статья
Євген Баран
Портрет людини на зламі...
Юрій Олійник. Хроніка абсурду (Україна: від комети Галлея
до комети Гейла-Боппа): Записки на зламі (1986-1996 рр.). - Київ:
"Задруга", 2002. - 292 с.
Bидавництво, у якому вийшов новий роман київського літератора
Юрія Олійника, могло спокійно називатися "Затещу", принаймні
це було би цілком у руслі Хроніки Абсурду. При цьому я аж ніяк
не іронізую над самим текстом твору. Виклад сюжету, як і сам сюжет,
еклектичний, але у тому позитивному трактуванні цього поняття
("Закономірний мо-мент у розвитку наук. пізнання, що характеризується
наявністю елемен-тів знання, які не мають єдиної теор. основи
й належать до різних, іноді взаємовиключаючих, аспектів розгляду
об'єкта"). Відповідно, автора аж ніяк не назвеш еклектиком,
швидше логіком і психологом-аналітиком. І як попередній висновок
- добре, що доброї прози добрих авторів у нашій літературі з'являється
більше. Це не змінить суспільної апокаліпси, однак додасть стрункості
й логічності у розумінні процесів спільно-морального занепаду.
"Записки на зламі" є нічим іншим як свідченням, записками
зламу психології (суспільної, індивідуальної). Форма "запи-сок"
дозволила авторові довільно нанизувати різноманітні факти, події,
історії, долі, здавалося, іноді взаємовиключні у своїй основі,
але які витворюють драматичну картину знеособлення епохи й ілюзійні
спроби людини опратися знеособленню індивідуальності. Об'єднуючим
стриж-нем цих записок є конкретна доля художника Григорія Комніра,
якому "подобається називатися Євгеном Чумою і бути нейрофізіологом,
однак ми всі розуміємо, що таке юначі захоплення. До того ж людина,
як ві-домо, завжди має принаймні три іпостасі: та, якою вона сама
себе вважає, та, якою вона себе робить власними вчинками; та,
якою її сприймаємо ми".
Роман добре виписаний, хоча не всі сторінки читалися мною з ці-кавістю,
особливо квазінаукові трактати протоієрея Христофора, які сам
автор супроводжує ремарками "можна не читати". Не тому,
що вони погані, просто ця квазінаукова софістика втомлювала якоюсь
безпро-світністю свого змістового й смислового наповнення. Зрештою,
її мож-на схарактеризувати висновком автора, який стосувався,
щоправда, на-шого осмислення Історії: "І смисл її в тому,
що вона не має смислу",
До певної міри записки художника Григорія мають ще форму спові-ді.
А початок твору інтригуючий і багатаобіцяючий: "Я живу в
епоху музики і смертної кари. У тому її своєрідність: фанфари
і постріл у потилицю: митці і таємноповішені. Біда моя в тому,
що епоха ця, як кажуть, перехідна.[...] .Отож, горе тому, хто
живе на зламі! Ніколи він не матиме спокою, ніколи не дійде суті,
ніколи не призвичаїться жити.[...]. Якщо пильно придивитися, -
в очах сучасних мавп така скорбота... Може, їм усе вдавалося б
краще?! Однак - до суті. Земля зна-ла дві ери. Між ними така собі
перехідна епоха, звісна річ, аби все було плавно. Як на мене,
переходи такі визначають для того, аби роз-межувати ідіотизм попередньої
ери від ідіотизму майбутньої.[...]. Воістину, відкриваємо те,
що нас знищує". Звичайно, авторові можна пе-речити, наводити
контраргументи, згадати поетичну фразу Володимира Кобилянського
"Краса переходу - найвища краса...", але в конкретному
випадку не йдеться про полеміку, бо автор у своїй суті правий,
і його художня аргументація з використанням інших стилів і форм
вира-ження якщо у чомусь і недосконала, то переконлива.
Багато із роздумів автора так і просяться до цитування, оскіль-ки
вони є близькими до жанру афоризмів і максим. Декілька найбільш
колоритних висловлювань наведу тут:
1. Не вмію з нахабною пикою доводити комусь, що мої полотна геніаль-ні.
Тому моя праця схожа на кепську дитячу звичку - онанізм: задовольняєш
тільки самого себе;
2. [Про розумне]: Усі розумні давно виїхали (за кордон);
3. [Бажання]: Трагедії виникають там, де бажають всього й відразу.
А всього й відразу не буває. Принаймні у нас не буває;
4. [Соціальне]: Чи не здається вам, часом, що наша революція
затягла-ся?;
5. [Історія]: Людина походить від шлюбу мавпи з динозавром.
Кожна з історій, розказаних автором, мають свої назви, в основі
кожної своя "ізюминка" - абракадабра ("Ги-ги"),
афоризм ("Бажання"), анекдот ("Історія"),
парадокс ("З монологів дружини"), діалог ("Діа-логи"),
сюжет в сюжеті ("Євген", "Левурда"), Epistolae,
квазінауко-вий трактат (Звіт 2. Людина як проста дисипативна система
[можна не читати]), листівка-агітка Білого Братства ("Ждите
Возмездия, безбож-ники!."), дискусія з Богом уві сні (К мезони",
"Протоієрей Христофор") тощо. Однак, ці розрізнені міні/макросюжети
зливаються в одну повно-кровну картину АБСУРДНОСТІ ДІЙСТВА. Автором
підкреслюється, що Абсурд - не вчора і не сьогодні людського буття.
Абсурд - це завжди, це стан існування. Однак, чи є абсурдним саме
люд-ське життя і чи можливий якийсь інший вихід для конкретної
людини, -- Юрій Олійник у відповіді на ці ключові питання людського
буття зали-шається невиправним (свідомим) романтиком; недаремно
назва останнього міні-сюжету має назву "Радість". "[...]
хочеш жити - живи, живи у гостинності того запаху, у простоті
шкарубкої полотнинки, живи сьогодні [...]". Вміння жити у
гармонії з собою і світом, насолоджуючись кожним прожитим днем
- ця квінтесенція сковородинівської філософії життя - одна із
можливостей, яка дозволяє Людині бути не безвольним механізмом,
підпорядкованим і залежним від Абсурду чи бути самому Абсурдом,
а дає змогу Людині піднятися над Абсурдом, цим самим звіль-нившись
від нього, відкривши для себе простір духовного самовдоско-налення.
Можливо, не так категорично це звучить у автора, але до такого
висновку він підводить читача. Принаймні, мені як читачеві є цікавим
саме такий висновок. Це дозволяє зарахувати "Хроніку Абсурду"
Юрія Олійника до ряду найцікавіших прозових з'яв української літератури
початку III тисячоліття.
Грудень 2003.
м. Івано - Франківськ