Ќј„јЋќ  



  ѕ”ЅЋ» ј÷»»  



  Ѕ»ЅЋ»ќ“≈ ј  



  Ћ≈ ÷»»  



   ќЌ“ј “џ  



  E-MAIL  



  √ќ—“≈¬јя  



  „ј“  



  ‘ќ–”ћ / FORUM  



  —ќќЅў≈—“¬ќ  







Ќаши счЄтчики

яндекс цитуванн¤

 

      
»нститут стратегического анализа нарративных систем
(»—јЌ—)
L'institut de l'analyse strategique des systemes narratifs
(IASSN)
≤нститут стратег≥чного анал≥зу наративних систем
(≤—јЌ—)



лекц≥¤

ћ≤‘ќЋќ√≤я

Ћекц≥¤ 3. ћ≥фолог≥¤ —тародавнього —ходу (™гипет, ћесопотам≥¤,  итай)

1. ћ≥фолог≥¤ —тародавнього ™гипту.
2. ћ≥фолог≥¤ ћесопотам≥њ (Ўумер, ¬ав≥лон, јсс≥р≥¤).
3. ћ≥фолог≥¤ стародавнього  итаю.

ј) ≈√»ѕ≈“

–озвиток с≥льського господарства та одомашненн¤ тварин дало люд¤м змогу в≥д≥йти в≥д полюванн¤ ≥ розпочати ос≥ле житт¤ на де¤ких територ≥х Ѕлизького —ходу та ™вропи, причому в≥дпала потреба робити тривал≥ ≥ т¤жк≥ переходи, пр¤муючи сл≥дом за м≥грац≥¤ми диких тварин. ¬≥дпов≥дно до цих зм≥н культ бог≥в ≥ богинь, ¤к ≥ сам≥ люди, зм≥нювавс¤. ”т≥ленн¤ в богах земель, обжитих людьми, допомагало адаптувати божеств до тих м≥сцевостей, де люди випасали своњ череди й отари. ј близьк≥ до њхнього житла м≥сцевост≥ та природн≥ ландшафти вони перетворювали на св¤тилища, де мешкали боги, ¤к≥ ставали ближчими ≥, в≥дпов≥дно, "люд¤н≥шими". Ќе залишилос¤ жодноњ м≥сцевост≥, що нею не керували б боги або демони, ≥ тому необ≥дне було виконанн¤ церемон≥й, щоб умилостивити кожного з них. Ѕоги ≥ демони потребували служ≥нн¤, пост≥йного страху та пошануванн¤. ” ту епоху жерц≥ р≥зноман≥тних божеств переживали св≥й "золотий в≥к" пануванн¤. ∆одна людська д≥¤льн≥сть не могла зд≥йснюватис¤ без њхнього втручанн¤, ≥ цей гранд≥озний звичай збер≥гс¤ ≥ дос¤г очевидних крайнощ≥в до нашого часу. Ќароди, зустр≥чаючись, обм≥нювалис¤ не лише продуктами власноњ прац≥, шлюбними партнерами, а й своњми божествами. ¬же 7 000 рок≥в до н.е. народи —х≥дноњ ™вропи та Ѕлизького —ходу на величезн≥й територ≥њ обм≥нювалис¤ своњми в≥руванн¤ми та забобонами, зм≥шуючи њх, аж поки не виникла така соб≥ проторел≥г≥¤, властива ц≥й неос¤жн≥й територ≥њ. «г≥дно ≥з ц≥Їю рел≥г≥Їю, боги, богин≥ й демони брали участь у под≥л≥ св≥ту ≥ створенн≥ людини, постало у¤вленн¤ про найвище божество, в ¤кому обЇдналис¤ вс≥ атрибути (добро ≥ зло, св≥тло ≥ темрва, тепло ≥ холод, волога ≥ посуха), ¤кий ¤к андрог≥н поЇднував у соб≥ дв≥ стат≥ (≥ лише значно п≥зн≥ше розмежувавс¤ за статтю). ѕор¤д з цим звеличивс¤ культ богин≥, ¤ка керувала народженн¤м не т≥льки людей, а й худоби, урожаЇм.

ћ≥фолог≥¤ та рел≥г≥¤ були основою основ св≥тогл¤дноњ системи стародавн≥х Їгипт¤н, що њх √еродот уважав найб≥льш набожним з ус≥х народ≥в, вони сприймали навколишн≥й св≥т вин¤тково через рел≥г≥йно-м≥фолог≥чну призму.

ƒавньоЇгипетська м≥фолог≥¤ ≥ рел≥г≥¤ - надзвичайно складне ¤вище. ¬они поЇднали в соб≥ р≥зн≥, часом пол¤рн≥ в≥руванн¤ та у¤вленн¤, що склалис¤ в р≥зн≥ часи ≥ в р≥зних куточках крањни, повс¤кчас розвиваючись ≥ ускладнюючись. «давна в ™гипт≥ сформувалос¤ дек≥лька теолог≥чних центр≥в (√ел≥ополь, ћемф≥с, √ермополь, ‘≥ви). ¬ кожному з них була сво¤ космогон≥чна верс≥¤, що проголошувала творцем св≥ту власного бога, а ≥нших бог≥в трактувала ¤к створених ним чи таких, що поход¤ть в≥д нього. “ому в стародавньому ™гипт≥ навр¤д чи ≥снувала ц≥л≥сна рел≥г≥йна доктрина. “аке баченн¤ рел≥г≥йного житт¤ стародавн≥х Їгипт¤н ≥стотно зумовлене також станом найдавн≥ших джерел ≥ суперечливим характером п≥зн≥ших рел≥г≥йних текст≥в.

¬ у¤в≥ Їгипт¤н св≥т був переповнений найр≥зноман≥тн≥шими богами ≥ духами. ўо њх уособлювали св¤щенн≥ тварини, птахи, риби, комахи. ™гиптологи нал≥чили в пантеон≥ понад тис¤ч≥ бог≥в. “ож можна стверджувати, що навр¤д чи ≥снувала в крањн≥ ¤кась живн≥сть, ¤ку б не вважали св¤щенною.

™гипт¤ни обожнювали насамперед представник≥в фауни, ¤к≥ були чимось корисн≥ люд¤м або вражали своЇю силою. «окрема богами стали лев, бики јп≥с, ћнев≥с ≥ Ѕух≥с, крокодил, г≥попотам, пав≥ан, баран, газель, вовк, собака, к≥шка, корова, свин¤, чапл¤-≥б≥с, жук-скарабей та ≥н.  ульт св¤щенних тварин про¤вивс¤ в зооморфному зображенн≥ бог≥в. “ак. —он¤чного бога спершу зображували ¤к лева або сокола, богиню —охмет - ¤к левицю, м≥с¤чного бога “ота - ¤к ≥б≥са, бога потойб≥чч¤ јнуб≥са - ¤к шакала. Ѕога в≥йни в≥пуата - ¤к вовка, охоронц¤ми цар¤-фараона вважали сокола, гадюку та бджолу, самого фараона зображали у вигл¤д≥ сф≥нкса. «годом Їгипт¤ни перейшли на антропоморфну ≥конограф≥ю своњх бог≥в, частину ¤ких нап≥в олюднили (зображували з т≥лом людини ≥ головою тварини чи птаха), ≥нших (ќс≥р≥са, ѕта, јмона, ’онсу, ћ≥на, јтум, ≤з≥ду) п≥ддали ц≥лковит≥й антропоморф≥зац≥њ. “ак≥ зм≥ни в ≥конограф≥њ Їгипетских бог≥в в≥дбувалис¤ п≥д впливом б≥льш досконалих ≥ноземних рел≥г≥й ≥ внасл≥док зростанн¤ залежност≥ ≥ндив≥да в≥д сусп≥льства.

” —тародавньому ™гипт≥ розвинувс¤ культ води. ¬ у¤в≥ Їгипт¤н сам ¬сесв≥т виник з перв≥сного вод¤ного хаосу - божества Ќун. ¬оду Їгипт¤ни насел¤ли полчищем дух≥в, ¤кими верховодив крокодилоголовий —обек. –≥чку Ќ≥л пони обожнювали ¤к божество-товстуна ’ап≥. який приносить дари. ”т≥м, культ води у ™гипт≥ поступавс¤ м≥сцем сол¤рному культов≥.

Ќайдавн≥шим сол¤рним богом у крањн≥ був –а, центральне св¤тилище ¤кого знаходилос¤ у √ел≥опол≥. –а очолив загальноЇгипетський пантеон, злившись з аналог≥чним богом ≥нших Їгипетських бог≥в √ором у –а-√орахте. ¬насл≥док перетворенн¤ ‘≥в на столицю ™гипту пантеон очолив ф≥ванський сол¤рний бог јмон, ¤кий зливс¤ з богом –а у јмона-–а. —онцепоклонницька реформа фараона ≈хнатона п≥днесла тимчасово сол¤рний культ јтона до рол≥ Їдиного вселенського божества. јле реформа зазнала краху через консерватизм Їгипетського сусп≥льства, але њњ п≥дхопили нап≥вкочов≥ сем≥тськ≥ племена стародавн≥х Їврењв, ¤к≥ певний час мешкали у ƒельт≥ Ќ≥лу ≥, будучи пересл≥дуван≥ за в≥рн≥сть реформ≥, ем≥грували в ѕалестину, де культ сол¤рного бога ототожнивс¤ ≥з сем≥тським культом бога грози ≥ блискавки јдонаЇм.

ќсобливе м≥сце у рел≥г≥йно-м≥фолог≥чн≥й культур≥ стародавн≥х Їгипт¤н пос≥дав цикл м≥ф≥в ≥ ритуал≥в, пов'¤заних з богом родючост≥ ќс≥р≥сом. …ого центральне св¤тилище м≥стилос¤ в јб≥дос≥, проте культ вшановувавс¤ у вс≥х Їгипетських рег≥онах.

ћ≥фи про ќс≥р≥са заплутан≥ й суперечлив≥. ¬ них дом≥нують три теми: пол≥тична (м≥ф про поЇдинок м≥ж ќс≥р≥сом ≥ —етом в≥дображав боротьбу м≥ж ¬ерхн≥м ≥ Ќижн≥м ™гиптом, насл≥дком чого було утворенн¤ Їдиноњ Їгипетськоњ монарх≥њ); землеробська (Їгипт¤ни пов'¤зували з ќс≥р≥сом зм≥ну вегетац≥йного та мертвого пер≥од≥в у житт≥ природи); есхатолог≥чний (ќс≥р≥с творив посмертний суд, винагороджуючи праведник≥в ≥ караючи гр≥шник≥в). ћ≥фами про це божество Їгипт¤ни по¤снювали також традиц≥ю кровозм≥шанн¤ в царськ≥й родин≥ (≤с≥да - сестра ≥ дружина ќс≥р≥са, а вони - батьки √ора-молодшого).

«а одним з м≥ф≥в, ќс≥р≥с начебто був зачатий богом земл≥ √ебом в утроб≥ богин≥ неба Ќут, дружини –а.  оли –а дов≥давс¤ про це, в≥н розлютивс¤ ≥ покл¤вс¤, що не буде такого м≥с¤ц¤ ≥ дн¤, коли б зрадлива Ќут змогла розродитись. якби Ќут могла розраховувати лише на п≥дтримку √еба, њй п≥сл¤ ц≥Їњ кл¤тви –а було б непереливки, але серед небожител≥в знайшлис¤ й ≥нш≥, здатн≥ захистити њњ в≥д розгн≥вного –а. Ѕог мудрост≥ “от виграв у м≥с¤чного бога в кост≥ 1/72 частину доби й склав ≥з цих часток п'¤ть повних д≥б, включивши њх до календарного року. ”продовж цих додаткових дн≥в прокл¤тт¤ –а не д≥¤ло, й Ќут народила бог≥в ќс≥р≥са, √ора-старшого, —ета ≥ богинь ≤с≥ду та Ќефт≥ду. «годом ≤с≥да стала дружиною ќс≥р≥са, а Ќефт≥да - дружиною —ета. «лий —ет, пройн¤тий чорною заздр≥стю до ќс≥р≥са, п≥дступно вбив брата й кинув його пон≥вечене т≥ло у Ќ≥л. ’вил≥ прибили останки ќс≥р≥са до ф≥н≥к≥йського м≥ста Ѕ≥бл. ƒе њх знайшла ≤с≥да. ¬дова з допомогою шакалоголового бога јнуб≥са набальзамувала т≥ло ќс≥р≥са, маг≥чним способом зачала в≥д нього сина √ора-молодшого, ¤кого, потай в≥д —ета, наародила в заросл¤х ƒельти Ќ≥лу.  оли √ор п≥др≥с, в≥н подав на —ета на "суд бог≥в", виграв справу ≥ оживив батька. ќстанн≥й проголосив √ора царем усього ™гипту, а сам став володарем «аходу, "пол≥в ≤алу" - "царства мертвих".  ульт воскреслого ќс≥р≥са став основою заупок≥йного культу, записаного у славнозв≥сн≥й " низ≥ мертвих", й в≥д≥грав у рел≥г≥йному житт≥ населенн¤ неаби¤ку роль. ” 125-му њњ розд≥л≥ йшлос¤ про суд ќс≥р≥са над померлим, ¤кий зважував неб≥жчиа на спец≥альних терезах ≥ дозвол¤в блаженствувати, ¤кщо на н≥й не вис≥ло 42 смерних гр≥хи, в ≥ншому випадку душу пожирала демон≥чна потвора јммат.

¬≥дпов≥дно вс≥ фараони ™гипту ¤к пр¤м≥ нащадки бога √ора були не просто представниками бог≥в, а самим богом (за житт¤ - √ором, п≥сл¤ смерт≥ - ќс≥р≥сом).

ћ≥фолог≥¤ та рел≥г≥¤ стародавн≥х Їгипт¤н ≥стотно вплинули на духовний св≥т ≥нших народ≥в. «окрема, ф≥н≥к≥йц≥ шанували культ ќс≥р≥са, ¤кий до нашого часу трансформувавс¤ в масонський культ п≥дступно вбитого ≥ воскреслого буд≥вничого храму —оломона ф≥н≥к≥йського цар¤ ’≥рама, символом ¤кого, ¤к ≥ ќс≥р≥са, була акац≥¤. “акож стародавн≥ Їврењ перейн¤ли Їгипетський культ бога ремесел ѕта, ¤кий творив нов≥ реч≥ за допомогою слова.  ульт ≤с≥ди широко шанувавс¤ в –имськ≥й ≥мпер≥њ ≥ зрештою, ≥конограф≥¤ ≤с≥ди з немовл¤м √ором злилас¤ з христи¤нською.


Ѕ) ћ≈—ќѕќ“јћ≤я

” ћесопотам≥њ, ¤к загалом на —тародавньому —ход≥, рел≥г≥¤ ≥ м≥фолог≥¤ були пан≥вною формою осмисленн¤ людиною зовн≥шнього св≥ту та свого м≥сц¤ в ньому. ќднак набожн≥сть населенн¤ була пор≥вн¤но невисокою, люди жили в долин≥ р≥чок-близнюк≥в у надзвичайно пом≥рному рел≥г≥йному кл≥мат≥, ¤кий визначавс¤ радше соц≥ално-економ≥чними, н≥ж культовими координатами. ѕерес≥чний мешканець займавс¤ в буденному житт≥ культовою практикою мало. ÷ей обов'¤зок покладавс¤ на жерц≥в та цар¤. ƒо того ж у ≤≤ тис. до н.е. месопотамська рел≥г≥¤ втратила св≥й ¤скраво виражений общинний характер ≥ набула ¤вних ознак ≥деолог≥њ, спр¤мованоњ на осв¤ченн¤ монарх≥њ та касти жерц≥в.

Ќаселенн¤ ћесопотам≥њ не розд≥л¤ло св≥т на живий ≥ мертвий, реальний та ≥люзорний. ”се, що можна в≥дчути, виразити чи просто у¤вити, воно над≥л¤ло душею, здатн≥стю мислити ≥ д≥¤ти. ¬ його у¤вленн≥ св≥т був переповнений найр≥зноман≥тн≥шими богами та духами.  ожне м≥сто чи село, кожна с≥м'¤, кожна людина мали своњх бог≥в-покровител≥в - великих, могутн≥х ≥ мудрих, проте не позбавлених людських порок≥в, здатних нав≥ть на аморальн≥ вчинки.

–ел≥г≥¤ та м≥фолог≥¤ в≥дображали зм≥ни в сусп≥льному житт≥. “ак, перех≥д в≥д кочового скотарства до землеробства знайшов в≥дображенн¤ в рел≥г≥йному м≥ф≥ про сварку м≥ж богом тваринництва Ћахаром ≥ богинею землеробства јшнан, з ¤коњ переможцем вийшла јшнан. ”т≥м, ж≥ноче божество зарано св¤ткувало перемогу. «≥ зм≥цненн¤м царських династ≥й ¬ав≥лону владу в царств≥ бог≥в здобуваЇ бог-чолов≥к ћардук.

«г≥дно з м≥фом про нього до св≥тоутворенн¤ ≥снував перв≥сний хаос у вигл¤д≥ чудовиськ јпсу, ћумму ≥ “≥амат. ≤з хаосу народилис¤ боги, ¤к≥ заходилис¤ впор¤дковувати його.  оли про ц≥ нам≥ри дов≥далас¤ “≥амат, вона вир≥шила знищити суперник≥в. ¬иступивши проти них к≥лькох страховиськ та переманивши на св≥й б≥к одного з бог≥в -  ≥нгу. Ѕоги звернулис¤ за п≥дтримкою до найсильн≥шого з них - ћардука. “ой зажадав, щоб боги визнали його за старшого в раз≥ його перемоги над “≥амат. Ѕезвих≥дь змусила бог≥в пристати на цю зухвалу вимогу. ћардук перем≥г “≥амат ≥  ≥нгу ≥ з њхн≥х т≥л створив ¬сесв≥т, а з глини, зам≥шаноњ на кров≥  ≥нгу, вил≥пив людину, ¤ка призначена служити богам.

–ел≥г≥¤ в ћесопотам≥њ була п≥дпор¤дкована царськ≥й влад≥, проголошувала њњ та особу цар¤ св¤щенними. ” ¬авилон≥ на царство коронпац≥¤ завершувалас¤ "св¤щенним шлюбом" цар¤ ≥ верховноњ жриц≥, що символ≥зувало шлюб ћардука з богинею —ерпан≥тум. ÷ей ритуал д≥ставс¤ вав≥лон¤нам у спадок в≥д шумер≥в, чињ цар≥ на новор≥чне св¤то задл¤ забезпеченн¤ родючост≥ вступали в шлюб ≥з жрицею храму богин≥ ≤нанни (шумерський прототип богин≥ коханн¤ ≤штар).
Ќайшанован≥шим у шумер≥в був м≥с¤чний культ Ќанна (в≥в≥лонський —≥н), сол¤рний культ ”ту (вав≥лонський Ўамаш), бог води ≥ мудрост≥ ≈нк≥ (вав≥лонський ≈а), бог творець ≈нл≥ль (в≥в≥лонський ≈лл≥ль), храм ¤кого височ≥в у сакральному центр≥ ћесопотам≥њ Ќ≥ппур≥ (цей бог упор¤дкував всесв≥т, навчив людей землеробству й тваринництву). ¬еликою попул¤рн≥стю користувавс¤ культ богин≥ коханн¤ ≤нанни (вав≥лонська ≤штар, ф≥н≥к≥йська јстарта). —в¤та на честь богин≥ супроводжувалис¤ сакральною проституц≥Їю, ≥грищами блазн≥в, самоспаленн¤м фанатик≥в тощо.

¬с≥ боги, за у¤вленн¤ми шумер≥в, народилис¤ в≥д шлюбу небесного бога јну та богин≥ земл≥  ≥, ¤к≥ сам≥ вийшли з перв≥сного вод¤ного хаосу. ¬ав≥лон¤ни запозичили шумерський пантеон, окр≥м того шанували бога бур≥ та грому јдада, с≥мку астральних бог≥в (ёп≥тера-ћардука, ћарса-Ќергала, ћеркур≥¤-Ќабу, —атурна-Ќ≥нурта, ¬енеру-≤штар, сонце-Ўамаша ≥ ћ≥с¤ць-—≥на). ѕантеон асс≥р≥йських бог≥в очолював јшшур, ¤кого вважали царем бог≥в. ’арактерно, що асс≥р≥йц≥ надавали перевагу богу-громовержцев≥ јдаду перед богом п≥дземних вод ≈а. ƒл¤ њхнього землеробства б≥льш важливими були опади, а не ≥ригац≥¤, ¤к дл¤ вав≥лон¤н.

“акож у ћесопотам≥њ виникаЇ специф≥чне божество, ¤ке маЇ стосунок до мудрост≥, маг≥њ та чаклунства. Ќим стаЇ божество п≥дземних вод ≈а (шумер. ≈нк≥. б≥бл. ™нох/™нос).

≈п≥чний герой јдап був сином бога ≈а. ¬≥дламав п≥вденному в≥тров≥ крило, коли той перекинув його човен з рибою. Ѕог јну покликав јдапа на св≥й суд. јдапу порадили н≥чого не њсти ≥ не пити з≥ столу јну, бо це частуванн¤ може бути отруЇним. јдап дотримавс¤ ц≥Їњ поради, але цим допустивс¤ фатальноњ помилки, бо јну не просто пробачив юнака, а так його уподобав, що вир≥шив пригостити стравою, ¤ка даЇ безсмерт¤.

"≈пос про √≥льгамеша" ("ѕро того, хто бачив все") - це перший л≥тературний доробок людства, написаний десь 1500 р. до н.е. в Ќ≥нев≥њ, столиц≥ јсс≥р≥њ, проте передаЇ усну традиц≥ю, що передувала винаходов≥ писемност≥. √оловною особою Ї цар-воњн шумерського м≥ста-держави ”рук √≥льгамеш, ¤кий правив у 2500/2300 рр. до н.е. ≥ ¤кий з≥ своњм в≥рним другом нк≥ду перемагаЇ чудовисько ’умбабу, ¤ке стереже св¤щенн≥ л≥ванськ≥ кедри, та, п≥сл¤ смерт≥ друга, безусп≥шно шукаЇ траву безсмерт¤. ¬ цьому √≥льгамеш протистоњть богин≥ ≤штар.

«м≥ну вегетац≥йного ≥ мертвого пер≥од≥в у житт≥ природи мешканц≥ ћесопотам≥њ по¤снювали за допомогою культу ƒумуз≥. «г≥дно з шумерським м≥фом богин¤ родючост≥ ≤нанна вир≥шила поширити свою владу й на потойб≥чч¤, але њњ суперниц¤ богин¤ ≈решк≥галь перемогла ≥ умертвила ≤нанну. як насл≥док, житт¤ на земл≥ припинилос¤, н≥кому стало приносити жертви богам. Ѕоги р≥шуче зажадали, щоб ≈решк≥галь випустила ≤нанну. ѕроте за законом п≥дземного царства таке можливе, ¤кщо б њњ там зам≥нив хтось ≥нший. ќсь тод≥ ≤нанна в≥ддала до рук демон≥в свого чолов≥ка-пастуха ƒумуз≥ (пор. з б≥бл≥йним вбивством землеробом  ањном пастуха јвел¤), ¤кий. Ќачебто. ¬≥дмовмвс¤ повернути њй владу п≥сл¤ того, ¤к богин¤ воскресла. —естра ƒумуз≥, богин¤ рослин √ешт≥нана, домоглас¤, щоб ≈решк≥галь раз на р≥к випускала ƒумуз≥ на певний час на землю, погодившись на цей час зам≥нювати його в царств≥ мертвих. ќтож, коли бог-пастух оживав, богин¤ рослинност≥, навпаки, помирала.  ожен в≥зит ƒумуз≥ на землю супроводжуЇтьс¤ настанн¤м весни. ќдин з вав≥лонських м≥ф≥в пов'¤зуЇ чергуванн¤ п≥р року з≥ сходженн¤м у царство мертвих бога ћардука та його визволенн¤м зв≥дти богинею —ерпан≥тум.

ћешканц≥ ћесопотам≥њ в≥рили у потойб≥чне житт¤. јле вони не знали ≥дењ в≥дплати за д≥лами людини. ™диною винагородою праведнику була можлив≥сть пити чисту воду ≥ раз у р≥к п≥д≥йматис¤ на землю з похм≥рого п≥дземелл¤ богин≥ ≈решк≥галь, щоб подихати димом жертовних спалень. “≥ ж, про кого забували нащадки, приречен≥ в≥чно терп≥ти спрагу ≥ вгамовувати голод глиною та пилюкою. –ел≥г≥¤ у ћесопотам≥њ не об≥ц¤ла н≥кому безсмерт¤. ƒумка про марн≥сть спод≥ванн¤ на долю бог≥в виразно проходить у м≥фах про јдапа та √≥льгамеша.

¬)  »“ј…

¬итоки давньокитайськоњ цив≥л≥зац≥њ с¤гають ≤≤≤ тис. до н.е. —аме у т≥ часи у середн≥й та нижн≥й теч≥њ р≥ки ’уанхе ("∆овта р≥ка") йшло формуванн¤ давньокитайських племен, ¤к≥ освоњли ≥ригац≥ю. Ќадал≥ загострюЇтьс¤ внутр≥шн¤ боротьба м≥ж племенами, де перемогу здобуваЇ плем'¤ Ўан (≤нь), ¤ке створюЇ першу давньокитайську державу ≥ засновуЇ першу царську династ≥ю з титулом "ван" ("великий, Їдиний") ≥ "син неба", а  итай отримуЇ назву "ѕ≥днебесна крањна". ѕроте з часом ≥нше плем'¤, „жоу, повстаЇ. здобуваЇ перемогу в ’≤≤ ст. до н.е. ≥ править  итаЇм ц≥ле наступне тис¤чол≥тт¤ (хоча, по-сут≥,  итай складавс¤ ≥з багаточисельних незалежних царств-пол≥с≥в та њхн≥х союз≥в, а чжоуськ≥ вани вважалис¤ лише св¤щенними верховними цар¤ми-жерц¤ми). Ћише з ≤≤ ст. до н.е. ц≥нському ванов≥ ≤н „жену (в≥домому ¤к ÷≥нь Ў≥-хуанд≥ ≥ буд≥вничий ¬еликоњ  итайськоњ ст≥ни) вдалос¤ об'Їднати вс≥ китайськ≥ царства в Їдину ≥мпер≥ю ÷≥нь.

ѕол≥тична дол¤  итаю спричинила до того, що давньокитайська м≥фолог≥¤ д≥йшла до нас фрагментарно ≥ реконструюЇтьс¤ за давн≥ми ≥сторичними ≥ ф≥лософськими творами. ќдна з в≥дм≥нностей давньокитайськоњ м≥фолог≥њ - це ≥сторизац≥¤ (евгемеризац≥¤) м≥ф≥чних персонаж≥в, ¤к≥ п≥д впливом рац≥онал≥стичного конфуц≥анського вченн¤ дуже рано почали тлумачитис¤ ¤к реальн≥ под≥њ глибокоњ давнини. √оловн≥ персонаж≥ перетворювалис¤ на правител≥в, а другор¤дн≥ - на сановник≥в, чиновник≥в та ≥н. ≈вгемеризац≥¤ м≥ф≥в спри¤ла й характерному дл¤ китайськоњ м≥фолог≥њ процесов≥ антропорфолог≥зац≥њ героњв. ¬елику роль в≥д≥гравали тотем≥чн≥ у¤вленн¤. “ак, племена ≥ньц≥в вважали своњм тотемом ласт≥вку, племена с¤ - зм≥ю. ѕоступово зм≥¤ трансформувалас¤ в дракона (лун), ¤кий владарював над дощами, грозою, водою. ‘ункц≥ю жерц≥в Ќеба виконували вчен≥, ¤к≥ в≥дправл¤ли ритуали на честь бога неба Ўан ƒ≥, ¤кий вважавс¤ першопредком китайц≥в. «а аналогом кожна китайська родина шанувала своњх предк≥в. “аким чином, переважаючим у  итањ став не культ бог≥в, а культ предк≥в.

—аме ж Ќебо (“¤нь) стало головним китайським божеством, причому не ст≥льки св¤щенно-божественним, ск≥льки морально-етичним. ¬важалос¤, що ¬елике Ќебо заохочуЇ ≥ караЇ, Ќебо набуваЇ дедал≥ абстрактного (косм≥чного ≥ морального) пор¤дку руху всього ≥снуючого. —енс житт¤ людини дл¤ давн≥х китайц≥в пол¤гав у п≥дтриманн≥ равильних в≥дносин людини ≥ космосу, ¤ких запов≥дали предки.

¬ основ≥ м≥ф≥в про походженн¤ земл≥ лежить м≥ф про водний хаос (’унь “унь), з ¤кого виникли два божества - прабатько велетень ѕань √упрамат≥р нап≥взм≥¤-нап≥влюдина Ќюй ¬а.  оли ѕань √у помираЇ, його л≥кт≥, кол≥на ≥ голова перетворюютьс¤ на п'¤ть св¤щенних г≥рських вершин, волосс¤ - на дерева ≥ траву, паразити на т≥л≥ - на людей. Ќюй ¬а ж виконуЇ роль облаштовувача св≥ту дл¤ проживанн¤ - створюЇ з глини "вищих людей" (китайц≥в), перепин¤Ї пов≥нь, лагодить п≥дпорки дл¤ небозводу, втихомирюЇ „ерепаху, на панцир≥ ¤коњ лежить земл¤. Ќаступний першопредок ‘у —≥, син бога грому Ћей √уна, винайшов рибальство, полюванн¤, приготуванн¤ м'¤са на вогн≥. ¬ де¤ких верс≥¤х в≥н вважаЇтьс¤ чолов≥ком або братом Ќюй ¬а.  итайц≥ в≥р¤ть, що небесний Їдинор≥г прин≥с ‘у —≥ знаки, з ¤ких почалас¤ писемн≥сть.

Ќайв≥дом≥шим Ї м≥ф про потоп, ¤кий викликаний фактом прориву водного хаосу в облаштований св≥т. Ќа боротьбу з ним стаЇ богатир √унь за допомогою чар≥вноњ земл≥, ¤ка сама росте (с≥жан), але перемагаЇ потоп син √ун¤ ёй, ¤кий займаЇтьс¤ ритт¤м канал≥в, землевор¤дкуванн¤м, створюЇ умови дл¤ землеробства.

¬ епоху першопредк≥в ≥снував безпосередн≥й зв'¤зок м≥ж небом ≥ землею, але верховний правитель „жуан —юй звел≥в своњм онукам Ћ≥ ≥ „уну перер≥зати шл¤х м≥ж небом ≥ землею, залишивши т≥льки Їдиний шл¤х - св≥тову гору  уньлунь, б≥л¤ п≥дн≥жж¤ ¤коњ перебуваЇ нижн¤ столиц¤ бога неба Ўан ƒ≥. ≤нше у¤вленн¤ про косм≥чну вертикаль вт≥лено в образ≥ дерева фусан, де живуть сонц¤ - дес¤ть золотих ворон≥в, д≥ти богин≥ —≥ ’е, ¤ка живе за ѕ≥вденно-—х≥дним морем ≥ ¤ка у кол≥сниц≥ щодн¤ везе сонце по небу. якось вс≥ дес¤ть сонць одночасно зд≥йн¤лис¤ на небо ≥ на земл≥ стаЇ посуха. “од≥ стр≥лець ’оу ≤ вражаЇ стр≥лами зайв≥ дев'¤ть сонць. Ќа ћ≥с¤ц≥ ж живе дружина стр≥льц¤ красун¤ „ан ≈, ¤ку в≥н визволив в≥д пос¤гань бога пов≥ней ≥ р≥ки ’уанхе ’ебо, пробивши йому л≥ве око. «а це богин¤ г≥р —≥ванму подарувала стр≥льцев≥ л≥ки безсмерт¤. якось, коли чолов≥к був на полюванн≥, „ан ≈ зкуштувала л≥ки ≥ вона злет≥ла у пов≥тр¤ аж до ћ≥с¤ц¤. “ут вона приречена перебувати у нефритових палатах разом з Ѕ≥лим «айцем ≥ сумувати за своњм чолов≥ком, а раз в р≥к 15 серпн¤ запалюЇ св≥чку ≥ осв≥тлюЇ с¤йвом ћ≥с¤ц¤ землю, намагаючись роздивитис¤ коханого чолов≥ка. ¬важаЇтьс¤, що в цей день най¤скрав≥ше св≥тить ћ≥с¤ць, а в цей день в≥дзначають св¤то урожаю ≥ вип≥кають "м≥с¤чн≥ пасочки".

ѕерсонаж≥ давньокитайськоњ м≥фолог≥њ, часто виступаючи ¤к реальн≥ героњ, мають в≥дпов≥дн≥ св¤та, ¤к≥ в≥дзначаютьс¤ за заведеним у  итањ м≥с¤чним календарем. ¬≥дпов≥дно зд≥йснюютьс¤ заведен≥ ритуали, ¤к≥ дають можлив≥сть люд¤м контактувати з божественною силою ѕершопредк≥в.

Ќ≥де в ≥стор≥њ культура не була наст≥льки дов≥рлива до св≥ту природи, ¤к у  итањ. ≤нтуњтивна дов≥рлив≥сть людей до мудрост≥ природи дала змогу китайц¤м створити ориг≥нальну картину св≥ту, що дивуЇ своЇю ц≥л≥снюстю ≥ гармон≥йн≥стю. ” кожному ¤вищ≥ природи вбачаЇтьс¤ багатство вс≥Їњ природи, ≥ кожне вт≥люЇ в соб≥ мудр≥сть. —в≥т ≥з самого початку досконалий, ≥ тому не треба н≥чого переробл¤ти. ѕрирод≥ властив≥ п¤ть досконалостей: люд¤н≥сть (жень), почутт¤ обов¤зку (≥), благопристойн≥сть (л≥), щир≥сть (с≥нь) ≥ мудр≥сть (чж≥).

” китайськ≥й м≥фолог≥њ можна умовно вид≥лити дек≥лька р≥зних м≥фолог≥чних систем: давн¤ народна м≥фолог≥¤, ¤ку можна сп≥вставити з м≥ф≥чними перекази давн≥х народ≥в, пот≥м та, що виникла у —ередньов≥чч≥, - даоська, будд≥йська ≥, нарешт≥, п≥зн¤ народна м≥фолог≥¤. ¬с≥ ц≥ м≥фолог≥чн≥ системи вир≥зн¤ютьс¤ не т≥льки пантеоном своњх героњв, на них в≥дбивс¤ ≥ час творенн¤. ƒавн¤ м≥‘олог≥¤ по¤снюЇ св≥т, його творенн¤, розпов≥даЇ про фантастичних чудовиськ ≥ незвичних жител≥в далеких крањн. ƒаоська м≥фолог≥¤ широко використала у¤вленн¤ давн≥х опов≥дей. а п≥зн¤ народна м≥фолог≥¤ активно вбирала в себе у¤вленн¤ даоськоњ ≥ будд≥йськоњ систем.

ћ≥фолог≥¤ даосизму. «асновником даосизму був Ћао ÷з≥ (Ћ≥ Ѕо¤н, Ћао ƒань). «а переказами, народивс¤ в 604 р. до н.е. до основних ≥дей даосизму в≥днос¤тьс¤ так≥: ƒао - це невидимий закон природи; ƒао безд≥¤льне. тим самим породжуЇ все, воно в≥чне ≥ без≥менне, пусте ≥ невичерпне. у в≥дпов≥дност≥ з ƒао взаЇмод≥ють два протилежн≥ начала - ≥нь ≥ ¤н. дос¤гаючи свого блаженства, вони переход¤ть одне в одне. ” ≤≤ ст. даосизм оформлюЇтьс¤ церковно, початок йому закладаЇ "÷ерква (школа) небесних праведник≥в", заснована легендарним „жан Ћ≥ном. Ќа початку V ст. оформлюЇтьс¤ ритуал ≥ в≥ровченн¤, даосизм стаЇ державною рел≥г≥Їю.

√оловною богинею Ї —≥ванму, володарки плод≥в безсмерт¤, до ¤коњ на зах≥д подорожують в≥с≥м мудрец≥в, ¤к≥ отримують в≥д нењ в дар в≥с≥м мистецтв ≥ де¤к≥ профес≥њ. “акож —≥ванму отримуЇ ≥м¤ ÷з≥нь ћу ("мати металу"), а њњ чолов≥к ћу √уном ("кн¤зь металу"). √еро¤ми даоських м≥ф≥в стають безсмертн≥ ген≥њ, ¤к≥ творили чудеса ≥ були пост≥йними учасниками бенкет≥в у —≥ванму. ј першим безсмертним даоського пантеону стаЇ ’уан ƒ≥, перший ≥мператор.

ѕ≥зн¤ народна м≥фолог≥¤. ѕор¤д ≥з даоською ≥ будд≥йською м≥фолог≥Їю ≥снували в  итањ ≥ р≥зноман≥тн≥ м≥сцев≥ народн≥ культи, культи мудрец≥в ≥ героњв. якщо дл¤ давньокитайськоњ епохи була характерною ≥сторизац≥¤ м≥ф≥чних героњв - першопредк≥в, то дл¤ середн≥х в≥к≥в б≥льш характерним був зворотний процес - м≥фолог≥зац≥¤ реальних ≥сторичних ос≥б, перетворенн¤ њх на бог≥в - покровител≥в ремесел, м≥ст, м≥сцевостей ≥ т.п.

ѕроцес обЇднанн¤ р≥зноман≥тного м≥фолог≥чного матер≥алу перер≥с у ц≥каве ≥ ориг≥нальне ¤вище рел≥г≥йного синкретизму. ¤ка обЇднюЇ у¤вленн¤ вс≥х трьох м≥фолог≥чних систем ≥ конфуц≥анського культу.  итайська м≥фолог≥¤ пом≥тно вплинула на художню культуру крањни.

ќстанн≥м часом в  итањ закладами осв≥ти прид≥л¤Їтьс¤ велика увага вивченню м≥ф≥в.  ампан≥¤, що розгорнулас¤ проти впливу ≥ноземноњ культури, змусила повернутис¤ до притаманного т≥льки њм. д≥Ї нац≥ональна програма "п≥знаЇмо себе - п≥знаЇмо св≥т", в рамках ¤кого д≥ти знайомл¤тьс¤ з творчим спадком р≥дного народу.

Ћ≥тература до теми:
1.  алашник (ће≥) Ћ.—. ƒавньокитайська м≥фолог≥¤ ¤к зас≥б родинного вихован¤. - «апор≥жж¤, 2004. - 259 с.
2.  рижан≥вський ќ. —тародавн¤ ћесопотам≥¤: рел≥г≥йно-м≥фолог≥чн≥ у¤вленн¤, л≥тература, арх≥тектура
та мистецтво // ≤стор≥¤ в школах ”крањни. - 2006. - є4. - —.45-47.
3.  рижан≥вський ќ. –ел≥г≥¤, м≥фолог≥¤, л≥тература, арх≥тектура ≥ мистецтво —тародавнього ™гипту // ≤стор≥¤ в школах ”крањни. - 2006. - є2. - —.43-45.

nationalvanguard



 

   
вверх  Ѕиблиографи¤ г. »вано-‘ранковск, √руппа исследовани¤ основ изначальной традиции "ћезоге¤", ”краина


Ќайти: на:
ѕ≥дтримка сайту: ќлег √уцул¤к spm111@yandex.ru / ќновленн¤ 

  найл≥пше огл¤дати у Internet
Explorer 6.0 на екран≥ 800x600   |   кодуванн¤: Win-1251 (Windows Cyrillic)  


Copyright © 2006. ѕри распространении и воспроизведении материалов об¤зательна ссылка на электронное периодическое издание Ђ»нститут стратегических исследований нарративных системї
Hosted by uCoz