Ќј„јЋќ  



  ѕ”ЅЋ» ј÷»»  



  Ѕ»ЅЋ»ќ“≈ ј  



  Ћ≈ ÷»»  



   ќЌ“ј “џ  



  E-MAIL  



  √ќ—“≈¬јя  



  „ј“  



  ‘ќ–”ћ / FORUM  



  —ќќЅў≈—“¬ќ  







Ќаши счЄтчики

яндекс цитуванн¤

 

      
»нститут стратегического анализа нарративных систем
(»—јЌ—)
L'institut de l'analyse strategique des systemes narratifs
(IASSN)
≤нститут стратег≥чного анал≥зу наративних систем
(≤—јЌ—)



лекц≥¤

‘≤Ћќ—ќ‘—№ ј јЌ“–ќѕќЋќ√≤я


Ћекц≥¤ 3. ћакрокосм≥чн≥сть людини.

1. ћ≥стичний досв≥д ≥ його ознаки.

2. јнтрополог≥¤ ¤к божественна самосв≥дом≥сть людини.

3. ≤де¤ "ноосфери".

Ћюдина - м≥крокосм, але в н≥й дана розгадка таЇмниц≥ бутт¤ - макрокосму. ѕрирода сьогодн≥ в багатьох нюансах втратила свою життЇст≥йк≥сть, вона омертв≥ла. ÷е в≥дбулос¤ з вини людини. јле призначенн¤ людини - оживити макрокосм, повернути житт¤ вс≥й ≥Їрарх≥њ сутност≥ природи.

Ќа думку багатьох ф≥лософ≥в, т≥льки у м≥стичн≥й та окультн≥й ф≥лософ≥њ розкривалос¤ ≥стинне вченн¤ про людину ¤к м≥крокосм. „ерез м≥стичну духовну традиц≥ю людина посв¤чувалас¤ (≥н≥ц≥ювалас¤) у власне тањну, у сенс всебутт¤. ћ≥стика сильна своњм вченн¤м про косм≥чн≥сть людини. јнтрополог≥чно ор≥Їнтован≥ ф≥лософи вбачали у м≥стиц≥ стародавню форму ун≥версального ос¤гненн¤ бутт¤. ћ≥стичне зануренн¤ у себе, на думку ћ. Ѕерд¤Їва, Ї завжди вих≥д ≥з себе, прорив за меж≥. ћ≥стика вчить, що глибини людини б≥льше н≥ж людськ≥, в них прихований таЇмничий зв¤зок з Ѕогом ≥ св≥том ("‘≥лософ≥¤ свободи").

ћ≥стика - це аж н≥¤к не наб≥р нањвних ≥люз≥й, сл≥пих в≥рувань, ¤к≥ затемнюють св≥тло розумност≥. ÷е перш за все стародавн¤ ≥ глибока духовна традиц≥¤, ¤ка волод≥Ї сол≥дним прогностичним потенц≥алом, св≥тогл¤дною прониклив≥стю. ћ≥стика - це передумова рел≥г≥йноњ епохи. ¬≥домий американський ф≥лософ ”. ƒжеймс у прац≥ "Ѕагатоман≥тн≥сть м≥стичного досв≥ду" прагнув виокремити де¤к≥ загальн≥ риси м≥стичних переживань. ѕершу в≥н назвав "невимовн≥сть" ("неизреченность"). ћова у ƒжемса йшла про те, що людина, ¤ка з≥ткнулас¤ з м≥стичним досв≥дом, не в стан≥ повною м≥рою, використовуючи мовн≥ засоби, виразити сутн≥сть переживань такого роду. ўоб знати про них, сл≥д в≥дчути њх самому. «в≥дси видно, що м≥стичн≥ стани належать до емоц≥йноњ сфери, а не до ≥нтелектуальноњ. ќсь що писав ƒжемс: "Ќеможливо по¤снити ¤к≥сть або ц≥нн≥сть будь-¤кого в≥дчутт¤ тому, хто його не в≥дчував. ѕотр≥бний музичний слух дл¤ оц≥нки симфон≥њ. ѕотр≥бно було б бути колись закоханим, щоб зрозум≥ти стан закоханого". ≤накше говор¤чи, людина, ¤ка пройшла через м≥стичний досв≥д - або неоч≥куване набутт¤ знанн¤, ¤к у я. Ѕьоме чи ѕророка ћухаммада, або спов≥д≥ людей, ¤к≥ пережили кл≥н≥чну смерть, - не може викласти власн≥ в≥дчутт¤ ≥ набут≥ переживанн¤ звичайною поцейб≥чною мовою.

Ќевимовн≥сть ¤к ознака м≥стичного досв≥ду пов¤зана не з тим, що в≥н закор≥нений у чуттЇв≥й природ≥ людини. Ўвидше можна говорити про те, що сам цей досв≥д не маЇ конкретних аналог≥в у земному житт≥. —пециф≥ка м≥стичних переживань ≥нша, н≥ж звичайн≥ повс¤кденн≥ враженн¤ бутт¤. ” них нема розр≥зненн¤ емоц≥йного ≥ рац≥онального, бо це ц≥л≥сний, ун≥версальний досв≥д. Ћюди, ¤к≥ пережили кл≥н≥чну смерть, важко п≥дбирають слова, щоб розпов≥сти про зустр≥ч з≥ —в≥тлоносною ≥стотою, про в≥докремленн¤ душ≥ в≥д т≥ла, про мандри душ≥. невимовн≥сть цих в≥дчутт≥в зумовлена не тим, що вони в≥дмежован≥ в≥д розсудку, ≥нтелекту. ћова йде про прилученн¤ до неземного, потойб≥чного, трансцендентного досв≥ду. “ой, хто не набув м≥стичний досв≥д, залишаЇтьс¤ несприймаючим його, бо це щось принципово ≥нше ...

ƒруга ознака м≥стичного досв≥ду - це ≥нтуњтивн≥сть. ƒжеймс п≥дкреслював, що, хоча ц≥ стани стосуютьс¤ сфери в≥дчутт≥в, вони проте Ї особливою формою п≥знанн¤. Ћюдина проникаЇ в глибини ≥стини, закрит≥ дл¤ здорового глузду. ÷е своЇр≥дн≥ одкровенн¤, моменти внутр≥шнього просв≥тленн¤. ќднак виникаЇ питанн¤, чи можна ≥нтуњц≥ю вважати базовою ознакою дл¤ м≥стичного досв≥ду, адже вона супроводжуЇ ≥ наукову творч≥сть, коли ≥скри ос¤¤нн¤ ув≥нчують анал≥тичну роботу ≥нтелекту. демонструючи невичерпний потенц≥ал рефлекс≥њ?

ƒжеймс приходить до висновку, що нев≥рним Ї принижувати ≥нтуњц≥ю, в≥ддаючи њй т≥льки належне тод≥, коли вона вив≥рена розумом, що вона т≥льки доповнюЇ ≥нтелект. Ќасправд≥ ж ≥нтуњц≥¤ Ї ц≥лком самост≥йним ≥ самодостатн≥м засобом св≥тосприйн¤тт¤. ћ≥ж наукою ≥ м≥стикою ≥снують багатом≥рн≥ зв¤зки. —аме в м≥стиц≥ народилас¤ ≥де¤ всеохопност≥, ун≥версальност≥, ц≥л≥сност≥ св≥ту. Ѕ≥льше того, стародавн≥й √нозис взагал≥ базувавс¤ не ст≥льки на анал≥тичному мисленн≥, експерементальн≥й практиц≥, ск≥льки на спогл¤дальному, всеохоплюючому ≥ ≥нтуњтивному ос¤гненн≥ реальност≥. ¬ласне м≥стика неможлива без ≥нтуњтивност≥, вона нап≥вв≥дкриваЇ певну реальн≥сть, котра постаЇ у своњй ц≥л≥сност≥ ≥ нероз≥мкненост≥. ≤нтуњц≥¤ видаЇтьс¤ фрагментарною т≥льки у стсунку до лог≥чноњ конструкц≥њ. Ќасправд≥ ж вона всеохопна ≥ всепроникаюча. ќсь чому у нањвн≥й, доф≥лософськ≥й св≥домост≥ Ї здоровий реал≥зм, ун≥версальне в≥дчутт¤ бутт¤, котре значною м≥рою було розд≥лене ≥ пригн≥чене розвитком рац≥онал≥зму, в≥ддан¤м переваз≥ "÷арству  ≥лькост≥" перед "÷арством якост≥".

≤нтуњц≥¤ - базовий природний дар людини. ‘антазуючи, передбачаючи под≥њ, людина мовби реал≥зуЇ власну природу. —аме так трактував цю проблему ф≥лософський антрополог јрнольд √ален. дл¤ людини, на його думку, важливим Ї не т≥льки належний життЇвий досв≥д, але й досв≥д можливого, у¤вленого через фантаз≥ю. ¬≥н тому розгл¤дав людину ¤к ≥стоту, ¤ка фантазуЇ, здатну ув≥йти у реальн≥сть через ≥нтуњц≥ю.

—аме ф≥лософськ≥ антропологи прагнули зрозум≥ти, чи не затьмаривс¤ притаманний нам дар у¤ви? „и не загубили ми коштовн≥ властивост≥ мр≥йник≥в? чому наше повс¤кденн¤ втратила поетичний вим≥р? Ќав≥ть наш≥ сни стали буденними, тривожними, достов≥рними, в той час ¤к ѕлатону приснивс¤ леб≥дь, ¤кий опустивс¤ йому на груди...

Ќайб≥льш сильна сторона м≥стичних (окультних) вчень - це вченн¤ про косм≥чн≥сть людини, це розум≥нн¤, що все, що в≥дбуваЇтьс¤ у людин≥, маЇ св≥тове значенн¤ ≥ в≥дбиваЇтьс¤ на космос≥. «нали м≥стики, що душевн≥ стих≥њ людини - косм≥чн≥, що в людин≥ можна в≥дкрити вс≥ нашаруванн¤ св≥ту. Ќаприклад, гн≥в дл¤ м≥стик≥в не т≥льки стих≥¤ людська, але й стих≥¤ космосу. јстролог≥¤ вгадала нерозривний зв¤зок людини з космосом ≥ цим прорвалас¤ до ≥стини, прихованоњ в≥д науки про людину, ¤ка не знаЇ неба, ≥ в≥д науки про небо, ¤ка не знаЇ людину... ћ≥стики вчили, що людина перевершуЇ вс≥ ¤вища природного св≥ту ≥ Ї верховним центром бутт¤. ¬ людин≥ ≥снують таЇмн≥, запов≥тн≥, окультн≥ косм≥чн≥ сили.

¬еличезних вершин дос¤гаЇ самосв≥дом≥сть людини у  аббал≥. ¬она вчить про Ќебесного јдама  адмона. "Ћюдина, - говоритьс¤ в основн≥й книз≥  аббали "«охар", - Ї разом з тим ≥ насл≥док, ≥ вища точка творенн¤. “ому вона створена у сьомий день. як т≥льки по¤вилас¤ людинаа, все було зак≥нчене, ≥ св≥т вищий, ≥ св≥т нижчий. тому що все було вм≥щене в людин≥, вона зЇднюЇ вс≥ форми". людина в  аббал≥ слугуЇ посередником ≥ поЇднувачем м≥ж Ѕогом ≥ природою. ≤ Ѕог ≥ природа в≥дбиваютьс¤ в њњ дво¤к≥й сут≥.

Ќа думку ћ. Ѕерд¤Їва, у звичайн≥й обр¤дов≥й христи¤нськ≥й св≥домост≥ ≥стина про людину-макрокосм задавлена в≥дчутт¤м гр≥ха ≥ пад≥нн¤ людини, говорить про пристраст≥ ≥ про зв≥льненн¤ в≥д гр≥ха ≥ не вм≥щуЇ в соб≥ творчоњ тањни людськоњ природи. ≤стина про людину не була в≥дкрита звичайн≥й паств≥ церковними служител¤ми, ¤к≥ обер≥гали ветхозав≥тну антрополог≥ю. ≤ т≥льки у м≥стиц≥, щонайперше у монашеств≥ (’уана де ла  рус) та ≥сихазм≥ (√ригор≥й ѕалама), в≥дкриваЇтьс¤ посв¤ченим значно б≥льша ≥стина про людину. ѕроте гностичним даром волод≥ли й р¤дов≥ м≥стики, так≥ ¤к я. Ѕьоме, ѕарацельс, …оганн ≈кхарт, ≈мануњл —веденборг, јнгелус —≥лез≥ус, м≥стична ≥стина в≥дкривалас¤ й через мистецтво ƒанте, ћ≥келанджело, ѕетрарки, Ќовал≥са... ѕроте христи¤нство вчить, що справжнЇ антрополог≥чне знанн¤ можливе т≥льки п≥сл¤ воскрес≥нн¤ ’риста, через демонстрац≥ю боговсиновленн¤ людини. ’ристос в≥дновлюЇ втрачений родов≥д людини, њњ право на божественне походженн¤ ≥ божественне призначенн¤. Ѕоголюдина Ї одкровенн¤м не т≥льки божественноњ, але й людськоњ велич≥.

ƒумка про макрокосм≥чн≥сть людини розгл¤даЇтьс¤ не т≥льки у рел≥г≥йн≥й св≥домост≥. ” специф≥чн≥й форм≥ вона знаходить про¤в також у св≥тськ≥й, натурал≥стичн≥й традиц≥њ. Ћюдиина у н≥й трактуЇтьс¤ ¤к природне створ≥нн¤ (м≥крокосм), але в той же час п≥дкреслюЇтьс¤ њњ особлива, незам≥нна роль у перетворенн≥, розбудов≥ св≥ту. Ћюдина трактуЇтьс¤ ¤к специф≥чна, д≥йсно косм≥чна ланка у гранд≥озному процес≥ розвитку св≥ту.

¬ибудовуючи ун≥версальну модель всесв≥тньоњ еволюц≥њ, в≥домий французький ф≥лософ ≥ вчений “ей¤р де Ўарден роз≥йшовс¤ з б≥бл≥йним переказом про створенн¤ людини. –озвиток ун≥весуму в≥н описуЇ ¤к гранд≥озну пригоду матер≥њ. ќрган≥чний св≥т виростаЇ з неорган≥чноњ природи, що даЇ п≥дстави Ўардену подати процес розвитку ун≥версуму ¤к величний ≥ напередвизначений процес. ѕ≥д час еволюц≥њ Ўарден розр≥зн¤Ї посл≥довн≥, ¤к≥сно в≥дм≥нн≥ стад≥њ: переджитт¤ (л≥тосфера), житт¤ (б≥осфера), думка (ноосфера) ≥ наджитт¤. ¬≥н вважаЇ, що еволюц≥¤ одушевлена ц≥леспр¤мованою св≥дом≥стю - "ортогенезою", весь рух спр¤мований у б≥к к≥нцевоњ ц≥л≥ - пункту "ќмега"", ¤кий слугуЇ символ≥чним позначенн¤м ’риста.

≤де¤ ноосфери народжуЇтьс¤ у Ўардена п≥д час осмисленн¤ взаЇмод≥њ м≥ж природою ≥ сусп≥льством, в ¤кому визначальну роль в≥д≥граЇ усв≥домлена, розумна д≥¤льн≥сть людини. ÷е галузь, всередин≥ ¤коњ природа ≥ соц≥ум спр¤мован≥ назустр≥ч один одному, визначаЇтьс¤ ¤к техносфера, антропосфера, соц≥осфера. Ћюдина, йдучи за закладеною у н≥й зд≥бн≥стю, створила довкола планети тонку духовно-сп≥ритуальну оболонку. ÷е своЇр≥дна жива пл≥вка, на ¤к≥й в≥дбит≥ ментальн≥ знаки, культурн≥ шифри, художн≥ образи. Ќоосфера, отже, - це нова, вища стад≥¤ б≥осфери. ¬она була б неможливою без людини ≥ людства.

–озвиваючи сутн≥сть ≥дењ ноосфери, ¬. ¬ернадський в≥дзначав, що людина стаЇ могутньою геолог≥чною всезростаючою силою, ¤ка на ’’ ст. стала всепланетарним ц≥лим. ≤ сила, могутн≥сть людини пов¤зана не з матер≥Їю, а мозком, з розумом, з працею. "Ќоосфера Ї нове геолог≥чне ¤вище на наш≥й планет≥. ” н≥й вперше людина стаЇ могутньою геолог≥чною силою. ¬она може ≥ повинна перебудувати своЇю працею ≥ думкою галузь свого житт¤, перебудовувати докор≥нним чином у пор≥вн¤нн≥ з тим, що було ран≥ше. ѕеред нею в≥дкриваютьс¤ все б≥льш ≥ б≥льш ширш≥ можливост≥".

ќтже, макрокосм≥чн≥сть людини зумовлена тим, що вона створила ноосферу ¤к замешканн¤ духа, ¤к скарбницю духовних багатств. якщо ран≥ше людина, обЇднюючись ≥з соб≥ под≥бними, п≥дкорювалас¤ природному примусу, то тепер вона в≥дчуваЇ свою косм≥чн≥сть.

јле ¤кщо Ўарден ≥ ¬ернадський оперували б≥льше такими пон¤тт¤ми ¤к людство ≥ соц≥альн≥сть, менше п≥клуючись про про власне антрополог≥чн≥ характеристики людини (тобто б≥льшою м≥рою в≥ддавали перевагу логоцентричному п≥дходов≥ до людинпи), то —. ‘едоров,  . ÷≥олковський ≥ ќ. Ѕердник закликали замислитис¤ над проблемою безсмерт¤ ≥ндив≥да ≥ заселенн¤м космосу безсмертними досконалими людьми.

“акож академ≥к ћ. ћоњсеЇв у своњй прац≥ "Ћюдина ≥ ноосфера" (1990) писав про гармон≥чний розвиток (коеволюц≥ю) ѕрироди ≥ —усп≥льства, ≥ умовою цього ставив вир≥шенн¤ проблем стаб≥льноњ життЇд≥¤льност≥, еколог≥чних умов та ≥нших соц≥альних фактор≥в.

≤де¤ ноосфери м≥стить у соб≥ антрополог≥чний зм≥ст. ¬она вказуЇ на ун≥кальний дар людини, њњ неповторн≥ дем≥ург≥йн≥ властивост≥. Ћюдина всередин≥ ц≥Їњ системи розгл¤даЇтьс¤ ¤к найважлив≥ша стад≥¤ всесв≥тньоњ еволюц≥њ. ѕроте людина в ≥дењ ноосфери залишаЇтьс¤ дещо зб≥дненою, людина Ї лише природним створ≥нн¤м, а божественна самосв≥дом≥сть людини у ц≥й концепц≥њ в≥дсутн¤.


nationalvanguard



 

   
вверх  Ѕиблиографи¤ г. »вано-‘ранковск, √руппа исследовани¤ основ изначальной традиции "ћезоге¤", ”краина


Ќайти: на:
ѕ≥дтримка сайту: ќлег √уцул¤к spm111@yandex.ru / ќновленн¤ 

  найл≥пше огл¤дати у Internet
Explorer 6.0 на екран≥ 800x600   |   кодуванн¤: Win-1251 (Windows Cyrillic)  


Copyright © 2006. ѕри распространении и воспроизведении материалов об¤зательна ссылка на электронное периодическое издание Ђ»нститут стратегических исследований нарративных системї
Hosted by uCoz