стать¤
ѕроблеми формуванн¤ нац≥ональноњ св≥домост≥
в ф≥лософ≥њ ≥стор≥њ ћ.√рушевського
¬олодимир Ѕудз
ѕрот≥канн¤ сусп≥льно-пол≥тичного процесу в ”крањн≥ на сучасному
етап≥ багато в чому залежить в≥д тих конкретних ≥сторичних передумов,
¤к≥ скласись в украњнськ≥й ≥стор≥њ. ƒл¤ прогнозуванн¤ майбутнього
сусп≥льно-пол≥тичного розвитку ”крањни, а також дл¤ можливого
впливу на сусп≥льно-пол≥тичн≥ процеси, потр≥бно перш за все досл≥дити
њх сутн≥сть в минулому. ¬ цьому аспект≥ велике значенн¤ мають
ф≥лософсько-≥сторичн≥ роздуми ћ.√рушевського, в ¤ких вчений намагаЇтьс¤
узагальнити особливост≥ сусп≥льно-пол≥тичних в≥дносин ¤к на територ≥њ
”крањни, так ≥ поза њњ межами. “≥ чи ≥нш≥ соц≥альн≥ ≥ пол≥тичн≥
процеси прот≥кають в простор≥ ≥ час≥, тобто в ≥сторичному процес≥,
зв≥дси нам необх≥дно звернути увагу на характер ≥ основн≥ вим≥ри
≥стор≥њ в баченн≥ √рушевського.
Ќа думку вченого ≥сторичний процес включаЇ в себе ≥стор≥ю вс≥х
на¤вних народ≥в, њх ≥стор≥њ ≥ культури, ≥ тому "Евсесв≥тн¤
≥стор≥¤ тепер все б≥льше хоче бути ≥стор≥Їю всього людства, а
не т≥льки де¤ких вибраних народ≥в."[1,с.4] ” ф≥лософсько-≥сторичних
роздумах √рушевський розгл¤даЇ ≥стор≥ю, ¤к ≥стор≥ю культури, оск≥льки
т≥льки культура, традиц≥¤ може забезпечувати Їдн≥сть ≥стор≥њ кожного
окремого народу, а зокрема украњнського, бо вс≥ ≥нш≥ форми ≥ ви¤ви
сусп≥льного житт¤ можуть загинути, однак культура завжди залишаЇтьс¤
поки живе народ, ≥ цим самим забезпечуЇ ц≥л≥сн≥сть ≥ неперервн≥сть
його ≥стор≥њ, вс≥х њњ пер≥од≥в. ѕол≥тичний процес може занепадати,
однак народ все ж таки буде жити ≥ творити свою ≥стор≥ю, а з нею
≥ свою культуру, ¤ка Ї при цьому ≥нтегральною складовою частиною
загальнолюдськоњ культури.
√оловним суб'Їктом, двигуном ≥стор≥њ в ф≥лософ≥њ ≥стор≥њ √рушевського
Ї народ, а не нац≥¤, чи етнос - "Е«м≥нюютьс¤ пол≥тичн≥, культурн≥
й побутов≥ форми, але народ стоњть во в≥ки. …ого еволюц≥¤ даЇ
тверду пров≥дну л≥н≥ю в ус≥й зм≥нност≥ зовн≥шн≥х форм, ≥ мусить
служити головним об'Їктом ≥ вих≥дним пунктом вс¤кого обсл≥дуванн¤."[2,c.4]
¬с≥ етапи ≥сторичного процесу народу Ї взаЇмозв'¤заними, ≥ будь-¤ка
"Ефаза його ≥стор≥њ мусить бути докладно ви¤снена в своњх
зв'¤зках з попередн≥ми стад≥¤ми, бо орган≥чна зв'¤зан≥сть ≥ т¤гл≥сть
народнього житт¤ не перериваЇтьс¤ вповн≥ н≥ при ¤ких зм≥нах ≥
переломах, поки живе даний народ."[3,c.VIII] Ќарод в цьому
випадку Ї зв'¤зуючою ланкою ≥сторичного процесу, тому ≥сторичний
процес дл¤ кожного народу Ї Їдн≥стю ≥ неперервн≥стю його житт¤,
вс≥х його сфер, ¤ке маЇ св≥й ви¤в у культур≥ - матер≥альн≥й ≥
духовн≥й.
™дн≥сть ≥ неперервн≥сть ≥сторичного процесу реал≥зуЇтьс¤ в простор≥
≥ час≥, а субстратом ц≥Їњ Їдност≥ Ї культура. ћ.√рушевський пише:
"Е«овн≥шн≥ пол≥тичн≥ ≥ державн≥ в≥дносиниЕ можуть ц≥кавити
нас лиш пост≥льки, поск≥льки вони - безпосередньо чи опосередковано
- впливали на нац≥ональне, економ≥чне, культурне житт¤ украњнського
населенн¤Е ¬ ≥стор≥њ украњнського народу взагал≥ на перший план
повинн≥ бути висунен≥ ¤вища економ≥чноњ ≥ культурноњ еволюц≥њ
≥ просл≥дкован≥ на вс≥м прот¤з≥, доступному дл¤ досл≥дженн¤."[4,c.18]
ѕродовжуючи ц≥ роздуми вчений констатуЇ: "—оц≥альний ≥ культурний
процес становить таким чином ту пров≥дну нитку, ¤ка веде нас незм≥нно
через ус≥ флуктуац≥њ пол≥тичного житт¤ - через стад≥њ його п≥днесенн¤
≥ упадку, та в'¤же в одну ц≥л≥сть ≥стор≥ю украњнського житт¤Е"[5,c.17]
—аме культура, традиц≥¤ здатн≥ забезпечувати Їдн≥сть вс≥х сфер
життЇд≥¤льност≥ сусп≥льства, впливати на св≥дом≥сть народу ≥ сол≥даризувати
його в ≥стор≥њ. Ќа думку √рушевського традиц≥¤, ¤к основа культури,
"¤вл¤Їтьс¤ п≥дставою тоњ людськоњ сол≥дарност≥, на ¤к≥й живе
й розвиваЇтьс¤ саме громадське житт¤."[6,с.56] ќтже дл¤ того,
щоб в сусп≥льств≥ розвивалис¤ процеси ≥нтеграц≥њ ≥ диференц≥ац≥њ
необх≥дно п≥дтримувати кращ≥ риси в ц≥й традиц≥њ, однак не треба
бути консервативним, ≥ тому необх≥дно також враховувати дос¤гненн¤
св≥товоњ культури, ¤ка Ї виразником ун≥версальних ц≥нностей.
ультура ≥ св≥дом≥сть нац≥њ формуЇтьс¤ п≥д впливом р≥зноман≥тних
фактор≥в: "—еред фактор≥в, що визначали нац≥онально-культурну
своЇр≥дн≥сть народу, ћ.√рушевський бачив ≥ його геопол≥тичну м≥с≥ю,
≥ етнограф≥чну приналежн≥сть, ≥ антрополог≥чн≥ риси нац≥ональних
тип≥в, ≥ етнопсихолог≥ю, ≥ найр≥зноман≥тн≥ш≥ культурн≥ впливи
≥нших крањн та народ≥в, ≥ ¤кусь майже невблаганну неминуч≥сть
дол≥."[7,c.104] ќсновними факторами ≥сторичного процесу на
думку ћ.√рушевського Ї народ, територ≥¤ ≥ культура. « цього погл¤ду
характерна дл¤ ћ.√рушевського думка: "“ам де даЇтьс¤ народ
≥ його культура, шукаЇмо територ≥њ; тут територ≥¤ ≥ культура,
або територ≥¤, культура ≥ ф≥зичний тип - шукаЇмо народу - нос≥¤
тоњ культури ≥ ф≥зичних прикмет, насельника територ≥њ. ќдинока
сп≥льна величина, ¤ка могла б слугувати нам до зведенн¤ в одно
цих проблем - культураЕ"[5,c.64] Ќа думку вченого "Егеограф≥чн≥,
в дальш≥й посл≥довност≥ - колон≥зац≥йн≥ ≥ економ≥чн≥ умови украњнськоњ
територ≥њ,Е в значн≥й м≥р≥Е суттЇво вплинули на еволюц≥ю його
етн≥чного типу."[4,с.13] ÷≥ думки √рушевського аналог≥чн≥
≥де¤м ћ. остомарова, ¤кий пише: "географ≥чне положенн¤ було
першою причиною тому, що витворилас¤ м≥ж людьми р≥зниц¤ народностей
взагал≥."[8,с.11]
ƒосл≥джуючи ф≥лософ≥ю ≥стор≥њ √рушевського можна стверджувати,
що вчений ненаголошуЇ на важливост≥ саме етносу чи нац≥њ в ≥сторичному
процес≥, оск≥льки основним суб'Їктом Ї народ, ¤кий так чи ≥накше
Ї ширшим утворенн¤м н≥ж етнос ≥ нац≥¤, ≥ включаЇ њх в себе. ѕ≥д
визначенн¤ народу в ф≥лософсько-≥сторичних погл¤дах √рушевського
можна п≥двести його наступн≥ м≥ркуванн¤, в ¤ких в≥н розгортаЇ
баченн¤ народу, ¤к феномену, що включаЇ в себе р≥зноман≥тн≥ нац≥њ,
етноси, народност≥, оск≥льки вчений пише, що Ї сукупн≥сть рис,
¤к≥ ми "Емислимо тепер ¤к украњнський народ: його територ≥ю
≥ житт¤ в сучасн≥м ≥ минул≥м ≥ т≥ етнограф≥чно-пол≥тичн≥ групи,
орган≥зац≥њ, форми, з ¤ких орган≥зувалось це сучасне украњнське
житт¤."[5,с.2] —л≥д в≥дм≥тити, що у роздумах вченого спостер≥гаЇтьс¤
також тенденц≥¤ до ототожненн¤ народу ≥ нац≥њ. ÷ю рису вловлюЇ
≥ Ћ.«ашк≥льн¤к, ¤кий пише, що дл¤ √рушевського "саме народ-нац≥¤
складаЇ зм≥ст ≥сторичного процесу..."[9,с.151] “отожн≥сть
народу ≥ нац≥њ в ф≥лософ≥њ ≥стор≥њ √рушевського п≥дтверджуЇ ≥
наступний його висл≥в, в ¤кому в≥н пише, що народ, ¤кий займаЇ
територ≥ю "з ¤скраво вираженими етнограф≥чними межами, -
по своњх психоф≥зичних властивост¤х, по особливост¤х свого приватного
≥ сусп≥льного побуту, ¤к≥ склались ≥сторично, по складу економ≥чних
в≥дносин, по культурних ≥ сусп≥льних традиц≥¤х, ¤вл¤Ї собою вповн≥
визначену етнограф≥чну ≥ нац≥ональну особист≥стьЕ"[10,с.88]
™дн≥сть народу повинна грунтуватис¤ не т≥льки на основ≥ зовн≥шн≥х
фактор≥в, але ≥ на певних психолог≥чних факторах, потр≥бно, щоб
"Ец¤ Їдн≥сть ≥ орган≥зац≥¤ пройшла вглиб ≥ вшир до самого
споду украњнського народу, охопила його, ¤к зал≥зним обручем,
щоб в≥н, наш народ, ставЕ м≥цною зав'¤ззю, твердим цементом украњнськоњ
земл≥Е"[11,с.9] ќтже основою ≥снуванн¤ нац≥њ, народу не Ї
меж≥ ≥ кордони, не географ≥чн≥ обставини, а скор≥ше ц≥нност≥ ≥
почутт¤, ¤к≥ зв'¤зують, сол≥даризують нац≥ю в Їдине ц≥ле. ¬ народ≥
"Еповинне бути розвинене почутт¤ нац≥ональноњ, краЇвоњ сол≥дарност≥,
обер≥ганн¤ ≥нтерес≥в трудового люду ц≥лоњ ”крањни, - ≥ виключен≥
елементи шов≥н≥зму ≥ нетолеранц≥њ до трудовоњ людини раси чи мови"[12,с.18]
- пише вчений.
Ќа думку ћ.√рушевського "Еукрањнц≥ мус¤ть всю енерг≥ю вложити
в те, аби в≥догр≥ти нац≥ональне почутт¤, ≥ з тим - почутт¤ нац≥ональноњ
сп≥льност≥, сол≥дарност≥Е"[13,с.121], тобто тут наголошуЇтьс¤
на св≥домому в≥дношенн≥ до нац≥онального питанн¤, на усв≥домленн≥
своЇњ нац≥ональност≥. ‘актором, ¤кий формуЇ нац≥ональну св≥дом≥сть
Ї культура, ¤ка т≥сно пов'¤зана з мовою - " ожна народн≥сть,Е
св≥домо ≥ нав≥ть п≥дсв≥домо, ¤кою керуЇ стих≥йна сила ≥нстинкту,
буде все прагнути того, щоб розширити сферу ≥ меж≥ своЇњ культуриЕ
≥ п≥дн¤ти р≥вень, ≥нтенсивн≥сть, ¤к≥сть ц≥Їњ культури."[10,с.175]
ѕроте культурою ≥ "Емовою, Есправа не обмежуЇтьс¤. ”крањнський
етн≥чний тип в≥др≥зн¤Їтьс¤ в≥дЕ великорус≥в ≥ б≥лорус≥в - також
≥ в ≥нших в≥дношенн¤х: особливост¤ми антрополог≥чними в вузькому
смисл≥, тобто ф≥зичною будовою т≥лаЕ ≥ рисами психоф≥зичними,
¤к≥ про¤вл¤ютьс¤ в народному характер≥, психолог≥њ, склад≥ с≥мейних
≥ сусп≥льних в≥дносин."[4,с.14] ¬ результат≥ впливу природн≥х
умов територ≥њ на ¤к≥й проживав украњнський народ утворилось "народне
самов≥дчутт¤, ¤ке в≥др≥зн¤Ї тепер нав≥ть зовс≥м ≥нстинктивно украњнц¤,
б≥лоруса ≥ великорусаЕ"[4,с.14] ћ.√рушевський в≥дм≥чаЇ, що
украњнський народ в≥др≥зн¤Їтьс¤ в≥д своњх сус≥д≥в "прикметами
антрополог≥чними - в будов≥ т≥ла, ≥ психоф≥зичними - в склад≥
≥ндив≥дуальноњ вдач≥,Е культур≥ матер≥альн≥й ≥ духовн≥й. ÷≥ психоф≥зичн≥
й культурн≥ прикмети,Е зовс≥м виразно зв'¤зують в нац≥ональну
ц≥л≥сть поодинок≥ групи украњнськоњ людност≥ супроти ≥нших таких
ц≥лостей ≥ робл¤ть з нењ живу нац≥ональну ≥ндив≥дуальн≥сть, народ,
з довгою ≥стор≥Їю його розвитку."[5,с.6] як бачимо на формуванн¤
нац≥ональноњ св≥домост≥ впливаЇ не т≥льки культура, але ≥ ф≥зичн≥
фактори.
¬ ≥сторичному процес≥ п≥д впливом р≥зноман≥тних фактор≥в формуютьс¤
своЇр≥дн≥ характеристики народу, його св≥дом≥сть ≥ спос≥б св≥тосприйн¤тт¤.
ѕроте украњнц¤м потр≥бно "Ене сп≥шити замикатись в ¤кий-небудь
один круг зв'¤зк≥в, в≥дносин ≥ вплив≥в, а брати ¤к можна ширше,Е
все що може бути кориснимЕ Ќе зв'¤зуючись н≥¤кими симпат≥¤ми чи
антипат≥¤ми, н≥¤кими упередженн¤миЕ"[11,с.149] ¬ побудов≥
сусп≥льно-пол≥тичних в≥дносин потр≥бно виходити також з "Есучасного
стану речей, з реальних потреб населенн¤Е в дус≥ ≥стинного демократизму,
в ≥нтересах народних масЕ"[10,с.87] Ќац≥ональн≥сть повинна
бути "п≥дставою, грунтом економ≥чного й пол≥тичного розвитку,
а не об'Їктом боротьби."[13,с.26] ожний народ, кожна нац≥¤,
повинна розвиватись на своњй нац≥ональн≥й основ≥ - "чи дос¤гла
вона вершин культурност≥ або т≥льки рухаЇтьс¤ до них - повинна
отримати повну можлив≥сть розвитку на своњй нац≥ональн≥й основ≥."[10,с.76]
ќднак ћ.√рушевський "Ене звужував ≥сторичний процес до нац≥ональноњ
≥дењЕ, включаючи останню у загальну еволюц≥ю людства до свободи
≥ гуман≥зму."[14,с.13] ¬≥н п≥дкреслював "нежиттЇздатн≥сть
будь-¤коњ сусп≥льно-пол≥тичноњ теч≥њ, котра спиралас¤ лише на
традиц≥њ свого народу ≥ не враховувала досв≥ду, знань ≥ моральних
норм, нагромаджених ус≥м людством у ход≥ ≥сторичного процесу."[14,с.18]
¬ даному випадку нац≥ональн≥ почутт¤, нац≥ональна св≥дом≥сть ≥
культура повинн≥ формуватись на основ≥ загальнолюдських ц≥нностей.
«а ћ.√рушевським кожна нац≥¤ повинна прагнути "Езагально-людську
культуру,Е пересадити на св≥й нац≥ональний грунт..."[15,c.97]
Ќац≥ональна культура повинна бути "артер≥Їю, котрою вливаЇтьс¤
в дану нац≥ональну область рух ≥ житт¤ загально-людськеЕ"[15,с.100]
“реба "щоб захопленн¤ нац≥ональними ≥нтересами не розривало
контакту украњнського житт¤ з загальним соц≥ал≥стичним походом."[16,с.8]
ћ.√рушевський розгл¤даЇ ≥сторичний процес з точки зору гуман≥стичних
ц≥нностей, де будь-¤кий егоцентризм маЇ бути подоланий, ≥ зв≥дси
- на¤вн≥сть в ф≥лософ≥њ ≥стор≥њ ћ.√рушевського космопол≥тичних
≥дей ≥ принцип≥в, адже ћ.√рушевському зовс≥м не бажано "Ед≥стати
покол≥нн¤ нац≥ональних Ќарцис≥вЕ"[6,с.63]
ѕроте не варто особливо захоплюватись ¤к "останн≥ми криками"
св≥товоњ моди, "Ебез вс¤кого зв'¤зку з своњм громадським,
нац≥ональним житт¤м та його традиц≥¤ми" так ≥ "нац≥ональною
реакц≥йностю", ¤ка Ї "Езамкнутоњ в кол≥ своњх нац≥ональних
св¤тощ≥вЕ, неприступноњ дл¤ вс¤ких вплив≥в ≥ подув≥в загально-людського
поступу."[15,с.97] ¬чений пише: "Ѕудемо р≥шучо поборювати
вс¤к≥ шов≥н≥стичн≥ теч≥њЕ ќборонц≥ украњнськоњ нац≥ональност≥
не будуть нац≥онал≥стами."[11,с.104] "Е”крањна не т≥льки
дл¤ ”крањнц≥в, а дл¤ вс≥х хто живе на ”крањн≥, а живучи любить
њњ, а любл¤чи, хоче працювати дл¤ добра краю ≥ його людност≥,
служити њйЕ"[11,с.106] ƒл¤ √рушевського визначенн¤ нац≥ональност≥,
а отже ≥ нац≥ональноњ св≥домост≥ не ≥де в≥д ф≥з≥олог≥чних ≥ антрополог≥чних
особливостей, а украњнцем Ї той, "хто щиро хоче бути з ”крањнц¤ми,
≥ почуваЇ себе њх однодумцем ≥ товаришем, членом украњнського
народу, бажаЇ працювати дл¤ його добра. якого б не був в≥н роду,
в≥ри чи званн¤ - це не важливо. …ого вол¤ ≥ св≥дом≥сть р≥шаЇ д≥лоЕ
"[11,с.112] —в≥дом≥сть - основний критер≥й нац≥ональност≥
- "це власне, й вир≥шуЇ все ≥ тепер про приналежн≥сть до
того чи ≥ншого народу, незалежно в≥д того, ¤кого хто роду, ¤коњ
хто в≥ри, а часом нав≥ть, ≥ ¤коњ хто мови."[11,с.114] « таких
роздум≥в ћ.√рушевського стають зрозум≥лими ≥ його погл¤ди, щодо
"ЕЇвропейськоњ федерац≥њ" [11,с.51] ‘едерал≥зм - к≥нцева
форма сп≥вжитт¤ народ≥в, ≥ тому вчений пише, що "Е¤ й ≥нш≥
н≥трохи не журимос¤ повною пол≥тичною незалежн≥стю ”крањни, не
надаЇмо њй н≥¤коњ ваги."[11,с.51] ќсновне в даному випадку,
щоб ц¤ федерац≥¤ Ївропейська чи будь-¤ка ≥нша забезпечувала потреби
≥ ≥нтереси т≥Їњ чи ≥ншоњ нац≥њ, забезпечувала њњ автономн≥сть.
якщо один народ зростаЇ за рахунок ≥нших - це Ї "актом насилл¤
над найблагородн≥шою сферою людського ≥снуванн¤, гр≥хом проти
людини ≥ людського духуЕ"[10,с.175] - пише вчений. ћ.√рушевський
оц≥нюЇ ≥сторичн≥ под≥њ ≥ висуваЇ завданн¤ з точки зору ≥нтерес≥в
"людського колективу", "нац≥онального, ≥ ширшого
- загальнолюдського", ≥ тому в≥дносини у сусп≥льств≥ повинн≥
виходити з почутт¤ "гармон≥њ ≥ндив≥дуального ≥ соц≥ального,
нац≥онального ≥ вселюдського."[12,с.1] ѕри цьому "к≥нцев≥
ц≥л≥ ”крањнц≥в не можуть розходитись з завданн¤ми загального визволенн¤
≥ побудови житт¤ на в≥льних ≥ прогресивних началахЕ"[10,с.5]
Ќац≥ональне на думку √рушевського доповнюЇ ун≥версальне - "др≥бна
культура" даЇ ≥ св≥й внесок "Ев загально-культурну скарбницю
в вигл¤д≥ певних ориг≥нальних продукт≥в свого нац≥онального культурного
житт¤Е" [15,с.98] ожна нац≥ональна культура повинна служити
"знар¤дд¤м поступу ≥ причетност≥ до загально-людських вартостей."[15,с.99]
“ак само ≥ держава повинна бути побудована на принципах "нац≥онального
р≥вноправ'¤ ≥ в≥льного розвитку њњ народностейЕ" [10,с.VIII]
≤ ц≥ принципи необх≥дно вт≥лювати в житт¤ "поки д≥йсно не
в≥д≥мре держава з ус≥ма своњми пол≥тичними ≥ нац≥ональними конфл≥ктами,
котрим тепер ≥ще к≥нц¤ не видно."[16,с.27]
як бачимо в ф≥лософ≥њ ≥стор≥њ √рушевського формуванн¤ нац≥ональноњ
св≥домост≥ в≥дбуваЇтьс¤ п≥д складними впливами ¤к ф≥зичного так
≥ соц≥ального св≥т≥в, тобто природн≥ умови в ¤ких живе окремий
етнос чи нац≥¤ суттЇво впливають на формуванн¤ його псих≥чних
¤костей, на спос≥б мисленн¤ ≥ св≥тосприйн¤тт¤. ќднак формуванн¤
нац≥ональноњ св≥домост≥ зд≥йснюЇтьс¤ ≥ через культурн≥ впливи,
≥ в даному випадку культурний фактор в ф≥лософ≥њ ≥стор≥њ √рушевського
Ї основним у вир≥шенн≥ конфл≥ктних ситуац≥й в м≥жнац≥ональних
в≥дносинах, ¤к≥ на думку вченого повинн≥ будуватись на основ≥
загальнолюдських ц≥нностей. ѕор¤д з тим що кожна нац≥¤ повинна
брати до уваги загальнолюдськ≥ цив≥л≥зац≥йн≥ ц≥нност≥, вона не
повинна втрачати своњ особлив≥ нац≥ональн≥ риси.
Ћ≤“≈–ј“”–ј
1. ћ.√рушевський ¬сесв≥тн¤ ≥стор≥¤ в коротк≥м огл¤д≥ „.≤ вид.2
. 1917.
2. 2. ћ.√рушевський "ћалоросс≥йск≥¤ пъсни " ћаксимовича
≥ стол≥тт¤ украњнськоњ науковоњ прац≥.// ”крањна. кн.6 . 1927.
3. ћ.√рушевський ≤стор≥¤ ”крањни-–уси в 10т., т.7 Ќью-…орк 1956.
4. ћ.√рушевский ќчерк истории украинского народа. . 1990.
5. ћ.√рушевський ≤стор≥¤ ”крањни-–уси в 11т.,12кн.,том1 . 1991.
6. ћ.√рушевський ≤стор≥¤ й њњ соц≥ально-виховуюче знач≥ннЇ.//
ћ.√рушевський Ќа пороз≥ новоњ ”крањни. √адки ≥ мр≥њ. . 1918.
7. ќ.–ибак ћихайло √рушевський ≥ його в≥з≥¤ пер≥одизац≥њ≥стор≥њ
украњнськоњ культури.// ћихайло √рушевський. «б≥рник наукових
праць ≥ матер≥ал≥в ћ≥жнародноњ юв≥лейноњ конференц≥њ присв¤ченоњ
125-й р≥чниц≥ в≥д дн¤ народженн¤ ћихайла √рушевського. Ћьв≥в 1994.
8. ћ. остомаров ƒв≥ руськ≥ народности. ињв-Ћ¤йпц≥г 1906.
9. Ћ.«ашк≥льн¤к ћетодолог≥¤ ≥стор≥њ. ¬≥д давнини до сучасност≥.
Ћьв≥в 1999.
10. ћ.√рушевський ќсвобождение –осс≥и и укра≥нск≥й вопросъ. —татьи
и заметки. —-ѕетербургъ 1907.
11. ћ.√рушевський ’то так≥ украњнц≥ ≥ чого вони хочуть. .1991.
12. ћ.√рушевський Ќа село! („ергов≥ завданн¤ украњнськоњ трудовоњ
≥нтел≥генц≥њ).// Ѕор≥тес¤- ѕоборете. ѕрага 1920.
13. ћ.√рушевський « б≥жучоњ хвил≥. —татт≥ й зам≥тки на теми дн¤
1905-6р. . 1906.
14. Ћ.«ашк≥льн¤к —лав≥стика в науков≥й спадщин≥ та ≥стор≥ософ≥њ
ћихайла √рушевського.// ѕроблеми слов'¤нознавства є46, 1994.
15. ћ.√рушевський Ќаша пол≥тика Ћьв≥в 1911.
16. ћ.√рушевський ”крањнська парт≥¤ соц≥¤л≥ст≥в-революц≥онер≥в
та њњ завданн¤. . 1920.