статья
Володимир Єшкілєв
Уривок з есе "Арія Самодєлкіна"
"(...) За межами стилістично-настроєвого пошуку літературна
відповідальність мешкає в прозі переважно у двох виглядах: у переконливості
деталі (точності) і у переконливості фабули. Сучасна українська
література, за кількома винятками, не може похвалитися досягненнями
у цих форматах літвідповідальності. Кажучи про винятки, я маю
на увазі, зокрема, роман Павла Вольвача "Кляса", де
потік напруженої в напрямі алкоголізму східноукраїнської побутовості
щосторінки щільнішає, перетворюється на повінь і (зовсім в марксистській
спосіб) переходить з кількості у якість: виникає вповні самодостатній
світ тотального непризначення.
Якщо світові "Кляси" не стає - за думкою деяких наших
критиків -- естетичного обумовлення, то він від цього аж ніяк
не страждає. Естетика у цьому ("тому"?) світі вистрибує
із дуже малих форм прекрасного, зокрема із приторочування закінчень
матюкам. "А єслі оно хуєвастєнько..." - каже персонаж
Віта й одразу перетворюється на постмодерніста-в-собі, чимось
не менш симпатичного, аніж постмодерністи-для-нас Перфецький і
Воццек. "Всьо дєло в точкє зрєнія", -- підтверджує нашу
здогадку гаварящая голова у телевізорі (...)".