стать¤
≤сторичний процес ≥ його вим≥ри в ф≥лософ≥њ
≥стор≥њ ћихайла √рушевського
¬олодимир Ѕудз
≤сторичний процес досить складне ¤вище. ѕроблема його складових
≥ руш≥йних сил - основна ≥з проблем ф≥лософ≥њ ≥стор≥њ, в розгл¤д
¤коњ св≥й вклад вн≥с ћ.√рушевський, досл≥джуючи ≥стор≥ю ”крањни
≥ св≥тову ≥стор≥ю.
” ф≥лософ≥њ ≥стор≥њ ћ.√рушевського ≥сторичний процес носить пол≥факторний
характер. …ого розвиток зумовлений багатьма факторами, ¤к≥ взаЇмод≥ють
м≥ж собою, Ї взаЇмозалежними, твор¤ть своЇр≥дну Їдн≥сть ≥ ц≥л≥сн≥сть
житт¤. ѕри цьому соц≥альн≥ факти Ї обумовленими багатьма причинами,
¤к≥ фактично Ї р≥внозначними. ≤сторичний процес кожного окремого
народу не Ї закритим, а вливаЇтьс¤ в загальний х≥д ≥стор≥њ, у
всесв≥тню ≥стор≥ю, ¤ка прагне включити в себе ≥стор≥ю вс≥х народ≥в.
÷ей п≥дх≥д до ≥сторичного процесу, ¤к до взаЇмод≥њ культур ≥ цив≥л≥зац≥й
випливаЇ також ≥з в≥дстоюванн¤ ћ.√рушевським еволюц≥йного характеру
≥сторичного процесу. ћ.√рушевський у ф≥лософ≥њ ≥стор≥њ намагаЇтьс¤
просл≥дкувати еволюц≥ю р≥зноман≥тних про¤в≥в сусп≥льного житт¤,
сусп≥льних ≥нститут≥в. ¬≥н просл≥дковуЇ "розвиток людського
сусп≥льства в≥д його початк≥в до вищих державних форм."[1,c.321],
рух "Ееволюц≥њ народньоњ творчост≥ ≥ культуриЕ"[2,c.305],
"¤вища економ≥чноњ та культурноњ еволюц≥њЕ"[3,c.446]
ƒосл≥дники в≥дм≥чають, що в≥н "був еволюц≥он≥стом , дл¤ ¤кого
≥сторичний процес був процесом, виповнений силою й динам≥коюЕ"[4,c.XXVI]
ѕри цьому еволюц≥он≥ська парадигма в≥дображаЇтьс¤ на баченн≥ √рушевським
≥сторичного ≥ сусп≥льного розвитку, на розвитку сусп≥льних ≥нститут≥в.
≈волюц≥он≥зм √рушевського в даному випадку Ї близький до ≥дей
√.—пенсера, зг≥дно з ¤кими сусп≥льство, ¤к система прагне до р≥вноваги,
≥ ¤к система п≥дл¤гаЇ ≥нтеграц≥йним ≥ диференц≥йним процесам.
∆итт¤, ≥сторичний процес, прагне до р≥вноваги, ≥ той чи ≥ний
соц≥альний факт, в≥дчутт¤ його потреби маЇ м≥сце тод≥, коли щодо
нього "в≥дчуваютьс¤ утиски ≥ недостаткиЕ"[5,c.74] Ќа
думку √рушевського будь-¤к≥ процеси - пол≥тичн≥, рел≥г≥йн≥, культурн≥
розвиваютьс¤ в "сторону меншого спротиву"[6,c.54], в
напр¤мку "р≥вноваги" [7,c.5]. “аким чином еволюц≥йний
характер ≥сторичного процесу (так само ¤к ≥ природи), складаЇ
передумови також дл¤ його самоорган≥зац≥њ на основ≥ закон≥в еволюц≥њ.
∆итт¤, ≥стор≥¤ при цьому не потребують трансцендентних фактор≥в,
а мають в середин≥ самих себе своњ руш≥йн≥ сили дл¤ розвитку.
ƒинам≥ка ≥ статика житт¤ ≥ ≥сторичного процесу в свою чергу теж
залежать в≥д його еволюц≥йних вим≥р≥в ≥ закон≥в. ÷≥ параметри
визначаютьс¤ перш за все законом р≥вноваги, також пануванн¤м в
житт≥ сусп≥льства тенденц≥й ≥ндив≥дуал≥зму ≥ сол≥даризму, а також
внесенн¤м в х≥д ≥стор≥њ людиною власних прагнень ≥ бажань, внесенн¤м
нею направленост≥ самого ≥сторичного процесу на певн≥ ц≥нност≥,
¤к≥ в ф≥лософ≥њ ≥стор≥њ ћ.√рушевського вт≥люютьс¤ в гасл≥ "земл¤
≥ вол¤", адже "Еборотьба за "землю ≥ волю",Ебула
головним нервом активност≥ украњнських мас..."[8,c.29] ÷≥
ц≥нност≥ Ї тим катал≥затором, ¤кий забезпечуЇ статику ≥ динам≥ку
сусп≥льства, Ї джерелом ≥ мотивом, ¤кий веде народ впливаЇ на
його активн≥сть в ≥сторичному процес≥. ћ.√рушевський констатуЇ,
що "≥сторична основа" украњнського народу, його житт¤
- Ї "≥дењ автоном≥њ ≥ федерац≥њ", "р≥вност≥",
"свободи", "справедливост≥".[9,с.45] ¬ даному
випадку ц≥ ц≥нност≥ на думку √рушевського Ї основою ц≥л≥сност≥,
т¤глост≥ ≥ неперервност≥ ≥сторичного процесу, оск≥льки вони Ї
мотивом д≥й ≥ прагнень народу - "Ет≥сно й нерозривно сполучен≥
м≥ж собою вс≥ пер≥оди ≥стор≥њ –усиЕ ќдн≥ ≥ т≥ж змаганн¤ народн≥,
одна ≥ та сама головна ≥де¤ переходить через увесь той р¤д в≥к≥в,
в так в≥дм≥нних пол≥тичних ≥ культурних обставинах. “≥льки з зазначеноњ
точки нам ¤сно визначитьс¤ ц¤ Їдн≥сть, сей зв'¤зок ≥ заступить
механ≥чне сполученн¤ окремих пер≥од≥в. Ќарод, маса народна, зв'¤зуЇ
њх в одну ц≥л≥стьЕ"[10,c.12] ÷≥нност≥ також Ї умовою прогресу.
¬ даному аспект≥ ≥сторичний процес отримуЇ керований, ц≥леспр¤мований
характер, в≥дбуваЇтьс¤ в моральних вим≥рах, адже на думку ћ.√рушевського
"Ев соц≥альн≥м процес≥, перебувають елементи доц≥льност≥
≥ моральност≥Е"[11,с.37] ≤сторичний процес зв≥дси не Ї механ≥чною
взаЇмод≥Їю р≥зноман≥тних зовн≥шн≥х фактор≥в, ц¤ механ≥чн≥сть втрачаЇтьс¤
з активною позиц≥Їю людини, динам≥ка ≥ статика ≥сторичного процесу
залежать отже не т≥льки в≥д комб≥нац≥њ зовн≥шн≥х фактор≥в, але
до них долучаЇтьс¤ фактор псих≥чний, ¤кий вносить людина, народ.
ќднак тут народ повинен прагнути "Езагально-людську культуру,Е
пересадити на св≥й нац≥ональний грунт,Е приладити до вимог своЇњ
сусп≥льност≥ ≥ до обставин житт¤,Е а навпакиЕнац≥ональн≥ змаганн¤
≥ потреби направити до поступових теч≥й житт¤ загально-людськогоЕ"[12,c.97]
≤сторичний процес включаЇ в себе всю р≥зноман≥тн≥сть≥ сукупн≥сть
на¤вних народ≥в, њх ≥стор≥њ ≥ культури, ≥ тому "¬сесв≥тн¤
≥стор≥¤ тепер все б≥льше хоче бути ≥стор≥Їю всього людства, а
не т≥льки де¤ких вибраних народ≥в."[13,с.4] ” ф≥лософ≥њ ≥стор≥њ
√рушевський розгл¤даЇ ≥стор≥ю, ¤к ≥стор≥ю культури, оск≥льки т≥льки
культура, традиц≥¤ може забезпечувати Їдн≥сть ≥стор≥њ кожного
окремого народу, а зокрема украњнського, бо вс≥ ≥нш≥ форми ≥ ви¤ви
сусп≥льного житт¤ можуть загинути, однак культура завжди залишаЇтьс¤
поки живе народ, ≥ цим самим забезпечуЇ ц≥л≥сн≥сть ≥ неперервн≥сть
його ≥стор≥њ, вс≥х њњ пер≥од≥в: "Е«м≥нюютьс¤ пол≥тичн≥, культурн≥
й побутов≥ форми, але народ стоњть во в≥ки. …ого еволюц≥¤ даЇ
тверду пров≥дну л≥н≥ю в ус≥й зм≥нност≥ зовн≥шн≥х форм, ≥ мусить
служити головним об'Їктом ≥ вих≥дним пунктом вс¤кого обсл≥дуванн¤."[14,c.4]
ƒосл≥дники творчост≥ √рушевського в≥дм≥чають, що в його ф≥лософ≥њ
≥стор≥њ реал≥зован≥ ≥дењ, ¤к≥ вказують на "безперервн≥сть
≥ нерозривн≥сть украњнського ≥сторичного процесу в≥д ранньоњ ≥сторичноњ
доби, через середньов≥чч¤ аж до нового пер≥оду ≥стор≥њ ”крањни."[15,с.31]
ѕри цьому "≥сторичний процес охоплював ц≥л≥сть д≥¤нн¤ ≥ житт¤
украњнського народу на його ус≥й територ≥њ у контекст≥ культурного,
сусп≥льно-пол≥тичного, рел≥г≥йного, правового ≥ державного розвитку."[15,с.31]
ћ.√рушевський намагавс¤ охопити "ц≥л≥сть украњнського ≥сторичного
процесу, включаючи культурний, пол≥тичний, рел≥г≥йний, економ≥чний,
соц≥альний, осв≥тн≥й розвитокЕ"[16,c.14] також "Ев контекст≥
загального св≥тового ≥сторичного процесу."[16,c.14]
¬елику вагу за √рушевським в ≥сторичному процес≥ в≥д≥граЇ псих≥чний
фактор, ¤кий вносить в ≥стор≥ю народ, ≥ тому власне ≥стор≥¤ не
може реал≥зуватись поза народом, поза сферами його д≥¤льност≥,
поза його прагненн¤ми ≥ бажанн¤ми. ¬ цьому аспект≥ ≥сторичний
процес ¤вл¤Ї собою процес розвитку соц≥уму, сп≥льноти, процес
њх твoрчост≥ ≥ д≥¤льност≥, оск≥льки народ Ї основним суб'Їктом
≥сторичного процесу. ‘актично кажучи ≥сторичний процес реал≥зуЇтьс¤
¤к д≥¤льн≥сть людини, ¤к взаЇмод≥¤ вс≥х сусп≥льних груп. ќ. опиленко
п≥дм≥тив цю рису в ф≥лософ≥њ ≥стор≥њ ћ.√рушеського, ¤кий на його
думку "вбачав у сусп≥льн≥й ≥стор≥њ насамперед соц≥альний
механ≥зм њњ рухуЕ"[17,c.89] “ут його погл¤ди аналог≥чн≥ погл¤дам
марксизму, а також з погл¤дами французькоњ соц≥олог≥чноњ школи,
оск≥льки ≥стор≥¤ реал≥зуЇтьс¤ завд¤ки д≥¤льност≥ соц≥уму, а не
≥нших фактор≥в. Ќа думку √рушевського "Елише соц≥о-економ≥чне
≥ культурне житт¤ населенн¤Е в пов'¤занн≥ з його територ≥Їю й
њњ впливами творило безперервну ≥стор≥ю народу."[18,c.104]
—аме народ, сп≥льнота забезпечуЇ т¤гл≥сть, континуальн≥сть ≥сторичного
процесу, т¤гл≥сть ≥стор≥њ, адже в житт≥ народу переломлюЇтьс¤
вплив р≥зноман≥тних фактор≥в, ¤к≥ ≥ твор¤ть атмосферу його житт¤.
√оловним суб'Їктом, двигуном ≥стор≥њ Ї народ, а фактори - т≥льки
умовами його ≥снуванн¤, ≥ тому вони не мають дл¤ народу фатального
значенн¤. Ќарод в його еволюц≥њ, в його розвитку, а отже ≥ в його
≥сторичному процес≥, при вс≥х зовн≥шн≥х зм≥нах, Ї основа њх т¤глост≥
≥ неперервност≥, першоджерелом руху ≥стор≥њ, "д≥йсним першотворцем"[14,c.2],
¤кий зв'¤зуЇ ≥сторичн≥ часи. Ќарод в цьому випадку Ї зв'¤зуючою
ланкою ≥сторичного процесу, тому ≥сторичний процес дл¤ кожного
народу Ї Їдн≥стю ≥ неперервн≥стю його житт¤, вс≥х його сфер, ¤ке
маЇ св≥й ви¤в у культур≥ - матер≥альн≥й ≥ духовн≥й. ™дн≥сть ≥
неперервн≥сть ≥сторичного процесу залежить в≥д Їдност≥ ≥ неперервност≥
культури. ультура окремого народу, в свою чергу не Ї замкнутою,
≥ зв'¤зана з ≥ншими культурами св≥ту, а це св≥дчить про њх взаЇмовплив
≥ взаЇмозв'¤зок, що забезпечуЇ також Їдн≥сть св≥тового ≥сторичного
процесу людства, його культур ≥ цив≥л≥зац≥й, адже "всесв≥тн¤
≥стор≥¤ тепер все б≥льше хоче бути ≥стор≥Їю всього людстваЕ"[13,c.4]
ќтже т¤гл≥сть ≥ неперервн≥сть ≥сторичного процесу у ф≥лософ≥њ
≥стор≥њ ћ.√рушевського випливаЇ з методолог≥чних засад його ф≥лософ≥њ
≥стор≥њ, з еволюц≥йноњ парадигми, а також в≥д баченн¤ √рушевським
≥стор≥њ ¤к ≥стор≥њ людства, ¤ка н≥коли не переривалась. «в≥дси
Їдн≥сть ≥ неперервн≥сть ≥сторичного процесу реал≥зуЇтьс¤ також
в простор≥ ≥ час≥, ≥ субстратом ц≥Їњ Їдност≥ Ї культура, а суб'Їктом
- народ.
≤сторичний процес у ф≥лософ≥њ ≥стор≥њ ћ.√рушевського Ї багатовим≥рним,
оск≥льки охоплюЇ собою вс≥ сфери житЇд≥¤льност≥ сусп≥льства -
пол≥тику, культуру, осв≥ту, рел≥г≥ю, економ≥ку, державно-правничий
аспект. «в≥дси також можна говорити про плюрал≥зм форм самого
≥сторичного процесу. ¬ ≥сторичному процес≥ народ д≥Ї самост≥йно,
ви¤вл¤Ї свою волю ≥ св≥й виб≥р, ≥ зв≥дси з характеру ≥сторичного
процесу виключаютьс¤ фатал≥зм ≥ пров≥денц≥ал≥зм, тобто у ф≥лософ≥њ
≥стор≥њ ћ.√рушевського не ≥снуЇ вищих анон≥мних сил, ¤к≥ б визначали
х≥д ≥стор≥њ. ¬чений пише: "я не прихильник ≥дей ≥сторичного
фатал≥змуЕ"[12,с.63] ‘атал≥зм ≥ пров≥денц≥ал≥зм виключаютьс¤
також з ф≥лософ≥њ ≥стор≥њ ћ.√рушевського еволюц≥йним характером
≥сторичного процесу. ќднак еволюц≥¤ Ї непередбачувана, ≥ ц¤ непередбачуван≥сть
проектуЇтьс¤ ≥ на ≥сторичний процес, (бо неможливо врахувати всю
сукупн≥сть р≥зноман≥тних ≥ фактично р≥вноправних фактор≥в), ≥
тому часто де¤к≥ под≥њ в ≥стор≥њ Ї випадковими, а де¤к≥ епохальними.
ћ.√рушевський констатуЇ, що в ≥стор≥њ кожного народу, ¤к ≥ в ≥стор≥њ
людства Ї моменти, ¤к≥ визначають весь подальший розвиток, ≥ ¤кщо
¤кась под≥¤ не в≥дбулась би, то ≥накше розвивалась би ≥стор≥¤
- "Е„асамиЕфакти так сильно вбиваютьс¤ в розв≥й ≥сторичних
под≥й, робл¤ть в н≥м так≥ переломи, що набирають сам≥ першор¤дного
≥сторичного значенн¤, стають фактами епохальними." [19,c.125]
ƒл¤ ћ.√рушевського "характерна тенденц≥¤ подавати еволюц≥ю
украњнського житт¤ в його саморус≥."[20,с.116] ƒосл≥дники
констатують, що до царини ≥нтерес≥в √рушевського входили "фактори
соц≥альноњ еволюц≥њ, закони сусп≥льного розвиткуЕ"[21,c.28]
” цьому зв'¤зку варто в≥дм≥тити, що у питанн¤х антропосоц≥огенезу,
у питанн¤х виникненн¤ ≥ розвитку людства взагал≥, ћ.√рушевський
перебував на позиц≥¤х дарв≥н≥вського еволюц≥он≥зму - "„олов≥к
перебував довгий процес розвитку в≥д чолов≥копод≥бноњ мавпи до
того, що ми називаЇмо людиною, homo sapiens."[22,c.26]
—укупн≥сть фактор≥в забезпечуЇ еволюц≥ю народу, ¤ка маЇ тенденц≥ю
до гуман≥зац≥њ сусп≥льних в≥дносин, ≥ тому ≥сторичний процес маЇ
в даному випадку гуман≥стичну спр¤мован≥сть. ¬ к≥нцевому результат≥
≥сторичний процес маЇ прогресивний ≥ гуман≥стичний зм≥ст. ≈волюц≥он≥зм
у погл¤дах √рушевського не Ї суто механ≥чним, а скор≥ше етичним,
пов'¤заним з моральним ≥ етичним вдосконаленн¤м народу, ¤кий веде
до зам≥ни ≥ндив≥дуальних, егоњстичних тенденц≥й в житт≥ соц≥уму
до сол≥дарних ≥ альтруњстичних р≥м того ≥сторичний процес не
Ї суто механ≥чним, оск≥льки в ньому про¤вл¤Їтьс¤ св≥дома вол¤
народу, ¤ка тим чи ≥ншим чином впливаЇ на його динам≥ку. ћ.√рушевський
висловлюЇ переконанн¤ "в ≥снуванн≥ коливальноњ динам≥ки сусп≥льноњ
еволюц≥њ."[23,с.326] ќсновою ц≥Їњ коливальноњ динам≥ки ≥сторичного
процесу ≥ сусп≥льного розвитку Ї чергуванн¤ тенденц≥й ≥ндив≥дуал≥зму
≥ сол≥даризму, ¤ке Ї "основа ритму соц≥альноњ еволюц≥њЕ"[11,c.4]
≤сторичний процес Ї зв≥дси пер≥одичним, ритм≥чним, цикл≥чним,
оск≥льки сп≥льнота повертаЇтьс¤ до одних ≥ тих же тенденц≥й, ≥
тому "Ев сих флуктуац≥¤х або чергуванн¤х то одноњ то другоњ
тенденц≥њ ≥ в тих формах, в ¤ких розвивавс¤ сей процес, ви¤вл¤Їтьс¤
багато одностайност≥ ≥ ритм≥чност≥Е"[11,c.170] ¬иход¤чи з
цього, стаЇ зрозум≥лою ≥ можлив≥сть самоорган≥зац≥њ сусп≥льного
≥ ≥сторичного процесу, оск≥льки соц≥альн≥ форми розвиваютьс¤ виход¤чи
≥з цього закону, ≥ розвиток сусп≥льних форм в≥дбуваЇтьс¤ в≥д прост≥ших
до складн≥ших - в≥д перших груп людей до держави. —амоорган≥зац≥¤
соц≥ального процесу в≥дбуваЇтьс¤ на основ≥ закону р≥вноваги, де
розвиток сп≥льноти ≥де в сторону найменшого спротиву. —оц≥альний
≥ ≥сторичний процес мають руш≥йн≥ сили в самих соб≥. –≥зноман≥тн≥
сили ≥ фактори взаЇмод≥ють м≥ж собою, ≥ намагаютьс¤ прийти до
р≥вноваги. онсенсусу намагаютьс¤ дос¤гнути ≥ р≥зн≥ групи в сусп≥льств≥,
в ¤кому панують тенденц≥њ сол≥даризму ≥ ≥ндив≥дуал≥зму, чергуванн¤
¤ких забезпечуЇ саморух сусп≥льства. ÷ей ритм Ї також основою
футуролог≥чноњ ≥ синергетичноњ концепц≥й ћ.√рушевського.
як бачимо ≥сторичний процес в ф≥лософ≥њ ≥стор≥њ ћ.√рушевського
Ї багатовим≥рним, ≥ вс≥ його вище вказан≥ характеристики випливають
з пол≥факторност≥ ≥сторичного процесу, з його еволюц≥йност≥.
Ћ≤“≈–ј“”–ј
1 ќ.Ѕочковський ћ.√рушевський - ¤к соц≥олог.// ооперативна республ≥ка
є1-12 Ћьв≥в 1935
2 ћ.√рушевський ≤стор≥¤ украњнськоњ л≥тератури в 6-ти т., 9-ти
кн., т.4,кн.2 ињв 1994
3 ≤.‘ранко ѕричинки до "≤стор≥њ ”крањни-–ус≥"„.1// твори
в 50-ти томах, том 47
4 Ѕ. рупницький ћ.√рушевський ≥ його ≥сторична прац¤.// ћ.√рушевський
≤стор≥¤ ”крањни-–уси в 10т., т.1 Ќью-…орк 1954
5 ћ.√рушевський ќсвобождение –осс≥и и укра≥нск≥й вопросъ. —татьи
и заметки. —-ѕетербургъ 1907
6 ћ.√рушевський ¬сесв≥тн¤ ≥стор≥¤ у коротк≥м огл¤д≥. ” 6-ти ч.,
ч.2 кн.28 ињв 1996, 283с.
7 ћ.√рушевський ¬сесв≥тн¤ ≥стор≥¤ у коротк≥м огл¤д≥. ” 6-ти ч.,
ч.3 кн.29 ињв 1996, 237с.
8 ћ.√рушевський ”крањнська парт≥¤ соц≥¤л≥ст≥в-революц≥онер≥в та
њњ завданн¤. ињв 1920
9 ћ.√рушевський « б≥жучоњ хвил≥. —татт≥ й зам≥тки на теми дн¤
1905-6р. ињв 1906
10 ћ.√рушевський ≥ «ах≥дна ”крањна // ƒопов≥д≥ ≥ пов≥домленн¤
науковоњ конференц≥њ. Ћьв≥в 1995
11 ћ.√рушевський ѕочатки громад¤нства. √енетична соц≥олог≥¤. ¬≥день
1921
12 ћ.√рушевський Ќаша пол≥тика Ћьв≥в 1911
13 ћ.√рушевський ¬сесв≥тн¤ ≥стор≥¤ в коротк≥м огл¤д≥ „.≤ вид.2
ињв 1917, 166ст.
14 ћ.√рушевський "ћалоросс≥йск≥¤ пъсни " ћаксимовича
≥ стол≥тт¤ украњнськоњ науковоњ прац≥ // ”крањна 1927 кн.6 ињв
15 Ћ.¬инар ћихайло √рушевський ≥сторик ≥ буд≥вничий нац≥њ.Ќью-…орк,
ињв, “оронто 1995, 304 ст.
16 Ћ.¬инар ƒумки про грушевськознавство.// ћихайло √рушевський
≥ Ћьв≥вська ≥сторична школа (ћатер≥али конференц≥њ Ћьв≥в, 24-25
жовтн¤ 1994) Ќью-…орк - Ћьв≥в, 1995
17 ќ. опиленко "”крањнська ≥де¤ ћ.√рушевського: ≥стор≥¤ ≥
сучасн≥сть. ињв 1991, 182с
18 ќ.ƒомбровський √еограф≥чний фактор в ранньо≥сторичн≥й схем≥
≥стор≥њ ”крањни-–уси ћ.√рушевського // ”крањнський ≥сторик 1984
є1-4 –≥к ’’≤. Ќью-…орк, “оронто, ћюнхен
19 ћ.√рушевський ≤стор≥¤ ”крањни-–уси в 10т., т.4, Ќью-…орк 1955,
535с.
20 “.ѕанько онцепц≥¤ украњнськоњ л≥тературноњ мови в систем≥
науково-культуролог≥чних погл¤д≥в ћихайла √рушевського // ћихайло
√рушевський. «б≥рник наукових праць ≥ матер≥ал≥в ћ≥жнародноњ юв≥лейноњ
конференц≥њ присв¤ченоњ 125-й р≥чниц≥ в≥д дн¤ народженн¤ ћихайла
√рушевського. Ћьв≥в 1994
21 ¬.ѕ≥ча, Ќ.„ерниш, Ћ. ондратик « ≥стор≥њ украњнськоњ соц≥олог≥чноњ
думки. Ћьв≥в 1995
22 ћ.√рушевський ≤стор≥¤ ”крањни-–уси в 11т.,12кн.,том1 ињв 1991,
648ст
23. Ќ.„ерниш ≤сторико-соц≥олог≥чний метод ћ.√рушевського ≥ сучасн≥сть//
ћ.√рушевський ≥ «ах≥дна ”крањна // ƒопов≥д≥ ≥ пов≥домленн¤ науковоњ
конференц≥њ. Ћьв≥в 1995, 350ст.