стать¤
ѕроблема сенсу ≥сторичного процесу в ф≥лософ≥њ
≥стор≥њ ћ.√рушевського
¬олодимир Ѕудз
Ќomo homini res sacra
ѕитанн¤ сенсу ≥сторичного процесу Ї актуальним, виход¤чи ≥з сучасноњ
сусп≥льно-пол≥тичноњ ситуац≥њ, ¤ка складаЇтьс¤ в св≥т≥ на сьогодн≥шньому
етап≥, оск≥льки в ’’ст., ¤ке завершуЇть в≥дбулись св≥тов≥ в≥йни,
¤к≥ понесли за собою м≥льйони житт≥в, незважаючи на те, що ™вропа
в ц≥лому, Ї христи¤нською державою ≥ мала б дотримуватись у пол≥тичних
в≥дносинах моральних вимог христи¤нства. —учасн≥ пол≥тичн≥ в≥дносини
- це силов≥ в≥дносини, в ¤ких свою волю диктуЇ сильн≥ший, той
хто Ї економ≥чно ≥ м≥л≥тарно б≥льш забезпечений, хоча всюди говоритьс¤
про права людини ≥ демократ≥ю. ÷¤ обставина св≥дчить про кризу
христи¤нських ц≥нностей ≥ христи¤нськоњ церкви в ™вроп≥ ≥ рел≥г≥йних
ц≥нностей взагал≥, оск≥льки в зовн≥шн≥х ≥ внутр≥шн≥х сусп≥льно-пол≥тичних
в≥дносинах пануЇ нетерпим≥сть ≥ боротьба, ¤ка часто завершуЇтьс¤
траг≥чно. «в≥дси ≥ постаЇ питанн¤ про сенс бутт¤ ¤к окремоњ людини,
так ≥ сусп≥льства чи людства в ц≥лому. ¬иход¤чи ≥з цього, питанн¤
сенсу ≥сторичного процесу, ¤ке належить до галуз≥ ф≥лософ≥њ ≥стор≥њ,
зач≥паЇ р¤д загально-ф≥лософських проблем, без вир≥шенн¤ ¤ких
неможливе вир≥шенн¤ сенсу ≥сторичного процесу. уди, в ¤кому напр¤мку
розвиваЇтьс¤ сусп≥льство ≥ людство в ц≥лому? ÷е питанн¤ намагались
вир≥шити не одне покол≥нн¤ ф≥лософ≥в. —в≥й внесок в його розробку
зд≥йснив ≥ ћ.√рушевський, ¤кий в своњй ф≥лософ≥њ ≥стор≥њ намагавс¤
дати в≥дпов≥дь про сенс ≥сторичного процесу, в≥н прагне "Еголовним
чином до зрозум≥нн¤ взаЇмного зв'¤зку ≥ смислу ≥сторичних факт≥вЕ"[1,c.VI]
ƒосл≥дженн¤ проблеми сенсу ≥сторичного процесу в ф≥лософ ≥стор≥њ
ћ.√рушевського маЇ значенн¤ ≥ викликаЇ зац≥кавлен≥сть уже з того
приводу, що в≥н ¤к н≥хто ≥нший в украњнськ≥й ≥нтелектуальн≥й традиц≥њ
досл≥див глибинн≥ корен≥ ≥сторичного процесу украњнського народу,
його психолог≥ю, спос≥б мисленн¤ ≥ сприйн¤тт¤ св≥ту, його основн≥
ц≥нност≥ ≥ ≥деали, а останн≥ безперечно пов'¤зуютьс¤ ≥з зм≥стом
самого прот≥канн¤ ≥сторичного процесу. “о ж дл¤ того, щоб краще
зрозум≥ти себе, щоб планувати щось в майбутньому необх≥дно знати
своЇ минуле, до ¤кого звертавс¤ ћ.√рушевський в своњй концепц≥њ
ф≥лософ≥њ ≥стор≥њ, ≥ в ¤к≥й досл≥див основн≥ законом≥рност≥ ≥
тенденц≥њ сусп≥льного розвитку ≥ ≥сторичного процесу в ц≥лому,
а зв≥дси визначив мету ≥ сенс ≥стор≥њ. ¬ дан≥й проблем≥ основну
важк≥сть в досл≥дженн≥ складаЇ те, що ћ.√рушевський, ¤к уже неодноразово
наголошувалось, не написав ц≥л≥сноњ прац≥ по ф≥лософ≥њ ≥стор≥њ,
в ¤к≥й були б задекларован≥ його основн≥ ф≥лософсько-≥сторичн≥
≥дењ, однак його концепц≥¤ ф≥лософ≥њ ≥стор≥њ Ї тим не менше ц≥л≥сною
≥ системною, хоча цю системн≥сть ≥ ц≥л≥сн≥сть можна побачити т≥льки
охопивши всю його наукову спадщину: його основн≥ методолог≥чн≥
прац≥ по ≥стор≥њ ”крањни, украњнськоњ л≥тератури, соц≥олог≥чн≥
прац≥, культуролог≥чн≥, сусп≥льно-пол≥тичн≥ ≥ т.д.
ѕитанн¤ про сенс ≥сторичного процесу Ї складним, тому "Евсе
ще залишаЇтьс¤ в≥дкритим питанн¤, чи Ї ≥стор≥¤ твор≥нн¤м божественного
направленого духу, чи вона породжуЇ сили свого розвитку з самоњ
себеЕ"[2,c.88], адже в залежност≥ в≥д цього вир≥шуЇтьс¤ в
загальному питанн¤ ≥ про сенс ≥стор≥њ. ¬же та обставина, що у
ф≥лософ≥њ ≥стор≥њ ћ.√рушевського суб'Їктом ≥сторичного процесу
Ї народ, св≥дчить про в≥дсутн≥сть фатал≥зму ≥ предистенац≥њ дол≥
народу, а це в свою чергу вказуЇ на те, що людина, народ в ц≥лому
маЇ право вибору у своњй д≥¤льност≥ ≥ маЇ в≥льну волю, ¤ка не
детерм≥нуЇтьс¤ трансцендентними факторами. ћ.√рушевський пише:
"я не прихильник ≥дей ≥сторичного фатал≥зму ≥ не думаю, щоб
певн≥ ≥сторичного процесу незм≥нно, ¤к первородний гр≥х, впливали
пот≥м до зак≥нченн¤ в≥ку на житт¤ даного народу ¤к його фатум.
я в≥рю в велику силу самовизначенн¤ колективноњ людини, людськоњ
громади, ≥ в широку сферу д≥Ївост≥ сього самовизначенн¤."[3,c.63]
≤сторичний процес в ц≥лому не несе песим≥стичного ≥ трагед≥йного
навантаженн¤; в ньому в≥дсутн≥й фатал≥зм ≥ есхатолог≥зм, ¤к≥ долаютьс¤
людиною ≥ њњ свободою д≥й. ≤сторичний процес спр¤мований до ц≥нностей
гуман≥зму, ≥ Ї в своњй основ≥ оптим≥стичний, оск≥льки не зважаючи
на св≥тов≥ катастрофи, в≥н в к≥нц≥ к≥нц≥в њх дос¤гне, оск≥льки
"на переконанн¤ ћ.√рушевського, ≥стор≥¤ д≥Ї через дух ≥ вартост≥
у њхньому далеко не т≥льки матер≥альному вим≥р≥. ÷ентральними
ви¤вл¤ютьс¤ вартост≥ моральн≥; вони накопичуютьс¤ в душ≥ народу
перед силою його виживанн¤ в≥д кан≥бал≥зму перв≥сного сусп≥льства
до терпимост≥ ≥ любов≥ - нов≥шого."[4,c.265], (тут прогрес
спостер≥гаЇтьс¤ не т≥льки в сфер≥ матер≥альних ц≥нностей, але
≥ моральних). ѕроте дл¤ реал≥зац≥њ цих ц≥нностей потр≥бна вол¤
≥ бажанн¤ самоњ людини, потр≥бне пост≥йне самовдосконаленн¤ людини
≥ умов њњ проживанн¤, ≥ з ц≥Їњ точки зору ћ.√рушевський прагматично
дивитьс¤ на соц≥альн≥ ≥нститути, ¤к≥ покликан≥ забезпечити ≥нтереси
людини ≥ виховувати в н≥й почутт¤ сол≥дарност≥; таке ж прагматичне
в≥дношенн¤ ћ.√рушевського ≥ до зовн≥шн≥х пол≥тичних в≥дносин,
оск≥льки дл¤ того щоб забезпечити прогрес в розвитку окремого
народу необх≥дно "старатись забезпечити соб≥ пол≥тичну незалежн≥сть,
розв'¤зати нац≥ональне питанн¤. Ѕез того не може рушити напередЕ."[5,c.27]
ѕрогрес неможливий поки народ "не забезпечить соб≥ повного
права на продуктивн≥ сили свого краю, на розпор¤дженн¤ розд≥лом
≥ споживанн¤м продукт≥в його. ј се не можливе без забезпеченн¤
в т≥й чи ≥нш≥й, аби т≥льки в реальн≥й форм≥ його суверенност≥Е"[5,c.27]
«а ћ.√рушевським народ пристрастно т¤гнетьс¤ "до свободи
≥ св≥тла, до самовизначенн¤ ≥ розвитку. "[6,c.5], ≥ "повна
самост≥йн≥сть ≥ незалежн≥сть Ї посл≥довним, лог≥чним завершенн¤м
питань нац≥онального розвитку ≥ самовизначенн¤ вс¤коњ народност≥Е"[6,c.60]
—енс ≥сторичного процесу сл≥д шукати в самому соц≥ум≥, а не десь
поза ним. ѕроте сам ≥сторичний процес пов'¤заний ≥з народом, з
його територ≥Їю, ¤ку в≥н насел¤Ї, а взаЇмод≥¤ народу ≥ територ≥њ
реал≥зуЇтьс¤ в культур≥. ≤сторичний процес, процес житт¤ Ї Їдн≥стю
цих трьох начал, ¤к≥ корелюють одне одного. ƒосл≥дники в≥дм≥чають,
що "Енарод та ≥стор≥¤ перебувають у корел¤ц≥њ: ≥сторичний
сенс маЇ внутр≥шн≥ сили творенн¤ дол≥ самого народу."[4,c.264],
однак ц¤ корел¤ц≥¤ з≥ сторони ≥стор≥њ не Ї фатальною, ≥ народ
може зв≥льнитись в≥д нењ через розвиток осв≥ти, ≥ сам уже корелювати
≥сторичний сенс; причому дол¤ народу, ¤ка залежить в≥д р≥зноман≥тних
фактор≥в не Ї тотожн¤ сенсу ≥стор≥њ. —енс в ≥стор≥њ може покладати
людина, направл¤ючи свою д≥¤льн≥сть в ту чи ≥ншу сторону, однак
≥ сам ≥сторичний процес може мати власний сенс ≥ власну мету.
ћ.√рушевський виходить ≥з еволюц≥йност≥ ≥сторичного процесу, а
вже в сам≥й ≥дењ еволюц≥њ закладена апр≥орно ≥де¤ прогресу, ≥де¤
вдосконаленн¤ природи ≥ людини. «в≥дси ц¤ ≥де¤ вдосконаленн¤ переноситьс¤
≥ на сусп≥льн≥ в≥дносини. “ому онтолог≥чно, сам еволюц≥йний процес
буде направлений на дос¤гненн¤ найб≥льш досконалих форм у природ≥
≥ в≥дносин у сусп≥льств≥ - це одна ≥з основних ≥дей етичного позитив≥зму.
ќднак в такому випадку ≥сторичний сенс ¤к в≥н покладений сам по
соб≥, сп≥впадаЇ з сенсом ≥сторичного процесу, ¤кий покладаЇ людина,
тобто онтолог≥чний ≥ гносеолог≥чний аспекти в цьому випадку сп≥впадають.
«в≥дси людина при так≥й постановц≥ питанн¤ не може в≥дчувати т¤гар
≥сторичного процесу, ¤кщо вона зв≥сно не буде ≥ти проти ≥дењ прогресу
≥ вдосконаленн¤. “аким чином еволюц≥йний процес, ¤кий починаЇтьс¤
з природи переходить на еволюц≥ю людини ≥ сусп≥льних в≥дносин,
≥ в к≥нцевому результат≥ завершуЇтьс¤ прогресом в моральн≥й сфер≥,
оск≥льки сусп≥льн≥ в≥дносини направл¤ютьс¤ до все б≥льшоњ њх гуман≥зац≥њ.
« цього приводу показовою Ї та думка, що саме "етичним моментом
завершуЇтьс¤ соц≥альне питанн¤; треба розвинути вс≥ благородн≥ш≥
почутт¤ в людин≥ ≥ запр¤гти њх на службу сп≥льного житт¤, побити
егоњм альтруњзмомЕ÷≥ла наша культура маЇ т≥льки тод≥ варт≥сть
≥ значенн¤, коли прийн¤ти, що в н≥й Епро¤вл¤Їтьс¤ безперервний
етичний поступЕ, що домагаЇтьс¤ тривалоњ гармон≥њ ≥ндив≥дуальних
≥нтерес≥вЕ"[7,c.142] «а ћ.√рушевським сутн≥сть ≥стор≥њ -
теж в гуман≥зац≥њ сусп≥льних в≥дносин, основою ¤ких Ї сол≥дарн≥сть,
¤ка зосереджена в культур≥. ¬чений пише, що "Елюдський колектив
Евипробував ≥ випробовуЇ р≥зн≥ форми соц≥альноњ орган≥зац≥њ ≥
њх доц≥льн≥сть з становища свого головного завданн¤ : кращого
житт¤ ≥ кращих в≥дносин м≥ж людьми. "[8,c.55]
ультура, ¤ка Ї синтетичним поЇднанн¤м р≥зноман≥тних традиц≥й,
Ї основою людськоњ сол≥дарност≥, оск≥льки за ћ.√рушевським "Етрадиц≥¤
¤вл¤Їтьс¤ п≥дставоюЕ людськоњ сол≥дарност≥Е"[9,c.56] ÷¤ сол≥дарн≥сть,
¤ка про¤вл¤Їтьс¤ в традиц≥њ ≥ в культур≥ об'ЇднуЇ народ в Їдине
ц≥ле, оск≥льки "традиц≥¤Е ¤вл¤Їтьс¤ з одного боку - культом
заслуг попередн≥х покол≥нь, зв'¤заним з почутт¤м свого обв'¤зку
: св≥й борг за одержане в≥д попередник≥в в≥дслужити заслугами
перед своњми сучасниками ≥ потомками, послужити њх щастю так ¤к
старались послужити нашому щастю покол≥нн¤ попередн≥."[9,c.59]
¬ цьому випадку мета кожноњ окремоњ людини Ї метою дл¤ св≥х. —ол≥дарн≥сть
грунтуЇтьс¤ на почутт≥ обв'¤зку, ≥ цей обв'¤зок - служити щастю
≥нших покол≥нь. ¬ цьому випадку метою дл¤ сп≥льноти, дл¤ людського
поступу Ї дос¤гненн¤ щаст¤, ≥ тут ћ.√рушевський перебуваЇ на евдемон≥стичних
позиц≥¤х, на позиц≥¤х, ¤к≥ аналог≥чн≥ утил≥тарним, прагматичним
опзиц≥¤м √.—пенсера ≥ ≈.ƒюркгейма. « цього приводу останн≥й пише:"™дина
умова, ¤ка може по¤снити прогрес - це бажанн¤ стати щаслив≥шим."[10,c.264]
ћ.√рушевський пише, що ≥стор¤ под≥бна "до тоњ великоњ, Їдиноњ,
незр≥вн¤нноњ епопењ, ¤кою Ї пох≥д людства до щаст¤ ≥ правди."[9,c.58]
“ут ми бачимо що цей пох≥д Ї сп≥льним дл¤ всьго людства, що також
виражаЇтьс¤ в його ≥дењ ≥стор≥њ ¤к ≥стор≥њ всього людства, а не
т≥льки окремих народ≥в.
«розум≥ти сутн≥сть ≥сторичного процесу, допомагаЇ ≥стор≥ософська
≥де¤ тр≥ади - Їдност≥ народу, територ≥њ ≥ культури, ¤к≥ в ф≥лософ≥њ
≥стор≥њ ћ.√рушевського, Ї взаЇмопов'¤зан≥ ≥ взаЇмно визначають
одне одного, не т≥льки в ≥сторичн≥й перспектив≥, але ≥ на сучасному
етап≥ ≥ в майбутньому. ∆итт¤ народу, його внутр≥шн≥ в≥дносини
базуютьс¤ на традиц≥њ, ¤ка "Е¤вл¤Їтьс¤ неустанною оц≥нкою,
"судом ≥стор≥њ"Екотрий д≥йсно творитьс¤ неустанно, -
Евласне неустанною переоц≥нкою ≥сторичних прецедент≥в, ≥сторичних
д≥л, тип≥в ≥ ≥ндив≥дуальностей з становища сучасного моменту,
його завдань ≥ погл¤д≥в, його соц≥альних ≥ моральних вимогЕ"[9,c.59]
¬ свою чергу нос≥Їм культури Ї не окрема людина, а сп≥льнота,
народ в ц≥лому; суб'Їктом ≥сторичного процесу за ћ.√рушевським
Ї теж народ, тому в загальному сенс ≥стор≥њ може бути вим≥р¤ний
виход¤чи ≥з того, що в≥н буде сенсом не дл¤ кожноњ людини зокрема,
а дл¤ народу в ц≥лому, оск≥льки людина смертна ≥стота, то з њњ
смертю втрачаЇтьс¤ ≥ сенс ≥стор≥њ, ≥ сам процес ≥сторичний зупин¤Їтьс¤,
однак ≥стор≥¤ маЇ свою власну т¤гл≥сть не залежно в≥д кожноњ окремоњ
людини. “¤гл≥сть ≥сторичного процесу може забезпечити т≥льки сп≥льнота,
народ, ¤кий такий чином Ї "безсмертним", маЇ свою т¤гл≥сть
в ≥стор≥њ, ≥ ц¤ сп≥льна дол¤, ц¤ т¤гл≥сть реал≥зуЇтьс¤ в культур≥.
ќднак дол¤ окремоњ людини теж ц≥кавить ћ.√рушевського, ≥ в≥н намагаЇтьс¤
дати ор≥Їнтири њњ повед≥нки ≥ њњ д≥¤льност≥, дл¤ того, щоб скор≥ше
дос¤гнути сп≥льноњ мети, ¤ка важлива не т≥льки дл¤ окремого народу,
але ≥ дл¤ людства в ц≥лому. якими б шл¤хами не розвивалось людство,
все одно цей розвиток маЇ прогресивне спр¤муванн¤, (тут можна
побачити вплив позитив≥зму у ф≥лософ≥њ ≥стор≥њ ћ.√рушевського),
а цей "прогресивний розвиток спр¤мований до реал≥зац≥њ загальнолюдських
ц≥нностей гуман≥зму."[11,c.151] «в≥дси поступ маЇ морально-етичний
вим≥р, в≥н не реал≥зуЇтьс¤ сам по соб≥, ¤к механ≥чна спр¤мован≥сть;
людина, народ, людство в ц≥лому повинн≥ завжди мати ≥нтенц≥ю до
щаст¤, добра ≥ правди, (≥ тут можна побачити ≥дењ етичного позитив≥зму
в ф≥лософ≥њ ≥стор≥њ ћ.√рушевського).
ќднак ц≥ ≥нтенц≥њ необх≥дно виховувати в людин≥ через культуру,
≥ вихованн¤, осв≥та повинн≥ "послужити перемоз≥ й закр≥пленню
≥дей ≥ настроњв гуманности, демократизму й соц≥ал≥зму."[9,c.60]
¬ даному випадку можна побачити аналог≥њ з ѕросв≥тницькими ≥де¤ми,
оск≥льки прогрес - це прогрес людського розуму ≥ осв≥ти ≥ тим
краще, ¤кщо ц¤ осв≥та буде на р≥дн≥й мов≥ : "¬с≥ ≥нш≥ народи,
¤к≥ д≥йшли до добробуту, осв≥ти, доброго ладу, д≥йшли т≥льки завд¤ки
тому, що мали просв≥ту на своњй р≥дн≥й мов≥. ≤ наш народ не ≥накшою
дорогою виб'Їтьс¤ з тепер≥шн≥х злидн≥в, ¤к т≥льки тримаючись свого,
розшир¤ючи осв≥ту на р≥дн≥й мов≥, а з осв≥тою доходитиме ≥ вс¤кого
ладу ≥ права."[12,c.25] Ѕез цього народ не може бути "просв≥ченим,
заможним, щасливим"[12,c.27] Ќезважаючи на св≥тов≥ катастрофи,
ћ.√рушевський в≥рить, що "т≥ анормальн≥ ¤вищаЕне так глибоко
закор≥нен≥, щоб добра вол¤ громад¤нства не могла соб≥ дати раду
з ними."[3,c.16] ќтже вчений в≥рить в те, що людина Ї за
своЇю природою доброю, однак дл¤ того щоб могли реал≥зуватись
гуман≥стичн≥ ц≥нност≥ необх≥дна вол¤ людин ≥ громади, людства
в ц≥лому. ќднак ц≥ ≥дењ не Ї утоп≥стичними ≥ ћ.√рушевський пише:
"я не утоп≥ст, ≥ не мр≥ю про те, ¤к з к≥нцем нин≥шньоњ в≥йни
народи ≈вропи разом плигнуть в царство брацтва ≥ згодиЕјле культура
≥ школа повинн≥Е напружувати своњ сили ≥ засоби в боротьб≥ против
здич≥нн¤ ≥ злости. Ўкола повинна в≥дкликатись до тоњ ≥сторичноњ
сол≥дарности людства, з котроњ виросла вс¤ нин≥шн¤ культура, все
нин≥шнЇ житт¤Е"[9,c.69] ѕрогрес можливий, отже на основ≥
сол≥дарност≥, ¤ку необх≥дно виховувати в людин≥ ≥ в сп≥льнот≥,
оск≥льки ≥де¤ сол≥дарност≥ - це ≥де¤ Їдност≥ всього людства. ћ.√рушевський
пише, що "б≥льш н≥ж коли небудь, саме в тепер≥шн≥м момент≥
в≥дчуваЇтьс¤ потреба поглибленн¤ ≥дењ людства, його пошани ≥ культу.
ѕ≥сл¤ того ¤к перед страшним видовищем св≥тового катакл≥зму бо¤зко
в≥дступили стар≥ рел≥г≥њ,Ешкола з особливою силою повинна розгорнути
величин≥ образ ≥стор≥њ людськоњ сол≥дарност≥, ¤ка переборювала
расов≥, рел≥г≥йн≥, кастов≥ бар'Їри, географ≥чн≥, економ≥чн≥ й
культурн≥ р≥зниц≥, й застар≥л≥ конфл≥кти розв'¤зувала к≥нець к≥нцем
принципами сп≥вжитт¤ ≥ сп≥вроб≥тництва."[9,c.69] “ут його
позиц≥¤ аналог≥чна позиц≥њ ….√ердера ≥ “.ћасарика. «а √ердером
"людина створена, щоб засвоњти дух гуманност≥ ≥ рел≥г≥њ"[13,c.107],
все, що оточуЇ людину пронизане духом √”ћјЌЌќ—“≤, в≥чно незм≥ннимЕ"[13,c.111],тому
ц≥ль нашого земного ≥снуванн¤ Ї в вихованн≥ √”ћјЌЌќ—“≤Е"[13,c.131].
“.ћасарик п≥дкреслюЇ, що "при вс≥й р≥зноман≥тност≥ погл¤д≥в
згоджуютьс¤ люди щодо певних ≥деал≥в гуманност≥." [14,c.79]
“о ж виход¤чи з позиц≥њ ћ.√рушевського людина повинна покласти
на в≥втар загального блага своњ власн≥ егоњстичн≥ ≥нтереси в≥дректис¤
в≥д них, дл¤ дос¤гненн¤ загальнолюдських ц≥нностей в майбутньому.
¬≥н пише, що "людський поступ - сеЕпл≥днаЕпрац¤ покол≥нь,
сов≥сно сповнений буденний обов'¤зок незам≥тно громад¤ть культурн≥
кап≥тали сусп≥льности й людстваЕ јле треба ƒуха божого над молекул¤рним
процесом хаосу - треба ширшоњ пров≥дноњ ≥дењ в с≥м атом≥зм≥ др≥бних
д≥л, взагал≥ ≥деолог≥чного елементу, ¤кий би з≥брав в орган≥чну
ц≥л≥сть сю розсипану храмину, надав ц≥ль ≥ значенн¤ сим атомам,
а не позволив розпастис¤ й переродитис¤ в просту егоњстичну роботу
дл¤ грубоособистих ц≥лей ≥ завдань."[3,c.66] ѕри цьому сл≥д
в≥дм≥тити, що ћ.√рушевський не забуваЇ ≥ про саму людину, хоча
з точки зору ≥сторичного процесу людина, нав≥ть найген≥альн≥ш≥
особистост≥ Ї продуктом обставин, природн≥х ≥ соц≥вальних. ќднак,
що може втратити людина, теж прагнучи ≥ ≥дучи до загальнолюдських
ц≥нностей, тобто вважаючи загальну мету за свою? ¬она н≥чого не
втрачаЇ, оск≥льки прагнучи налагодити в≥дносини у сусп≥льств≥
на основ≥ загальнолюдських ц≥нностей ≥ ≥деал≥в, вона т≥льки виграЇ
в≥д цього, оск≥льки ≥нш≥ будуть в≥дноситись так само ≥ до нењ.
“о ж в такому випадку, коли у ф≥лософ≥њ ≥стор≥њ ћ.√рушевського,
категоричним ≥мперативом дл¤ повед≥нки окремоњ людини стають ун≥версальн≥,
гуман≥стичн≥ ц≥нност≥, (тобто колективн≥ ц≥нност≥, сп≥впадають
тут з особистими), - мета ≥сторичного процесу, його сенс, ¤к≥
визначаютьс¤ дл¤ сп≥льноти, сп≥впадають з сенсом житт¤ кожноњ
окремоњ людини. «в≥дси сенс житт¤ кожноњ людини пол¤гаЇ в подоланн≥
егоњзму (тут можна просл≥дкувати вплив сол≥даристських концепц≥й
в ф≥лософ≥њ ≥стор≥њ ћ.√рушевського).
ѕо в≥дношенн≥ до характеру ≥сторичного процесу ≥ сусп≥льного
розвитку ћ.√рушевський перебуваЇ на еволюц≥он≥ських позиц≥¤х,
а сама еволюц≥¤ завжди маЇ прогресивний характер, розвиток завжди
в≥дбуваЇть в сторону ¤к≥сного ≥ к≥льк≥сного нагромадженн¤ живих
орган≥зм≥в ≥ матер≥њ, то ж цей еволюц≥йний характер ћ.√рушевський
у ф≥лософ≥њ ≥стор≥њ переносить на сусп≥льн≥ в≥дносини, так ¤к
це властиво ≥ √.—пенсеру, ≥ тут бачимо аналог≥њ з ѕросв≥тницькими
≥де¤ми (зокрема з ћар≥ ондорсе, з ≥де¤ми ¤кого був знайомий ћ.√рушевський).
¬ процес≥ еволюц≥њ в≥дбуваЇтьс¤ пост≥йне вдосконаленн¤ людського
розуму, а отже ≥ самоњ людини у вс≥х в≥дношенн¤х, ≥ в моральному
теж. ≤нша справа, що в соц≥ум≥ панують т≥ чи ≥нш≥ тенденц≥њ -
сол≥даризму ≥ ≥ндив≥дуал≥зму, ¤к≥ Ї пан≥вними в тих чи ≥нших епохах.
ќднак ≥ ц≥ тенденц≥њ не виход¤ть поза меж≥ етично-позитив≥ських
≥дей ћ.√рушевського, щодо еволюц≥њ ≥ прогресу, ¤к≥ Ї близькими
до думок ћ. овалевського ≥ √.—пенсера. ¬ даному випадку маЇтьс¤
на уваз≥ теор≥¤ р≥вноваги (eguilibration) останнього, зг≥дно ¤коњ
механ≥змом еволюц≥њ Ї р≥вновага, ¤коњ намагаютьс¤ дос¤гнути вс≥
природн≥ ≥ сусп≥льн≥ форми, ≥ в силу ¤коњ "людство рухаЇтьс¤
до все б≥льш рац≥ональноњ сусп≥льноњ структури, ¤ка спри¤Ї встановленню
все б≥льш повноњ гармон≥њ м≥ж особист≥сю ≥ соц≥альним середовищем."[15,c.54]
“ака р≥вновага р≥зноман≥тних тенденц≥й ≥ фактор≥в, ¤ка так чи
≥накше прагне встановитись Ї основою самоорган≥зац≥њ сусп≥льства,
≥ ¤ка заставл¤Ї людину шукати найб≥льш оптимальний вар≥ант житт¤.
“аким чином сусп≥льний розвиток направлений до дос¤гненн¤ найб≥льш
досконалоњ форми сп≥вжитт¤, ¤кою ≥ Ї за √рушевським сол≥дарн≥сть,
≥ в≥дносини сол≥дарност≥, при цьому егоњстичн≥ ≥нтереси мають
бути подолан≥ дл¤ реал≥зац≥њ сп≥льноњ мети ≥сторичного процесу
- гуман≥стичних ц≥нностей, ≥ в загальному - дос¤гненн¤ щаст¤.
« овалевським √рушевського ЇднаЇ ≥де¤ прогресу ¤к ≥сторичноњ
неминучост≥, ≥ сутн≥сть цього прогресу зводитьс¤ до ≥дењ сол≥дарност≥,
¤ку необх≥дно розширювати в людств≥, виховуючи њњ в людин≥ через
осв≥ту.
—ол≥дарн≥сть Ї т≥Їю "золотою стежкою", золотою серединою,
¤ка випливаЇ ≥з сусп≥льних в≥дносин ≥ в≥дносин культури, ≥ повинна
вибирати те, що Ї ун≥версальним. “аким чином сенс ≥сторичного
процесу пол¤гаЇ в реал≥зац≥њ ун≥версальних гуман≥стичних ц≥нностей,
¤к≥ необх≥дно вибирати ≥з загальноњ культурноњ скарбниц≥ людства.
«а ћ.√рушевським кожна нац≥¤ повинна прагнути "Езагально-людську
культуру,Епересадити на св≥й нац≥ональний грунт,Е≥ навпаки - с≥
нац≥ональн≥ змаганн¤ ≥ потреби справити до поступових теч≥й житт¤
загально-людського, не ламанн¤м ≥ розривом, а культурною еволюц≥Їю
в нерозривн≥м контакт≥ з поступовим походом людства."[3,c.97]
ѕоступ в середин≥ окремоњ сп≥льноти грунтуЇтьс¤ на компром≥с≥
≥нтерес≥в ≥ ц≥нностей, а поступ сп≥льноти в ≥сторичному процес≥
на компром≥с≥ нац≥ональних ≥ ун≥версальних ц≥нностей, з пр≥оритетом
останн≥х. ’оча все ж необх≥дно прагнути р≥вноваги - "¬инах≥д
середньоњ л≥н≥њ дл¤ захованн¤ нац≥ональноњ т¤глост≥ при в≥чн≥м
поступ≥ наперед, р≥вно з темпом загально-людського походу - р≥ч,
¤ка вимагаЇ великого такту ≥ розваги,Ет≥сних зв'¤зк≥в з загальнолюдським
житт¤мЕ"[3,c.97] ћ.√рушевський розгл¤даЇ ≥сторичний процес
з точки зору гуман≥стичних ц≥нностей, де будь-¤кий егоцентризм
маЇ бути подоланий, ≥ перш за все маЇ бути подоланий егоњзм самоњ
людини - зв≥дси ≥ на¤вн≥сть в ф≥лософ≥њ ≥стор≥њ ћ.√рушевського
космопол≥тичних ≥дей ≥ принцип≥в, зг≥дно ¤ких маЇ бути подоланий
"нац≥ональний", "державний", "расовий"[9,c.63]
“реба прагнути нового житт¤, "р≥вн¤ти йому дорогу, полегшувати
вт≥ленн¤ в нов≥ в≥дпов≥дн≥ формиЕнових вартостей, принесених життю.
“ой хто в≥рить ≥ ц≥нить с≥ нов≥ вартост≥ вищоњ правди-справедливост≥Ене
дасть себе збентежитиЕнедор≥чност¤миЕ, що минаючи с≥ недор≥чност≥
ведуть до великоњ мети."[5,c.51] - а ц≥Їю метою Ї "колективна
людина", тобто людство, тому людина Ї сенсом ≥сторичного
процесу, адже в≥н в≥дбуваЇтьс¤ через людину ≥ задл¤ людини.
¬исновком могли б бути слова ћ.√рушевського, ¤кий пише: "Ѕ≥льше
н≥ж коли небудь в≥дчуваЇтьс¤ тепер велика виховуюча сила культу
людського колективу, непод≥льного людства, його великих подвиг≥в,Е
великого вселюдського пантеону,Е[9,c.69] ≤ те, що зможе зробити
в с≥м напр¤м≥ научаннЇ ≥стор≥њ наблизить нас в≥д тоњ формули homo
homini lupus (людина людин≥ ¤к вовк), котрою фактично живе нин≥шн≥й
момент, до формули homo homini res sacra (людина людин≥ р≥ч св¤та),
котрою рухалось й здобувалось все, що було кращого на земл≥"[9,c.70].
Ћ≤“≈–ј“”–ј
1. ћ.√рушевський. Ќарис ≥стор≥њ ињвськоњ земл≥ в≥д смерт≥ ярослава
до к≥нц¤ ’≤V стор≥чч¤. ињв 1991
2. √. «иммель. ѕроблемы философ≥и истор≥и ћосква 1898
3. ћ.√рушевський. Ќаша пол≥тика Ћьв≥в 1911
4. ј. арась. Ќарод ≥ ≥стор≥¤ в аспект≥ погл¤д≥в ћихайла √рушевського//
ћ.√рушевський ≥ «ах≥дна ”крањна. ƒопов≥д≥ ≥ пов≥домленн¤ науковоњ
конференц≥њ. Ћьв≥в 1995
5. ћ.√рушевський. ”крањнська парт≥¤ соц≥¤л≥ст≥в-революц≥онер≥в
та њњ завданн¤. ињв 1920
6. ћ.√рушевский. ќсвобождение –осс≥и и укра≥нск≥й вопросъ. —татьи
и заметки. —-ѕетербургъ 1907
7. “.јхелњс. Ќачерк социольог≥њ. ињв-Ћ¤йпц≥г Ѕ.–.¬.
8. ћ.√рушевський. ѕочатки громад¤нства. √енетична соц≥олог≥¤.
¬≥день 1921
9. ћ.√рушевський. ≤стор≥¤ й њњ соц≥ально-виховуюче знач≥ннЇ.//
ћ.√рушевський Ќа пороз≥ новоњ ”крањни. √адки ≥ мр≥њ. ињв 1918
10. Ё.ƒюркгейм. ќ разделении общественного труда. ћетод социологии.
ћосква 1991
11. Ћ.«ашк≥льн¤к. ћетодолог≥¤ ≥стор≥њ. ¬≥д давнини до сучасност≥.
Ћьв≥в 1999
12. ћ.√рушевський. ѕро украњнську мову ≥ украњнську школу ињв
1991
13. ».√ердер. »деи к философии истории человечества. ћосква 1977
14. “.ћасарик. ≤деали гуманности Ћьв≥в 1902
15. ќ.¬айнштейн. ќчерки развити¤ буржуазной философии и методологии
истории в ’≤’-’’вв. Ћенинград 1979