духовну перебудову, котра повинна призвести до формуванн¤
новоњ, вищоњ рел≥г≥њ ≥ даЇ в≥дпов≥дь на питанн¤ страждучоњ душ≥,
≥мпульс дл¤ новоњ сер≥њ творчих акт≥в. јле чи зд≥йснитьс¤ духовна
перебудова - залежить в≥д багатьох фактор≥в, в тому числ≥ ≥ в≥д
мистецтва та самов≥дданост≥ правл¤чих ел≥т, стад≥њ одухотворенн¤
пролетар≥ату. ќстанн≥й може шукати ≥ вимагати новоњ ≥стинноњ рел≥г≥њ
або задов≥льгитис¤ ¤кимось сурогатом (марксизм), ¤кий прот¤гом одного
покол≥нн¤ перетворюЇтьс¤ у пролетарську рел≥г≥ю.
” противагу фатал≥стичним та рел¤тив≥стським теор≥¤м “ойнб≥ шукаЇ
м≥цного наукового обгрунтуванн¤ дл¤ об'Їднанн¤ людства, ¤ке прагне
знайти шл¤хи мирного переходу до "вселенськоњ цркви" ≥
"вселенськоњ держави". ¬ершиною земного прогресу було
б створенн¤ "общини св¤тих". “≥льки нова рел≥г≥¤, ¤ка
побудована на дус≥ пантењзму, змогла б, за “ойнб≥, примирити ворогуюч≥
групи людей, сформувати еколог≥чно здорове ставленн¤ до природи
≥ тим самим пор¤тувати людство в≥д загибел≥.
≤нтеграц≥йна теор≥¤ культури ѕ≥тирима —орок≥на (1889-1968)
виникла в надрах позитив≥зму в соц≥олог≥њ та соц≥ального б≥хев≥оризму.
«наменним дл¤ нењ Ї його прац¤ "—усп≥льство, культура ≥ особист≥сть"
(1947 р.). якщо ран≥ше культура ототожнювалас¤ з символами (¤к пров≥дниками
д≥њ), то в ц≥й робот≥ сама взаЇмод≥¤ людей стала основуватис¤ за
тр≥адою "значенн¤-ц≥нн≥сть-норма". ÷≥ ж компоненти, вз¤т≥
п≥д ≥ншим кутом зору, утворюють три аспекти соц≥ального ¤вища: "особист≥сть,
сусп≥льство ≥ культуру". ультура розум≥Їтьс¤ ¤к "сукупн≥сть
значень, ц≥нностей ≥ норм, котрими волод≥ють взаЇмод≥юч≥ особи,
≥ сукупн≥сть нос≥њв, котр≥ об'Їктивують, соц≥ал≥зують ≥ розкривають
значенн¤". якщо терм≥н "соц≥альне" прикладаЇтьс¤
до сукупност≥ взаЇмод≥ючих людей, њх стосунк≥в, то терм≥н "культура"
- до значень, ц≥нностей, норм та њх нос≥њв, тобто до внутр≥шньоњ
сут≥ сп≥лкуванн¤.
—орок≥н створюЇ ≥нтегральну модель сусп≥льства ≥ культури у прац≥
"—оц≥альна ≥ культурна динам≥ка" (у 4-х тт.), де ≥стор≥¤
культури дана у системному виклад≥, а вс≥ узагальненн¤ та висновки
п≥дтверджен≥ величезним статистичним матр≥алом. ¬ ц≥й та наступних
прац¤х —орок≥н викладаЇ основн≥ методолог≥чн≥ п≥дходи, суть ¤ких
у наступному. Ќа в≥дм≥ну в≥д неорган≥чних ¤вищ, ¤к≥ мають т≥льки
ф≥зико-х≥м≥чн≥ компоненти, на в≥дм≥ну в≥д орган≥чних феномен≥в,
¤к≥ мають два компоненти - ф≥зичний та життЇвий, соц≥окультурн≥,
або надорган≥чн≥, ¤вища мають нематер≥альний, символ≥¤ний компонент
- значенн¤, значим≥ ц≥нност≥ ≥ норми, що надбудовуютьс¤ над ф≥зичним
≥ життЇвим. Ќематер≥ально значим≥ ц≥нност≥ та норми (тобто ¤к≥ перебувають
у думках ≥ндив≥д≥в) утворюють зв'¤зок, ¤кий називаЇтьс¤ соц≥альним.
÷≥лий новий, соц≥окультурний св≥т надбудовуЇтьс¤ над ф≥зичною та
орган≥чною реальност¤ми. –еч≥, ¤к≥ стають вт≥ленн¤м значень, ц≥нностей,
норм зазнають трансформац≥њ: одн≥ з них стають духовними (маг≥чними)
сисволами (чуринги), ≥нш≥ - матер≥альними символами (буд≥вл≥, машини,
предмети побуту). ќтже, тотальн≥сть значень-ц≥нностей-норм, котр≥
утворюють ≥деолог≥чну культуру ≥ндив≥д≥в, ≥ тотальн≥сть значимих
д≥й ≥ндив≥д≥в, завд¤ки котрим про¤вл¤ютьс¤ њх значенн¤-норми-ц≥нност≥,
утворюють повед≥нкову культуру, а тотальн≥сть нос≥њв значень-норм-ц≥нностей,
а саме - реч≥ та енерг≥¤, за допомогою ¤ких ≥деолог≥чна культура
екстрнал≥зуЇтьс¤, укр≥плюЇтьс¤ ≥ соц≥ал≥зуЇтьс¤, утворюють матер≥альну
культуру.
¬ ц≥лому культура ¤вл¤Ї собою систему систем. ћ≥ж њњ складовими
утворюютьс¤ зв'¤зки за просторово-часовою сум≥жн≥стю, поб≥чними
причинними зв'¤зками, пр¤мими зв'¤зками, причиннозначими зв'¤зками.
ќсновними системами культури у сусп≥льств≥ Ї мова, наука, ф≥лософ≥¤,
рел≥г≥¤, витончене мистецтво, мораль, право, прикладна технолог≥¤,
економ≥ка, пол≥тика. р≥м них ≥снують б≥льш широк≥ культурн≥ Їдност≥,
¤к≥ можна назвати "суперсистемами", в ¤ких Ї ¤к базов≥
вих≥дн≥ системи, так ≥ верховн≥ принципи, ¤к≥ стосуютьс¤ того, що
вважаЇтьс¤ у н≥й реальн≥стю в останн≥й ≥нстанц≥њ ≥ найвищою ц≥нн≥стю.
¬≥дпов≥дно на питанн¤ "¤ка природа останньоњ реальност≥ ≥ останньоњ
ц≥нност≥?" може бути дано три в≥дпов≥д≥: 1) сенситивна: ≥стинною
реальн≥стю Ї чуттЇва реальн≥сть, ≥, кр≥м нењ, н≥чого нема; 2) ≥деац≥йна:
≥стинна останн¤ реальн≥сть - Ѕог, 3) ≥деал≥стично-≥нтеграц≥йна:
безк≥нечне багатоман≥тт¤, що об'ЇдюЇ чуттЇве ≥ надчуттЇве начала.
¬≥дпов≥дно в ≥стор≥њ чергуютьс¤ ц≥ три культурних стил≥ з нев≥дворотн≥стю,
за ¤кою п≥сл¤ зими йде л≥то ≥ навпаки. ” будь-¤ку епоху фактично
≥снують три стил≥, але один з них р≥зко дом≥нуЇ., але пот≥м втрачаЇ
свою вагу ≥ дом≥нуючим стаЇ ≥нший стиль. —вою концепц≥ю —орок≥н
п≥дкр≥плюЇ багаточисельними граф≥ками та кривими, котр≥ показують
зм≥ни сп≥вв≥дношенн¤ м≥ж р≥зними стил¤ми по стол≥тт¤м. ѕри цьому
використовуютьс¤ багато ≥ндикатор≥в стил≥в. Ќаприклад, сенситивний
стиль ф≥ксуЇтьс¤ за числом ф≥лософ≥в-матер≥ал≥ст≥в ≥ сенсуал≥ст≥в,
художник≥в-реал≥ст≥в, вчених-природодосл≥дник≥в. ≤деац≥йний тип
- за к≥льк≥стю представник≥в ≥деал≥стичноњ ф≥лософ≥њ, абстрактно-символ≥чного
мистецтва. ≥лькост≥ св¤тих. ” сенсетивн≥ епохи число природничонаукових
в≥дкрить р≥зко зростаЇ, а в ≥деац≥йн≥ епохи зменшуЇтьс¤. ≤сторичний
процес по¤снюЇтьс¤ —орок≥ним флуктуац≥Їю культурних стил≥в, ¤к≥,
охоплюючи все б≥льш широк≥ маси, втрачають запас сил, енерг≥ю, експансивн≥сть,
≥ зрештою, в≥дторгуЇтьс¤. —енситивна культура XV-XVIII була багатою
≥ динам≥чною, дос¤гла розкв≥ту в ’≤’ ст., але з к≥нц¤ ’≤’ ст. починаЇтьс¤
њњ криза. Ћюди перестають в≥рити в те, що в≥рили, а сам≥ в≥руванн¤
слабнуть, бо ви¤вл¤Ї своњ меж≥ чуттЇвий спос≥б п≥знанн¤.
…охан ’ейз≥нга (1872-1945) - видатний голландський культуролог,
прихильник герменевтичного п≥дходу до ≥стор≥њ. ¬≥н заперечуЇ доц≥льн≥сть
абстрактно-теоретичного осмисленн¤ культури, вважаЇ несуттЇвими
об'Їктивн≥ закони ≥стор≥њ ≥ неможливою побудову систематизованоњ
≥сторичноњ та культуролог≥чноњ теор≥њ. ÷≥ль ≥ спос≥б п≥знанн¤ в≥н
бачить у ви¤вленн≥ основних настроњв та св≥тогл¤ду епохи, що дос¤гаЇтьс¤
через "вживанн¤" досл≥дника у духовну суть под≥й. “вори
’ейз≥нги поЇднують у соб≥ глибину ≥ багатоб≥чн≥сть ≥сторичного анал≥зу
з ¤скравою формою викладу. « 30-х рр. ’’ ст. ’ейз≥нга звертаЇтьс¤
до критики сучасноњ йому культури, полем≥зуЇ з фашистською ≥деолог≥Їю.
’ейз≥нга виокремлюЇ три основн≥ характеристики культури, на¤вн≥сть
котрих говорить про ≥снуванн¤ њњ ¤к феномену. ѕерша з них - р≥вновага
м≥ж матер≥альними ≥ духовними ц≥нност¤ми, а також м≥жр≥зними групами
духовних ц≥нностей (≥нтелектуальними, рел≥г≥йними, естетичними).
–≥вновага њх характеризуЇ розкв≥т ¤кого-небудь ≥сторичного культурного
типу, що у свою чергу забезпечуЇ гармон≥йний розвиток культури та
особистост≥.
ƒруга особлив≥сть культури пол¤гаЇ в тому, що в основ≥ культурноњ
д≥¤льност≥ лежать в≥чн≥ метаф≥зичн≥ ≥деали. ≤деали культури повинн≥
в≥дчуватис¤ ¤к надособист≥сн≥, ≥мперативн≥ ц≥нност≥, усв≥домлен≥
розумом, морально-естетичним чутт¤м, а не виражати суб'Їктивн≥ потреби
та практичн≥ ц≥л≥ ≥ндив≥да, групи або нац≥њ. ” питанн≥ про культурн≥
≥деали ’ейз≥нга зближуЇтьс¤ з неокант≥анством. ¬ основ≥ його теор≥њ
лежить дведена до межовоњ лог≥чноњ абстракц≥њ практична ор≥Їнтац≥¤,
усв≥домленн¤ протир≥ч соц≥ального бутт¤, пошук естетичного регул¤тора
сусп≥льного та ≥ндив≥дуального ≥снуванн¤, протест проти вузького
практицизму та утил≥таризму, ¤к≥ позбавл¤ють культуру творчих ≥мпульс≥в
та перспектив розвитку.
“рет¤ особлив≥сть культури - "пануванн¤ над природою",
тобто за допомогою ≥дењ обов'¤зку та служ≥нн¤ п≥дкоренн¤ ≥ прирученн¤
тваринних ≥нстинкт≥в самоњ людини, вит≥сненн¤ грубих егоњстичних
бажань. ћатер≥альна культура, котра вт≥люЇ ступ≥нь практичного оволод≥нн¤
людиною силами природи, розц≥нюЇтьс¤ ’ейз≥нгою ¤к спос≥б пристосуванн¤,
¤к результат боротьби за ≥снуванн¤, властиве також ≥ тваринному
св≥тов≥, ≥ виключаЇтьс¤ з≥ сфери культурних ¤вищ. ультура розум≥Їтьс¤
’ейз≥нгою ¤к образ житт¤, проникнутий морально-естетичними ≥деалами,
що в≥дпов≥даЇ кант≥всько-шиллер≥вськ≥й та просв≥тницьк≥й традиц≥¤м
≥, з ≥ншого боку, надаЇ специф≥ку ≥ надзвичайну приваблив≥сть його
≥сторико-культуролог≥чним творам, ¤к≥ присв¤чен≥ ≥деалам ¤коњсь
епохи.
"... ѕогл¤д, що ми його розвиватимемо, - зауважуЇ …. ’ейз≥нга,
- ... пол¤гаЇ ось у чому: культура виникаЇ у форм≥ гри, вона роз≥груЇтьс¤
в≥д самого першопочатку. Ќав≥ть т≥ види д≥¤льност≥, що безпосередньо
спр¤мован≥ на задоволенн¤ життЇвих потреб, - полюванн¤ наприклад,
- в архањчному сусп≥льств≥ т¤ж≥ють до ≥гровоњ форми. —аме через
гру людська сп≥льнота п≥д≥ймаЇтьс¤ до надб≥олог≥чних форм житт¤,
п≥двищуючи цим свою ц≥нн≥сть. „ерез гру сусп≥льство виражаЇ своЇ
розум≥нн¤ житт¤ й св≥ту. ÷≥ слова не означають, н≥би гра переростаЇ
в культуру, - н≥, радше культур≥ в њњ початкових фазах притаманний
≥гровий характер, вона розвиваЇтьс¤ у формах ≥ в атмосфер≥ гри.
” ц≥й двоЇдинност≥ гри й культури саме гра Ї первинна. ¬она - обЇктивно
вп≥знавана, конкретно означувана сутн≥сть, тод≥ ¤к культура - це
лише той терм≥н, що його наше ≥сторичне судженн¤ прикр≥плюЇ до ¤когось
певного випадку...".
≤деал≥стичне розум≥нн¤ культури визначаЇ у¤вленн¤ ’ейз≥нги про
≥сторично-культурний процес. ѕрогресуЇ, на його думку, техн≥ка,
пол≥тична орган≥зац≥¤, умови побутового комфорту та ≥нш≥ фактори
сусп≥льного житт¤, котр≥ не включаютьс¤ ’ейз≥нгою у пон¤тт¤ культури;
прогресують тому, що утворюють у своњй сукупност≥ певну об'Їктивну
систему ¤вищ. «датну розвиватис¤ за ≥манентно притаманними њй законами.
ўо ж стосуЇтьс¤ культури, то ’йз≥нга вважаЇ, що њњ сл≥д розгл¤дати
виключно ¤к спос≥б та результат духовноњ д≥¤льност≥. “ому можна
говорити про зм≥ну культури, але не доц≥льно користуватис¤ пон¤тт¤м
"прогрес". “асм, де дос¤гаЇтьс¤ р≥вновага ц≥нностей, де
людина в≥дчуваЇ себе паном своњх пристрастей ≥ бажань, - там ≥снуЇ
культура. якщо ц≥ умови порушен≥ - культура занепадаЇ, незалежно
в≥д того, наск≥льки вражаючими ви¤вл¤тьс¤ њњ зовн≥шн≥ форми. “ому
сусп≥льства минулих епох могли бути б≥льш культурними, н≥ж сучасне,
в котрому викривлен≥ ≥деали та несп≥вм≥рн≥ ц≥нност≥. «авданн¤ критики
сучасноњ культури змушуЇ ’ейз≥нгу до значного викривленн¤ д≥йсност≥
та ≥деал≥зац≥њ ранн≥х стад≥й культури.
’ейз≥нга - представник акс≥олог≥чноњ культуролог≥њ. «ближаючись
з екзистенц≥ал≥змом, в≥н схильний трактувати культуру ¤к моментбезпосереднього
бутт¤ людини. «агальне питанн¤ про на¤вн≥сть чи в≥дсутн≥сть культури
перетворюЇтьс¤ у питанн¤ про ≥стинне та не≥стинне ≥снуванн¤ особистост≥.
’ейз≥нга апогеЇм занепаду культури вважаЇ "ф≥лософ≥ю житт¤"
- "систематизований ф≥лософських ≥ практичний анти≥нтлектуал≥зм",
докрина "п≥дданцьовуванн¤ життю". ”вагу ’ейз≥нги приваблюЇ
не безпосередн≥й теоретичний зм≥ст цього напр¤мку ф≥лософськоњ думки,
а той факт, щощо ф≥лософ≥¤ житт¤, на в≥дм≥ну в≥д позитив≥стськоњ
науки, визначила стратег≥ю житт¤ ≥ повед≥нки ¤к пануванн¤ ≥нстинкт≥в,
¤к гру розуму, що насолоджуЇтьс¤ власною могутн≥стю ≥ позбавлений
етичного зм≥сту. ” центр≥ уваги ’ейз≥нги погл¤ди фашистськоњ теч≥њ
у "ф≥лософ≥њ житт¤", той факт, що ≥дењ, спри¤тлив≥ дл¤
науки ≥ ф≥лософ≥њ, можуть бути небезпечн≥ дл¤ сусп≥льноњ практики.
ƒл¤ ’ейз≥нги ¤к ≥сторика культури особливе значенн¤ маЇ галузь
мистецтва, котре в≥н вважаЇ ун≥версальною мовою культури, образно-конкретним
про¤вом св≥тогл¤ду свого часу. ƒом≥нуюч≥ у тепер≥шньому мистецтв≥
≥ррац≥онал≥зм та суб'Їктив≥зм призвод¤ть до втрати загальнодоступност≥
≥ сусп≥льного ≥нтересу до нього. ”творений вакуум заповнюЇ комерц≥ал≥зоване
"масове мистецтво", ¤ке використовуЇтьс¤ пол≥тичними силами
¤к зас≥б психоман≥пулюванн¤. ¬результат≥ особист≥сть стаЇ "нап≥восв≥ченою",
тобто з поверхневим та несистемним засвоЇнн¤м культури, ¤ку поширюють
«ћ≤, ор≥Їнтованост≥ на групов≥ ц≥нност≥. Ќерозвинуту та не-≥ндив≥дуал≥зовану
св≥дом≥сть, в ¤коњ емоц≥њ перевищують розум, ’ейз≥нга позначаЇ терм≥ном
"пуерил≥зм" (в≥д латин. puer - юнак, хлопчик). ¬елике
враженн¤ зд≥йснюють на таку св≥дом≥сть зовн≥шн≥ ефективн≥ форми
демонстрац≥њ сили (паради, марш≥, пол≥тична символ≥ка). Ѕудучи осл≥пленою
г≥пнозом, пуерил≥стська св≥дом≥сть стаЇ легкою жертвою державноњ
пропаганди, а держава розгл¤даЇтьс¤ ним ¤к суттЇво ворожа культур≥.
—пас≥нн¤ в≥н вбачаЇ в "езотеризац≥њ культури", побудов≥
"гуманноњ цив≥л≥зац≥њ", базованоњ на ≥нтернац≥ональному
правовому устроњ.
ќсобливу попул¤рн≥сть принесла ’ейз≥нз≥ концепц≥¤ ≥грового елементу
культури. ќпубл≥кована в 1938 р. у книз≥ "Homo Ludens",
вона поЇднала в соб≥ культурокритичн≥ та ≥стор≥ограф≥чн≥ погл¤ди
вченого. ’ейз≥нга розгл¤даЇ гру в де¤ких аспектах: ¤к вид д≥¤льност≥,
¤к форму походженн¤ культури, ¤к обов'¤зковий елемент будь-¤коњ
культурноњ активност≥, ¤к рухому силу розвитку культури. √ра - це
екзистенц≥йна та в≥тал≥стична категор≥¤, потреба у гр≥ не пов'¤зана
з ¤коюсь ступ≥нню розвитку культури. ÷е - "своб≥дна д≥¤",
¤ка волод≥Ї власним часом ≥ простором, поза звичного житт¤, але
повн≥стю оволод≥ваЇ учасниками. —правжн¤ гра не пов'¤зана з матер≥альною
користю, але даЇ рад≥сне збудженн¤, розкриваЇ людськ≥ зд≥бност≥,
зм≥цнюЇ групу. √ра виховуЇ "людину сусп≥льну", здатну
добров≥льно ≥ св≥домо брати участь у житт≥ колективу, пригн≥чувати
своњ егоњстичн≥ ≥нтереси, керуватис¤ пон¤тт¤ми сол≥дарност≥, чест≥,
самозреченн¤ тощо. ’ейз≥нга п≥дкреслюЇ естетичн≥сть гри, притаманну
њй гармон≥ю ≥ красу, котр≥ створюютьс¤ своб≥дним летом фантаз≥њ
та творч≥стю за одночасного дотриманн¤ строгих правил д≥й та ≥гровоњ
морал≥. √ра у розум≥нн≥ ’ейз≥нги - один з культурних ≥деал≥в ≥ одна
з трансцендентних метаф≥зични х ц≥нностей. ’ейз≥нга поЇднуЇ шиллер≥всько-романтичне
розум≥нн¤ гри ¤к своб≥дно-творчоњ активност≥ з трактуванн¤м њњ ¤к
способу орган≥зац≥њ д≥¤льност≥ та сп≥лкуванн¤, п≥дкреслюючи моральний
б≥к "чесноњ гри".
ƒл¤ культурф≥лософ≥њ ’’ ст., ¤ка й надал≥ займалас¤ пошуком "справжнього"
людського бутт¤, було характерне зосередженн¤ на символ≥.
ѕочали використовуватис¤ набутки мовознавства: метод структурного
мовознавства (‘. ƒе —оссюр), соц≥олог≥њ мови (—еп≥р, ”орф), вченн¤
про внутр≥шню форму (√умбольдт), вченн¤ про перетворенн¤ безсв≥домого
у особливого роду орган≥зовану мову (Ћакан), ви¤вленн¤ символ≥в-архтип≥в
колективного безсв≥домого ( . ёнг, неофрейдизм), трактуванн¤ мови
¤к "голосу бутт¤" (ћ. ’айдеггер), в≥дкритт¤ в мов≥ шифр≥в
в≥дпочаткового сенсу бутт¤ ( . ясперс), про¤в у символ≥ "культурного
м≥фу" народу (хол≥зм).
ћожна сказати, що символи ¤к м≥фи культури читалис¤ досл≥дниками
по вертикал≥, а символи ¤к м≥фи цив≥л≥зац≥њ - по горизонтал≥. —имвол
дл¤ перших був свлоЇр≥дним "лазом" у п≥доснову культури,
до њњ глибинних корен≥в бутт¤. ј горизонтальний вим≥р символ≥чних
структур даЇ картину неск≥нченоњ мереж≥ комун≥кац≥й, котрими обплутане
сусп≥льство.
—имволи створюють складн≥ конф≥гурац≥њ, прочитуютьс¤ ¤к:
а) "соц≥альний театр" (соц≥ально-рольове сп≥лкуванн¤ людей
у од≥тих на них соц≥альних масках);
б) "соц≥альне к≥но" (ауд≥о-в≥зуальна реклама неправдопод≥бно
щасливого св≥ту);
в) "тотальний дизайн" (прагнучий все середовище мешканн¤
людства перетворити в декорац≥њ в≥чно триваючого св¤та);
г) багатор≥внев≥ ритуальн≥ д≥њ буденного житт¤ (в≥д с≥мейних, камерних
до громадських, публ≥чних, що переростають у шоу ≥ шоу-б≥знес).
¬с≥ ц≥ переваги мають назву "масовоњ культури", вивченн¤
¤коњ входить в компетенц≥ю е лише соц≥олог≥њ культури. јле й культурф≥лософ≥њ.
ƒосл≥дженн¤ культурф≥лософами глибинних шар≥в культури дало можлив≥сть
заволод≥ти "душею" культури, в≥дтворити њњ точну модель.
“ак народилас¤ "морфолог≥¤ культури" - буд≥вництво моделей
≥сторичних тип≥в з найденоњ першокл≥тини культури. ¬ ¤кост≥ такоњ
кл≥тинки ј. “ойнб≥ вибираЇ "культурний виклик", ѕ. —орок≥н
- "ц≥нн≥сну суперсистему", ќ. Ўпенглер - "душу".
≤ вс≥х цих мислител≥в зближуЇ негативне ставленн¤ до сучасноњ культури
(цив≥л≥зац≥њ).
«наменитим представником ц≥Їњ "культуролог≥њ символу"
був ќ. Ўпенглер (1880- 1936), автор культуролог≥чноњ прац≥
"«анепад ™вропи" (1914), насищеноњ величезною к≥льк≥стю
≥дей ≥ символ≥чних образ≥в, що стосуютьс¤ р≥зних галузей знанн¤,
≥ даючою ц≥л≥сну картину розр≥зненим дос≥ фактам. Ќе зважаючи на
загальноприйн¤т≥ трактуванн¤, Ўпенглер розробив зм≥стовн≥ опозиц≥њ
"природа-культура", "механ≥зм-орган≥зм", "прост≥р-час",
"дол¤-причинн≥сть", "те, що постало-те, що стаЇ".
¬их≥дне пон¤тт¤ Ўпенглера вз¤те з романтизму - "житт¤"
¤к повнота, багатоман≥тн≥сть переживань, щось первинне, але ¤ке
не зводитьс¤ до монотонного б≥олог≥чного ≥снуванн¤. ∆итт¤ - творчий
порив у майбутнЇ, воно чстково про¤вл¤Ї себ в культур≥ (в≥руванн¤х,
образах, арх≥тектур≥, соц≥ум≥), але житт¤ глибше ≥ багатше за культуру,
це зв≥лнена в≥д моральноњ оболонки "≥стина", реальн≥сть,
свобода духу.
…ого ц≥кавить початкове св≥тов≥дчутт¤ кожноњ культури, з ¤кого
в≥н виводить все багатство њњ конструктивних та символ≥чних форм.
ожна культура - це т≥льки одн з можливих вир≥шень проблеми людини
¤к в≥дкритоњ та своб≥дноњ ≥стоти, ¤ка пост≥йно стоњть перед вибором,
запитуючи себе ≥ Ѕога про долю ≥ сенс житт¤.
ультура - це антитеза житт¤. ¬она виникаЇ з прагненн¤ до самовираженн¤
колективноњ душ≥ народу. Ќароджуючись на фон≥ певного ландшафту,
"душа культури" обираЇ св≥й "першосимвол", з
¤кого ≥ формуЇ себе ≥ виражаЇ у арх≥тектурних, художн≥х, мовних,
пол≥тичних, ф≥лософських формах, за ¤кими њњ ≥ сл≥д вивчати. ѕрагнучи
до остаточного завершенн¤, культура виражаЇ себе не в науц≥ чи ф≥лософ≥њ,
а у "жорстких" формах арх≥тектури, техн≥ки, ≥деолог≥њ,
тобто в тому, що Ўпенглер називаЇ "цив≥л≥зац≥Їю".
јнтична грецька аполлон≥чна душа народжуЇтьс¤ на фон≥ ландшафту
г≥р, остров≥в та п≥востров≥в ≥ обираЇ своњм першосимволом одиничне
прекрасне т≥ло. “≥лесн≥сть, образн≥сть, зорове оформленн¤ характерне
дл¤ св≥домост≥ грек≥в. Ќа в≥дм≥ну в≥д нењ Ївропейська фауст≥вська
душа народжуЇтьс¤ на безкрайн≥х просторах ѕ≥вн≥чноњ ™вропи, ототожнюЇ
себе з чистим, необмеженим простором. ÷¤ душа байдужа до всього
т≥лесно-дотичного та видимого (барви, л≥н≥њ, звуки). јле вона не
може виключити первинн≥ ≥нтуњц≥њ часу ≥ простору, боги Ївропейц≥в
- невидим≥, безк≥нечн≥, всесильн≥, Ѕог Ї ≥де¤, а не чуттЇвий образ.
«в≥дси - жорсток≥сть, моральний догматизм рел≥г≥њ, нетерпим≥сть.
якщо антична етика зображаЇ окрему людину ¤к т≥ло, атом серед атом≥в,
то Ївропейська - маЇ на уваз≥ особист≥сть ¤к сусп≥льну та ≥сторичну
особу, ¤к д≥¤льний центр соц≥уму. ƒл¤ Ївропейського духу характерний
рух до соц≥ал≥зму, в основ≥ ¤кого лежить п≥клуванн¤ про "далекого"
≥ майбутнЇ, а не про ближнЇ ≥ тепер≥шнЇ. ™вропеЇць живе не в тепер≥шньому,
а в минулому ≥ майбутньому. «в≥дси - ≥сторизм Ївропейськоњ культури.
¬их≥д з миттЇвост≥ житт¤, увага до ходьби часу символ≥зуЇтьс¤ широким
поширенн¤м годинника. „ас приносить грош≥. …ого можна зм≥нювати,
продавати, купл¤ти, втрачати, використовувати.
јле Ўпенглер бачить Їдину перевагу Ївропейц¤ - його не може задовольнити
культура з одн≥Їњ т≥льки точки зору. ¬≥н прагне охопити њх вс≥ в
одному у¤вленн≥, визнаючи ун≥кальн≥сть кожноњ. ÷ей погл¤д був названий
"модерн≥змом", на в≥дм≥ну в≥д класицизму, ¤кий визнавав
т≥льки одну систему ≥стин. ≤стор≥¤ не повинна тепер обертатис¤ т≥льки
довкола ™вропи. ожна культура, ¤ка виросла серед свого ландшафту,
надаЇ людству своЇр≥дну форму, власн≥ ≥дењ, пристраст≥, почутт¤,
власне житт¤, волю ≥ смерть. ≤снують розкв≥тл≥ ≥ стар≥юч≥ культури,
народи, мови, ≥стини, боги, але не ≥снуЇ стар≥ючого людства. Ѕ≥льш≥сть
особливостей культури можуть правильно зрозум≥ти ≥ оц≥нити не њњ
творц≥ ≥ нос≥њ, а в≥ддален≥ нащадки. “ак, люди нашоњ епохи б≥льше
знають про античнк культуру, н≥ж сам≥ греки. ¬ результат≥ з≥ткненн¤
культур в кожн≥й з них ви¤вл¤ютьс¤ так≥ глибини, про ¤к≥ сам≥ вони
не п≥дозрювали. ќсмисленн¤ дол≥ чужоњ культури допомагаЇ краще зрозум≥ти
≥ себ, своЇ майбутнЇ. Ѕез д≥алогу культур нема ≥стор≥њ, нема розвитку.