Ќј„јЋќ  



  ѕ”ЅЋ» ј÷»»  



  Ѕ»ЅЋ»ќ“≈ ј  



   ќЌ“ј “џ  



  E-MAIL  



  √ќ—“≈¬јя  



  „ј“  



  ‘ќ–”ћ / FORUM  



  —ќќЅў≈—“¬ќ  







Ќаши счЄтчики

яндекс цитуванн¤

 

      
»нститут стратегического анализа нарративных систем
(»—јЌ—)
L'institut de l'analyse strategique des systemes narratifs
(IASSN)
≤нститут стратег≥чного анал≥зу наративних систем
(≤—јЌ—)



стать¤

I¬јЌ ‘–јЌ ќ

"ќƒ¬≈–“»… Ћ»—“ ƒќ √јЋ»÷№ ќѓ ћќЋќƒ≈∆≤"
Ч дл¤ уважного молодого читача

“е, що ¤ хочу сказати ¬ам, моњ молод≥ при¤тел≥, таке велике й рад≥сне ≥ заразом таке важке та прикре, що ¤ бажав би, щоб се сказали ¬ам ¤к≥сь авторитетн≥ш≥ в≥д мене уста, щоб се сказав ¬ам хтось, кого ¬и найб≥льше любите ≥ поважаЇте ≥ кому найб≥льше дов≥р¤Їте, щоб воно могло вв≥йти в ¬аш≥ серц¤ ¤к могутн≥й ≥мпульс до нового житт¤, ¤к в≥тхненн¤ до новоњ прац≥, до перебудови ¬ашого власного Ђ¤ї в≥дпов≥дно до нового св≥тогл¤ду.

ƒожили ми великих, переломових под≥й. “е, що наповн¤ло наш≥ серц¤ тугою ≥ завистю при читанн≥ под≥й таких бурливих л≥т, ¤к 1789 або 1848, тепер на наших очах. ≤ не то на наших очах: бурлива хвил¤ ≥стор≥њ захапуЇ нас самих, ставить нашу нац≥ю майже в центр≥ випадк≥в.

—х≥д ™вропи, а в т≥м комплекс≥ також наша ”крањна, переживаЇ тепер весн¤ну добу, коли тр≥скаЇ крига абсолютизму та деспотизму, коли народн≥ сили серед страшних катастроф шукають соб≥ нових дор≥г ≥ нових форм д≥¤льност≥, коли невимовне горе, вд≥¤не народам дотепер≥шн≥м режимом, порушило найширш≥ верстви ≥ найглибш≥ ≥нстинкти людськоњ душ≥ до боротьби, ¤коњ результатом мусить бути повний перестр≥й зразу державного, а дал≥ й громадського, соц≥ального пор¤дку –ос≥њ, а в т≥м комплекс≥ й ”крањни.

¬и, молод≥ при¤тел≥, що з зац≥кавленн¤м читаЇте новини з –ос≥њ, чи подумали ¬и про значенн¤ тих под≥й дл¤ нашоњ нац≥њ, дл¤ нас ус≥х, дл¤ кождого з нас особисто? јдже ж всесв≥тн¤ ≥стор≥¤ не ≥стор≥¤ героњв, а ≥стор≥¤ масових рух≥в ≥ перем≥н; а ми ж кождий особисто х≥ба не часть тоњ маси, ¤ка сими под≥¤ми покликана до руху та перем≥ни? „и подумали ¬и над сим, куди можуть повести нас т≥ рухи, ¤кою луною в особист≥м житт≥ кождого з нас можуть в≥дбитис¤ т≥ перем≥ни ≥ ¤к≥ обов'¤зки на кождого з нас накладаЇ тепер≥шн¤ хвил¤? ћен≥ здаЇтьс¤, що ¤к люди, обдарован≥ св≥дом≥стю ≥ даром думки, ми вс≥ повинн≥ про се думати, думати б≥льше й ≥нтенсивн≥ше, н≥ж про все ≥нше, що нас ц≥кавило дос≥. Ѕо приходить велика доба, ≥ горе нам, горе наш≥й нац≥њ, коли велика доба застане нас малими ≥ неприготованими!
ћен≥ здаЇтьс¤, що ¤к люди, обдарован≥ св≥дом≥стю ≥ даром думки, ми вс≥ повинн≥ про се думати, думати б≥льше й ≥нтенсивн≥ше, н≥ж про все ≥нше, що нас ц≥кавило дос≥.

¬елика доба дл¤ нашоњ нац≥њ почнетьс¤ з хвилею, коли в –ос≥њ упаде абсолютизм. ќстатн≥ под≥њ показують, що той упадок уже не за горами.  оли в≥рити рескриптов≥ цар¤ до м≥н≥стра Ѕулиг≥на, ¤ким поручено м≥н≥стров≥ поробити приготуванн¤ до скликанн¤ вибраних репрезентант≥в народу на наради в справах державних, то виходило би, що сей упадок уже наступив, бодай у принцип≥. «в≥сно, тому царському рескриптов≥ не можна признавати серйозного значенн¤, але й се також симптом упадку самодержавства, що на так≥ рескрипти н≥хто не звертаЇ особливоњ уваги; значить, ≥стор≥¤ вже попливла ≥ншим руслом.

”падок абсолютизму в –ос≥њ Ч що в≥н значить дл¤ нас? який наступник зам≥нить його?

—ей наступник, то не жоден таЇмний незнайомий, не жоден сф≥нкс ≥з закритим лицем. ¬≥н давно в≥домий ≥ виразно зазначив свою ф≥з≥оном≥ю вже в дотепер≥шн≥й ≥стор≥њ –ос≥њ: се буде л≥берал≥зм кап≥тал≥стичного складу. —е буде л≥беральний, по-Ївропейськи осв≥чений рос≥йський д≥дич, польський шл¤хтич, багатий фабрикант, купець, адвокат, професор, журнал≥ст, л≥кар ≥ в ¤к≥йсь невеличк≥й м≥р≥ ≥нтел≥гентний пролетар≥й. ќсь хто надасть ф≥з≥оном≥ю новому режимов≥ –ос≥њ Ч кап≥тал ≥ ≥нтел≥генц≥¤. ≤сторичн≥ двор¤нськ≥ традиц≥њ в –ос≥њ не сильн≥ ≥ такого феодального, конституц≥йним покостом1 в≥д б≥ди помальованого режиму, ¤кий маЇмо в √аличин≥, Ч в –ос≥њ ≥ на ”крањн≥, мабуть, не буде. ѕевна р≥ч, рос≥йський л≥берал≥зм ви¤вл¤Ї вже тепер ≥ ви¤вить по своњм запануванн≥ ≥нш≥, так само небезпечн≥ прикмети. ¬≥н сильно теоретичний ≥ доктринерський, а доктринери, нав≥ть л≥беральн≥, все ≥ всюди бували найг≥ршими ≥ найшк≥длив≥шими пол≥тиками. ƒоктрина Ч се формула, супроти ¤коњ уступають на задн≥й план жив≥ люди й жив≥ ≥нтереси. ƒоктрина Ч се ун≥форм, стрихулець2, ворог ус¤ких партикул¤ризм≥в. ƒоктрина Ч се зроду централ≥ст, що задл¤ абстрактних пон¤ть не пощадить конкретних людей ≥ њх конкретного добробуту. ћи, украњнц≥, бачили дос≥ м≥льйони приклад≥в, ¤к знущавс¤ над живими людьми й нац≥¤ми абсолютизм, узброЇний трьома доктринами: православ≥Ї, самодержав≥Ї й обрусен≥Ї. —≥ доктрини вв≥йшли занадто глибоко в т≥ло ≥ кров рос≥йськоњ сусп≥льност≥, щоб тепер, коли при керм≥ зам≥сть всевладного чиновника стане всевладний рос≥йський л≥берал, ми могли над≥¤тис¤ наглоњ ≥ основноњ зм≥ни в сам≥м режим≥. Ќехай ≥ так, що доктрина православ≥¤ стратить своЇ жало ексклюзивност≥ (л≥берал тим ≥ л≥берал, що до обр¤дових доктрин йому байдуже); але доктрина самодержав≥¤ й обрусен≥¤ дуже легко може подати соб≥ руку з л≥беральним доктринерством: вистарчить зам≥сть самодержавноњ особи поставити самодержавну ≥дею Ч ≥дею нерозд≥льност≥ й Їдност≥ –ос≥њ, непорушност≥ рос≥йського великодержавного становища ≥ фундаментального, кат'екзохен державного становища Ђрусскогої, т. Ї. великоруського народу, Ч ≥ маЇмо знов продовженн¤ дотепер≥шньоњ пол≥тики руйнуванн¤, визискуванн¤ та оглуплюванн¤ окрањн дл¤ Ђдобраї центра, маЇмо нац≥ональний автократизм у л≥беральн≥м ≥ конституц≥йн≥м плащ≥, на вз≥р угорського.

«адатк≥в дл¤ такого л≥берального автократизму бачимо в рос≥йськ≥й сусп≥льност≥ дуже багато. ѓх систематично плекала ≥ п≥дготовлювала вс¤ дотепер≥шн¤ чиновницько-автократична школа, привчаючи сусп≥льн≥сть ≥гнорувати все орган≥чно виросле, своЇр≥дне, партикул¤рне й ≥ндив≥дуальне, погорджувати ним ¤к др≥бним ≥ ретроградним або ломити його ¤к незг≥дне з одноц≥льним характером –ос≥њ (безц≥льне ≥ безглузде топтанн¤ ”крањни, ѕольщ≥, Ћитви, ‘≥нл¤нд≥њ ≥ т. д.). “≥льки там, де сей доктринерський автократизм стр≥чав д≥¤льний, орган≥зований, елементарний оп≥р, Ч у ѕольщ≥, в ‘≥нл¤нд≥њ, потроху в Ћитв≥, Ч в≥н нарешт≥ ви¤вл¤в склонн≥сть до концес≥й, а бодай до ¤кихось пертрактац≥й3. ƒоктринеров≥, засл≥пленому в своњх формулах, можуть за≥мпонувати т≥льки тверд≥ факти, об ¤к≥ в≥н раз-другий роз≥б'Ї соб≥ голову.
ƒоктрина Ч се формула, супроти ¤коњ уступають на задн≥й план жив≥ люди й жив≥ ≥нтереси.

Ќайменше такого опору знаходив соб≥ автократичний доктринаризм на ”крањн≥. Ќе тому лише, що украњнське слово було сковане ≥ закнебльоване4, а головно тому, що велика часть св≥тлих украњнц≥в, вихована в тих самих ≥де¤х автократичного доктринерства, й сама ≥гнорувала св≥й украњнський партикул¤ризм, у душ≥ стидалас¤ його, в душ≥ признавала себе gentе Ukraiп≥, паt≥опе Rиss≥5, в душ≥ й ¤вно дорожила й дорожить фантомом Ђвеликоњ, непод≥льноњ –ос≥њї.

ѕеред украњнською ≥нтел≥генц≥Їю в≥дкриЇтьс¤ тепер, при своб≥дн≥ших формах житт¤ в –ос≥њ, величезна д≥йова задача Ч витворити з величезноњ етн≥чноњ маси украњнського народу украњнську нац≥ю, суц≥льний культурний орган≥зм, зд≥бний до самост≥йного культурного й пол≥тичного житт¤, в≥дпорний на асим≥л¤ц≥йну роботу ≥нших нац≥й, в≥дки б вона не йшла, та при т≥м податний на присвоюванн¤ соб≥ в ¤кнайширш≥й м≥р≥ ≥ в ¤кнайшвидш≥м темп≥ загальнолюдських культурних здобутк≥в, без ¤ких сьогодн≥ жодна нац≥¤ ≥ жодна хоч ≥ ¤к сильна держава не може осто¤тис¤.

¬еличезн≥ трудност≥ тоњ задач≥ стануть ¬ам ¤сно перед очима, коли подумаЇте про той стан, у ¤к≥м застаЇ ”крањну нова доба. Ѕез власних шк≥л ≥ без виробленоњ осв≥тньоњ традиц≥њ, без перейн¤того осв≥тн≥ми ≥ народолюбними думками духовенства, без попул¤рного ≥ вищого письменства, ¤ке могло би бодай на перш≥й гар¤ч≥й пор≥ заспокоювати вс≥ духов≥ потреби величезноњ маси, без преси, ¤ка могла б ¤сно держати ≥ систематично боронити ст¤г нац≥ональност≥ та приложеноњ до м≥сцевих потреб, своб≥дноњ культурноњ прац≥, без над≥њ на сильну фалангу вповн≥ св≥домих ≥ на висот≥ сучасноњ осв≥ти сто¤чих репрезентант≥в у законодатних т≥лах ≥ без м≥цноњ опори в масах народу та ≥нтел≥генц≥њ нав≥ть дл¤ тих немногих репрезентант≥в, що забажають вповн≥ в≥дпов≥сти своњй нац≥ональн≥й ≥ культурн≥й задач≥, наша ”крањна готова знов опинитис¤ в рол≥ ковадла, на ¤кому р≥зн≥ чуж≥ молоти вибиватимуть своњ мелод≥њ, або в рол≥ кр≥лика, на ¤кому р≥зн≥ прихильники в≥в≥секц≥њ будуть доконувати своњх експеримент≥в.

ќт тут ≥ стаЇ перед нами, галичанами, а особливо перед ¬ами, молод≥ при¤тел≥, велика ≥сторична задача Ч допомогти рос≥йськ≥й ”крањн≥ в т¤жких переломових хвил¤х ≥ пот≥м, у печатках, у закладинах великоњ прац≥ Ч здвигненн¤ нашоњ нац≥ональноњ будови в ус≥й њњ ц≥лост≥. ѕеред ¬ами стоњть задача й обов'¤зок Ч в≥дд¤читис¤ рос≥йськ≥й ”крањн≥ за все те духове й матер≥альне добро, ¤ке вона дос≥ давала нам. „и ≥ наск≥льки ми почуЇмос¤ до того обов'¤зку, чи ≥ наск≥льки сов≥сно, розумно, обдумано в≥зьмемос¤ до його сповнюванн¤, в≥д того буде залежати в дуже велик≥й м≥р≥ наша будущина ¤ко нац≥њ, зд≥бноњ зайн¤ти м≥сце в хор≥ ≥нших культурних нац≥й.

ƒос≥ ¤ ждав ≥ над≥¤вс¤, що хтось ближчий ¬ам ≥ авторитетн≥ший дл¤ ¬ас забере голос у с≥й справ≥, що наша щоденна преса зверне на нењ свою увагу, що п≥д≥ймуть њњ т≥, що любл¤ть видавати себе за батьк≥в ≥ пров≥дник≥в народу. Ќа жаль, ¤ не д≥ждавс¤ сього. «начна часть тих наших св≥точ≥в, опанована театральним питанн¤м, не бачить поза ним св≥та; ≥нш≥, що заховали соб≥ в т≥й справ≥ незалежн≥сть суду ≥ дивл¤тьс¤ на нењ критично, не мають чи сили, чи в≥дваги п≥днести св≥й голос ≥ вказати ¤сно ≥ виразно величн≥сть тепер≥шньоњ хвил≥ ≥ великий траг≥зм нашого положенн¤ в н≥й ≥ неминучу конечн≥сть Ч ¤кнайшвидше, ¤кнайосновн≥ше зм≥нити курс нашого нац≥онального корабл¤, настроњти вс≥ наш≥ думки, плани, програми на ≥нший д≥апазон. ћи мусимо навчитис¤ чути себе украњнц¤ми Ч не галицькими, не буковинськими украњнц¤ми, а украњнц¤ми без оф≥ц≥альних кордон≥в. ≤ се почутт¤ не повинно у нас бути голою фразою, а мусить вести за собою практичн≥ консеквенц≥њ. ћи повинн≥ Ч вс≥ без вињмка Ч поперед усього п≥знати ту свою ”крањну, всю в њњ етнограф≥чних межах, у њњ тепер≥шн≥м культурн≥м стан≥, познайомитис¤ з њњ природними засобами та громадськими бол¤чками ≥ засвоњти соб≥ те знанн¤ твердо, до тоњ м≥ри, щоб ми бол≥ли кождим њњ частковим, локальним болем ≥ радувалис¤ кождим хоч ≥ ¤к др≥бним та частковим њњ усп≥хом, а головно, щоб ми розум≥ли вс≥ про¤ви њњ житт¤, щоб почували себе справд≥, практично частиною його.
ƒоктринеров≥, засл≥пленому в своњх формулах, можуть за≥мпонувати т≥льки тверд≥ факти, об ¤к≥ в≥н раз-другий роз≥б'Ї соб≥ голову.

Ќе забувайте, що ми дос≥ в √аличин≥ жили з нац≥онального погл¤ду крайнЇ ненормальним житт¤м. ¬елика б≥льш≥сть нашоњ нац≥њ лежала безсильна, закнебльована, а ми, маленька частина, мали свободу рух≥в ≥ слова. ≤ нам ≥нод≥ здавалос¤, що ми Ч вс¤ украњнська нац≥¤, що ми њњ ч≥льн≥ р¤ди, њњ репрезентанти перед св≥том. “епер, коли на рос≥йськ≥й ”крањн≥ не сьогодн≥ то завтра повстануть дес¤тки таких центр≥в, ¤кими тепер ¤вл¤ютьс¤ Ћьв≥в та „ерн≥вц≥, с¤ наша передова рол¤ ск≥нчилас¤. ћи мусимо почувати себе не п≥онерами, але р¤довими в велик≥м р¤д≥ ≥ не см≥Їмо своњх др≥бних, локальних справ виставл¤ти ¤к справи всенародн≥, своњх др≥бних персональних амб≥ц≥й висувати на першу л≥н≥ю загального ≥нтересу.

“епер нав≥ть наш≥ основн≥ нац≥ональн≥ питанн¤, хоч довго ще не з≥йдуть ≥з денного пор¤дку, мус¤ть п≥дпасти значн≥й перем≥н≥ фронт≥в. Ќам треба ¤сно зрозум≥ти ≥ в≥дчути ≥ мати на т¤мц≥, що польсько-украњнське питанн¤ не буде в≥дтепер р≥шатис¤ у Ћьвов≥, але обхопить бойову л≥н≥ю безм≥рно ширшу ≥ кождий його етап буде р≥шатис¤ ≥ у Ћьвов≥, ≥ в „ерн≥вц¤х, ≥ в  ам'¤нц≥-ѕод≥льськ≥м, ≥ в ∆итомир≥, ≥ в  иЇв≥. “ак само наша галицька та буковинська боротьба з москвоф≥льством в≥дтепер мусить вигл¤дати зовс≥м ≥накше, бо й њњ терен розширитьс¤ безм≥рно, а њњ зм≥ст поглибитьс¤ в≥дпов≥дно до того, ¤к вона розростетьс¤ до розм≥р≥в боротьби всеукрањнського нац≥онального почутт¤ з винародовл¤ючими претенз≥¤ми Ђдержавноњї великоруськоњ нац≥њ. ≤ наш≥ в≥дносини до Їврењв мус¤ть ул¤гти значн≥й перем≥н≥, коли наш≥й нац≥њ прийдетьс¤ Ђавтономної гоњти гнил≥ рани, завдан≥ њй московським чиновництвом через ц≥лов≥кове нагромаджуванн¤ жид≥в на наш≥й територ≥њ при помоч≥ т. зв. Ђчерти ос≥длост≥ї та через варварськ≥ та нелюдськ≥ експерименти ур¤дового аранжуванн¤ антижид≥вських розрух≥в, щоб ними в≥дводити в≥д себе вибухи народноњ розпуки та обуренн¤.

≤ вс≥, вс≥ наш≥ нац≥ональн≥ та громадськ≥ питанн¤ мус¤ть ул¤гти основн≥й перем≥н≥, коли впадуть дотепер≥шн≥ китайськ≥ ст≥ни, ¤к≥ д≥л¤ть нас в≥д ”крањни. (Ќаша л≥тература ≥ преса мусить перейти на вищий р≥вень, коли не захоче гинути в конкуренц≥њ з тим типом л≥тератури ≥ преси, що виробивс¤ в –ос≥њ, невважаючи на цензурний тиск, а може, власне завд¤ки йому). “≥сн≥ш≥, част≥ш≥, ближч≥ зносини з закордоновими украњнц¤ми мус¤ть виробити у нас ширший, своб≥дн≥ший св≥тогл¤д, щир≥ш≥ ≥ своб≥дн≥ш≥ товариськ≥ форми, ¤к т≥, що виробилис¤ у нас п≥д шл¤хетсько-польськими або бурш≥всько-н≥мецькими впливами. Ќаш голосний, фразеолог≥чний та в б≥льш≥й частин≥ нещирий, бо д≥лами не попертий патр≥отизм мусить уступити м≥сце поважному, мовчазному, але глибоко в≥дчутому народолюбству, що ви¤вл¤Ї себе не словами, а працею. Ќаша масова ≥нерц≥¤, що приймаЇ безкритично слова тих, ¤к≥ сим чи ≥ншим припадком були поставлен≥ Ђна чоло народуї, стали послами, професорами, головами товариств ≥ т. ≥., мусить уступити м≥сце жив≥й, критичн≥й прац≥ думок ≥ готовност≥ Ч все ≥ всюди подати й св≥й голос у загальн≥й справ≥, виконувати д≥¤льно, на власне ризико, але з повною св≥дом≥стю своЇ горожанське право. Ќаша аж до границь безхарактерност≥ посунена толеранц≥¤ хиб та слабостей наших ближн≥х, нав≥ть тод≥, коли вони з≥ сфери приватних в≥дносин переход¤ть у сферу товариськоњ та громадськоњ д≥¤льност≥, мусить уступити м≥сце жив≥шому моральному почуттю ≥ енерг≥чн≥ш≥й реакц≥њ проти ус¤коњ моральноњ гнилизни, що грозила б розпаношитис¤ в наших товариських в≥дносинах. ≤накше, моњ дорог≥ при¤тел≥, ми тут, у √аличин≥ та Ѕуковин≥, зам≥сть духового центру ”крањни зробимос¤ гнилим ≥ смердючим бол¤ком, ¤кий з обридженн¤ оминатиме кождий св≥домий украњнець, що заховав ≥ще живе почутт¤ самоповаги.

ќтеЇ моральне переродженн¤, ¤ке вповн≥ доконаЇтьс¤, певно, не швидко, аж насл≥дком прац≥ покол≥нь, та до ¤кого ≥мпульс кождий ≥з нас повинен дати сам соб≥, власною постановою, буде першою умовою можност≥ т≥сн≥шого, дружного ≥ продуктивного сп≥вд≥ланн¤ нашого з закордоновими украњнц¤ми. якби ¬и знали, моњ молод≥ при¤тел≥, ск≥льки знев≥ри, розчарувань та знеохоти нагромадили дотепер≥шн≥ зносини галичан та буковинц≥в ≥з ”крањною, ск≥льки сорому та прикрост≥ робили не раз украњнц¤м наш≥ Ђнац≥ональн≥ї, а властиво м≥сцев≥ хиби Ч неточн≥сть, балакуч≥сть та пустомельство, брак характерност≥, ≥ндиферентн≥сть та моральна грубошк≥рн≥сть, байдужн≥сть до важних загальних справ, а завз¤т≥сть у др≥бниц¤х, пуста амб≥тн≥сть та брак самокритики, парадуванн¤ Ївропейськими формами при основн≥й малоосв≥тност≥ та некультурност≥, ¤кби ¬и знали ≥ в≥дчували се так, ¤к сього вимагаЇ тепер≥шн¤ хвил¤, то ¤ не сумн≥ваюс¤, що в серц≥ кождого з ¬ас знайшлась би моральна сила, щоб сказати соб≥ ≥ покласти √анн≥балову прис¤гу6: в≥днин≥ доложу вс¤кого зусилл¤, щоб ув≥льнитис¤ в≥д тих хиб, поводитис¤ краще, працювати пильн≥ше над собою.
«добувайте знанн¤, теоретичне й практичне, гартуйте свою волю, виробл¤йте себе на серйозних, св≥домих ≥ статечних муж≥в, повних любов≥ до свого народу ≥ зд≥бних ви¤вл¤ти ту любов не потоками шумних фраз, а невтомною, тихою працею.

“а все те кажу лише дл¤ ¬ас, особливо дл¤ тих, хто захоче мати зносини з украњнц¤ми, щоб охоронити його ≥ тих, ≥з ким в≥н буде мати зносини, в≥д прикрих розчарувань. ј головна р≥ч у т≥м, чим можемо ми, галичани й буковинц≥, в раз≥ своб≥дн≥ших в≥дносин у –ос≥њ, допомогти ”крањн≥. Ќа кап≥тали ми не багат≥, та й не кап≥тал≥в потребуватимуть в≥д нас украњнц≥. “ак само дур¤ть себе т≥ галичани та буковинц≥, ¤к≥ вже тепер облизуютьс¤, над≥ючис¤, що свобода в –ос≥њ створить њм дорогу до робленн¤ ≥нтерес≥в, до корисних посад та сутих доход≥в без прац≥. ѕевна р≥ч, у пор≥вн¤нн≥ до нашоњ заробковоњ м≥зер≥њ рос≥йськ≥ в≥дносини не одному можуть видатис¤ блискучими, але не треба забувати, що на легк≥ зароб≥тки та на масн≥ посади всюди конкурент≥в багато, а спец≥ально –ос≥¤ багата на таких Ђташкентц≥вї7, ≥з ¤кими наш≥ кандидати не легко витримають конкуренц≥ю. “а й не Ђташкентц≥вї, не аферист≥в, не спекул¤нт≥в на легкий хл≥б потребуЇ в≥д нас ”крањна, ≥ коли ми н≥чого ≥ншого, л≥пшого не зум≥Їмо дати њй, тод≥ сором ≥ ганьба нам!

Ќе за≥мпонуЇмо ми украњнц¤м ≥ своЇю ≥нтел≥генц≥Їю, своњм р≥внем теоретичноњ осв≥ти. Ћиха дол¤ змусила нас виростати ≥ вчитис¤ в краю, де завд¤ки шл¤хетському режимов≥ наука вважаЇтьс¤ небезпечним оружж¤м, ¤кого не сл≥д давати в руки сусп≥льност≥, де шк≥льне навчанн¤ в сам≥м зарод≥ затруЇне конфес≥йними, пол≥тичними та нац≥ональними передсудами, де своб≥дна критика виел≥м≥нувана з вихованн¤, де пануЇ т. зв. Brotstudium, навчанн¤ дл¤ хл≥ба, дл¤ кар'Їри, навчанн¤, т≥сне та далеке в≥д тоњ широкоњ гуманност≥, що лежить в основ≥ зах≥дноЇвропейського, а подекуди нав≥ть рос≥йського вищого шк≥льництва. ќтже, й тут не багато чим можемо стати в пригод≥ украњнц¤м. ўонайб≥льше х≥ба ¤ко вчител≥ ¤зик≥в Ч н≥мецького, польського, потроху класичних, бо наука ¤зик≥в у наших школах трактуЇтьс¤ справд≥ л≥пше, ¤к у рос≥йських. ’оча й тут треба сказати, що останн≥ роки зазначили поворот на г≥рше, ≥, прим≥ром, знанн¤ н≥мецького ¤зика, ¤ке винос¤ть молодш≥ генерац≥њ з галицьких г≥мназ≥й, може довести до розпуки вс¤кого, хто ставив би до того знанн¤ ¤коњсь хоч трохи вищоњ вимоги8.

ѕодумаЇ дехто, що бодай нашими шк≥льними книжками, що об≥ймають уже повний курс народноњ ≥ середньоњ школи, можемо прислужитис¤ украњнц¤м. Ќа жаль, треба сказати, що й с¤ над≥¤ марна. Ќаш≥ шк≥льн≥ п≥дручники, знов-таки в значн≥й м≥р≥ завд¤ки пануючому в √аличин≥ режимов≥, переважно неориг≥нальн≥, основан≥ на перестар≥лих педагог≥чних принципах, а де¤к≥ надто так≥ далек≥ в≥д р≥вн¤ сучасноњ науки (прим≥ром, природописн≥), що про безпосереднЇ користуванн¤ ними в украњнських школах у –ос≥њ не може бути ан≥ бес≥ди ≥ вони щонайб≥льше можуть пригодитис¤ авторам нових п≥дручник≥в задл¤ своЇњ терм≥нолог≥њ.

“а проте Ї у нас дещо таке, що може стати в пригод≥ украњнц¤м у –ос≥њ. ћаю на думц≥ той практичний смисл, привичку б≥льше додивл¤тис¤ до конкретних факт≥в, ¤к до теор≥й, ≥ б≥льше вироблену привичку до публ≥чного житт¤, до орган≥зац≥й ≥ парламентаризму. Ќадто довгол≥тн¤ боротьба за нац≥ональн≥ права виробила у нас певну традиц≥ю ≥ немалий зас≥б досв≥ду в таких справах, що все може дуже пригодитис¤ тепер, коли й рос≥йську ”крањну жде перспектива проходити ту саму школу пом≥ж двома огн¤ми Ч польським ≥ московським. ѕравда, ≥ т≥ добр≥ прикмети в душн≥й галицьк≥й атмосфер≥ дуже часто переход¤ть на хиби, на т≥сновор≥сть, бо¤злив≥сть, байдужн≥сть до вс¤ких см≥лих порив≥в ≥ заскорузл≥сть у своњм т≥сн≥м кружку, та тут уже певно нове ≥сторичне житт¤ в ширших межах само собою швидко здужаЇ усунути т≥ хиби.

я бажаю т≥льки одного Ч звернути ¬ашу увагу, молод≥ при¤тел≥, звернути увагу всењ сусп≥льност≥ на ту велику ≥сторичну хвилю, ¤коњ наближенн¤ чуЇмо вс≥. Ќам прийдетьс¤ змоб≥л≥зувати вс≥ своњ сили, щоб задоволити потреби тоњ хвил≥. “а поки ще вона не над≥йшла, до прац≥, молод≥ при¤тел≥, до ≥нтенсивноњ, невсипущоњ прац≥ над собою самими! «добувайте знанн¤, теоретичне й практичне, гартуйте свою волю, виробл¤йте себе на серйозних, св≥домих ≥ статечних муж≥в, повних любов≥ до свого народу ≥ зд≥бних ви¤вл¤ти ту любов не потоками шумних фраз, а невтомною, тихою працею. “аких муж≥в потребуЇ кожда нац≥¤ ≥ кожда ≥сторична доба, а вдвоЇ сильн≥ше буде њх потребувати велика ≥сторична доба, коли вс≥й наш≥й ”крањн≥ перший раз у њњ ≥сторичн≥м житт≥ всм≥хнетьс¤ хоч трохи повна горожанська ≥ пол≥тична свобода.


ѕрим≥тки


як редактор ЋЌ¬ ≥ один ≥з редактор≥в видань ”кр[ањнсько]-р[уськоњ] нац≥ональноњ] сп≥лки, де м≥ст¤тьс¤ також переклади з н≥мецькоњ мови, ¤ дуже часто маю нагоду д≥ставати до рук переклади наших молодих студент≥в ≥з н≥мецькоњ мови ≥ мушу тут за¤вити, що т≥ переклади з двома-трьома вињмками Ч просто скандальн≥ ≥ друкувати њх можна, х≥ба доконавши таких численних та основних поправок, що перв≥сний скрипт не раз зовс≥м щезаЇ п≥д ними. ѕросто жаль робитьс¤ хлопц≥в, що не раз над такими перекладами задають соб≥ немало прац≥, над≥ючис¤ заробити дещо, ≥, очевидно, й сам≥ не п≥дозр≥вають того, ¤к мало вони розум≥ють перекладане. ƒодайте до того, що вони, особливо т≥, що повиходили з руських г≥мназ≥й, звичайно так само мало волод≥ють руською мовою ≥ ви¤вл¤ють ц≥лковитий брак вправи Ч думати нею ≥ передавати чуж≥ думки. —е таке соромне св≥доцтво тепер≥шнього стану нашоњ середньоњ осв≥ти, що попросту не знаЇш, що й думати про нењ.


--------------------------------------------------------------------------------

1 ѕокост Ч ол≥фа, лак (пол).
2 —трихулець Ч паличка дл¤ розр≥внюванн¤. “ут: зр≥вн¤л≥вка.
3 ѕертрактац≥¤ Ч тут: поступка (в≥д латин. pertractabilis Ч п≥ддатливий).
4 «аткнуте кл¤пом (в≥д н≥м. knebeln).
5 « походженн¤ украњнцем, руськоњ нац≥њ (латин.).
6 ѕрис¤га √анн≥бала бути непримиренним ворогом –иму, прийн¤та карфагенським полководцем ще в дитинств≥.
7 ≤.‘ранко маЇ на уваз≥ сатиру ћ.™. —алтикова-ўедр≥на У√оспода ташкентцыФ (1869-1872).
8 ћаЇтьс¤ на уваз≥ проголошене царським ур¤дом 6 серпн¤ 1905 року р≥шенн¤ про утворенн¤ ƒержавноњ думи. ¬иборчий закон, зг≥дно з цим рескриптом, було п≥дготовлено м≥н≥стром внутр≥шн≥х справ ќ.√. Ѕулиг≥ним.



nationalvanguard


 

   
вверх  Ѕиблиографи¤ г. »вано-‘ранковск, √руппа исследовани¤ основ изначальной традиции "ћезоге¤", ”краина


Ќайти: на:
ѕ≥дтримка сайту: ќлег √уцул¤к spm111@yandex.ru / ќновленн¤ 

  найл≥пше огл¤дати у Internet
Explorer 6.0 на екран≥ 800x600   |   кодуванн¤: Win-1251 (Windows Cyrillic)  


Copyright © 2006. ѕри распространении и воспроизведении материалов об¤зательна ссылка на электронное периодическое издание Ђ»нститут стратегических исследований нарративных системї
Hosted by uCoz