Ќј„јЋќ  



  ѕ”ЅЋ» ј÷»»  



  Ѕ»ЅЋ»ќ“≈ ј  



   ќЌ“ј “џ  



  E-MAIL  



  √ќ—“≈¬јя  



  „ј“  



  ‘ќ–”ћ / FORUM  



  —ќќЅў≈—“¬ќ  







Ќаши счЄтчики

яндекс цитуванн¤

 

      
»нститут стратегического анализа нарративных систем
(»—јЌ—)
L'institut de l'analyse strategique des systemes narratifs
(IASSN)
≤нститут стратег≥чного анал≥зу наративних систем
(≤—јЌ—)



стать¤

–ел≥г≥йний фактор ≥сторичного процесу в ф≥лософ≥њ ≥стор≥њ ћихайла √рушевського

¬олодимир Ѕудз

≤сторичний процес в ф≥лософ≥њ ≥стор≥њ ћ.√рушевського маЇ пол≥факторний характер, що само собою випливаЇ з того, що ћ.√рушевський виходив ≥з еволюц≥он≥ських позиц≥й щодо ≥сторичного процесу, а також з позитив≥ського принципу врахуванн¤ впливу на прот≥канн¤ соц≥ально-≥сторичного процесу вс≥х можливих фактор≥в. ќдним ≥з важливих фактор≥в ≥сторичного процесу на думку ћ.√рушевського Ї рел≥г≥йний фактор, ¤кий впливаЇ на життЇд≥¤льн≥сть сусп≥льства ≥ формуванн¤ соц≥альних ≥нститут≥в. ¬чений п≥дкреслюЇ в своњх ф≥лософсько-≥сторичних погл¤дах "Евеличезне значенн¤ рел≥г≥йноњ думки - ц≥Їњ психолог≥чноњ надбудови житт¤, дл¤ виробленн¤ "перед-законного права", або плем≥нного звичаю - посередника п≥зн≥шого права класовоњ держави."[1,с.137] ќтже рел≥г≥¤ в ц≥лому здатна впливати на житт¤ сусп≥льства, вона впливаЇ на психолог≥чн≥ п≥дстави житт¤ сп≥льноти, ≥ тому "Еглибок≥ зм≥ни в психолог≥чних п≥дставах житт¤ ви¤вл¤ютьс¤ в рел≥г≥йних у¤вленн¤х."[1,с.292]

–ел≥г≥¤ здатна проникати в найглибш≥ сфери людськоњ св≥домост≥ ≥ тим самим формувати соц≥альн≥ в≥дносини, даючи њм морально-етичн≥ вим≥ри, ¤к≥ в свою чергу Ї найст≥йк≥шими ≥ Ї найреальн≥шими ≥нструментами соц≥ального регулюванн¤ ≥ соц≥альноњ ≥нженер≥њ, оск≥льки сфера морально-етична торкаЇтьс¤ основних соц≥альних норм ≥ ц≥нностей, ¤к≥ можна покласти в основу життЇд≥¤льност≥ ¤к окремоњ людини так ≥ сусп≥льства в ц≥лому. –ел≥г≥¤ визначаЇ ¤к соц≥альний феномен основн≥ пр≥оритетн≥ ц≥нност≥ того чи ≥ншого сусп≥льства, його духовн≥ прагненн¤ ≥ ≥деали, ≥ тим самим коригуЇ повед≥нку людини, що говорить про потребу в соц≥ально-≥сторичному процес≥ розгл¤дати ≥ рел≥г≥йний фактор. ¬≥домо, що будь-¤к≥ зм≥ни в сусп≥льному житт≥ - економ≥чному, пол≥тичному, культурному, починаютьс¤ ≥з зм≥ни псих≥ки, з зм≥ни св≥домост≥, а св≥дом≥сть в свою чергу зм≥нюЇтьс¤ на р≥вн≥ св≥тогл¤дному - через ф≥лософськ≥ ≥ рел≥г≥йн≥ парадигми, ≥ рел≥г≥¤ в даному випадку може слугувати фактором трансформац≥њ соц≥альних ≥нститут≥в.

ƒосл≥дники в≥дм≥чають, що в ф≥лософ≥њ ≥стор≥њ ћ.√рушевського рел≥г≥йний фактор виконуЇ "культуротворчу рольЕ", "конституюЇ культурне св≥тобаченн¤ ≥ культурну св≥тобудову т≥Їњ чи ≥ншоњ сп≥льнотиЕ", Ї д≥Ївим в "процесах ≥нституц≥онал≥зац≥њ певних сусп≥льних в≥дносин, а в≥дтак й в тих чи ≥нших зразках взаЇмод≥њ."[2,с.34] ћ.√рушевський в своњх ф≥лософсько-≥сторичних м≥ркуванн¤х п≥дкреслюЇ ту думку, що рел≥г≥¤ т≥сно пов'¤зана з ≥ншими формами життЇд≥¤льност≥ сусп≥льства, а зокрема з культурою. “ак наприклад в≥н в≥дм≥чаЇ, що "Езаход¤чись коло розповсюдженн¤ христи¤нства, ¬олодимир п≥дтримував заразом ≥ зв'¤зан≥ з ним сторони культурного житт¤, що були разом з ним нерозлучн≥ - мистецтво ≥ книжну осв≥туЕ ’ристи¤нство було заразом ключем, можна сказати, до ц≥лоњ тод≥шньоњ цив≥л≥зац≥њ."[3,с.528] ¬ даному випадку ћ.√рушевський говорить про те, що христи¤нська рел≥г≥¤ визначала вс≥ ≥нш≥ форми в≥дносин, ¤к≥ розвивались - культурн≥, пол≥тичн≥, економ≥чн≥, правов≥, мистецьк≥, науков≥ ≥ ≥н., адже д≥йсно, все —ередньов≥чне житт¤ розвивалось навколо христи¤нства, навколо його основних положень, що так чи ≥накше, в т≥й чи ≥нш≥й м≥р≥ слугували ≥нструментом соц≥альноњ регул¤ц≥њ, ≥ ≥стор≥¤ —ередньов≥чч¤ - це фактично ≥стор≥¤ христи¤нства.

–озгл¤даючи ≥стор≥ю ”крањни в≥н констатуЇ, що одним з найважлив≥ших њњ момент≥в було "Езаведенн¤ христи¤нства, що прот¤гом довгих в≥к≥в переход¤чи помалу в народн≥ маси, впливало на народне житт¤Е"[3,с.19] як бачимо рел≥г≥йний фактор здатний впливати на прот¤з≥ довгих в≥к≥в на прот≥канн¤ ≥стор≥њ народу, ≥ бути в тих чи ≥нших пер≥одах точкою в ¤к≥й перетинаютьс¤ основн≥ сусп≥льн≥ тенденц≥њ. –ел≥г≥йний фактор став також дом≥нуючим на певних етапах ≥ украњнськоњ ≥стор≥њ. „асто на думку √рушевського рел≥г≥йний фактор здатен акумулювати в соб≥ вс≥ ≥нш≥. “ак в≥н пише: "”крањнський нац≥ональний рух ’V≤ - ’V≤≤ вв. проходив п≥д знаком рел≥г≥йним, властиво церковнимЕ ¬ руху ц≥м були сильн≥ елементи в≥дродженн¤ нац≥онального ≥ культурногоЕ"[4,с.64] ѕродовжуючи цю думку в≥н пише, що в той час "Ецерква стала майже Їдиним гаслом нац≥ональним - Їдиною установою, що об'Їднувала розбит≥ останки староњ –уси."[4,с.68] “ой самий розвиток под≥й в≥н констатуЇ ≥ в ≥ншому м≥сц≥: "Еѕрапором рел≥г≥йним заступаЇтьс¤ прапор нац≥ональний, ≥ п≥д окликами ≥нтерес≥в рел≥г≥њ ведетьс¤ боротьба задл¤ ≥нтерес≥в нац≥ональних, пол≥тичних, з мотив≥в класових ≥ економ≥чнихЕ"[5,с.301] јнал≥зуючи пер≥од украњнськоњ ≥стор≥њ в ¤кий розгл¤дались питанн¤ впровадженн¤ Їдност≥ церков ћ.√рушевський пише: "÷ерковн≥ в≥дносини на перелом≥ ’V≤ ≥ ’V≤≤ вв.Е стають тим фокусом, в ¤к≥м збираютьс¤ пол≥тичн≥, нац≥ональн≥, а нав≥ть ≥ сусп≥льн≥ змаганн¤ украњнсько-руськоњ народност≥Е"[6,с.385] ћ.√рушевський також в≥дм≥чаЇ, що "Едуховенство ¤к сторож ≥нтерес≥в руськоњ в≥риЕ, ¤вл¤лос¤ заразом сторожем украњнського нац≥онального житт¤, нац≥ональних традиц≥й, нац≥ональноњ св≥домост≥, патр≥отизмуЕ"[5,с.263] ¬чений також констатуЇ, що на грунт≥ рел≥г≥йному був тод≥ можливий союз р≥зних соц≥альних верств: "—оюз з ≥ншими соц≥альними украњнськими верствами на грунт≥ сп≥льноњ боротьби за церковн≥ й культурн≥ нац≥ональн≥ вартост≥ перекидав м≥сток через пол≥тичн≥ та соц≥альн≥ розходженн¤Е"[7,с.18] - отже рел≥г≥¤ в даному випадку, ¤к фактор ≥сторичного процесу Ї вир≥шальним на тому чи ≥ншому етап≥ розвитку сусп≥льства. ќднак пор¤д з тим, що рел≥г≥¤ Ї об'Їднуючим ≥ консол≥дуючим фактором ≥сторичного процесу, вона також Ї ≥ фактором диференц≥ац≥њ сп≥льноти, оск≥льки саме рел≥г≥йн≥ мотиви ≥ рел≥г≥йн≥ парадигми здатн≥ розд≥лити нав≥ть одну нац≥ональну сп≥льноту на два ворож≥ табори, ¤к це було у випадку тих чи ≥нших ун≥й, зокрема 1596 року, де украњнська сп≥льнота була под≥лена на ворогуючу православну ≥ греко-католицьку сторони, що п≥зн≥ше стало предметом ≥ основою ¤к полем≥ки в сфер≥ духу, так ≥ грунтом реальноњ ф≥зичноњ боротьби, де нехтувались таким чином основн≥ христи¤нськ≥ постулати ≥ христи¤нська мораль, задл¤ того чи ≥ншого способу в≥роспов≥данн¤.

ќтже, ¤к бачимо в ф≥лософсько-≥сторичних м≥ркуванн¤х ћ.√рушевського рел≥г≥йний фактор в≥д≥граЇ одну з визначальних ролей, акумулюючи в соб≥ нац≥ональн≥ особливост≥, а разом з ними - культурн≥, економ≥чн≥, пол≥тичн≥. ¬ цьому аспект≥ √рушевський надаЇ велике значенн¤ сел¤нству, ¤ке найб≥льше на його думку з ус≥х соц≥альних верств було наближене до рел≥г≥њ, ≥ ¤ке на думку √рушевського Ї основою майбутньоњ ”крањни. –азом з тим √рушевський констатуЇ, що село зм≥нюЇтьс¤ - "Ем≥н¤Їтьс¤ св≥тогл¤д, з'¤вл¤Їтьс¤ скептицизм, рац≥онал≥зм, а поруч з тим й чиста ≥ндеферентн≥сть до всього духовного, падаЇ моральЕ" ћ.√рушевський в≥дм≥чаЇ, що "Есправ≥ морального ≥ культурного вихованн¤ нашого народу ¤ надаю б≥льшу вагу, н≥ж пол≥тичному питаннюЕ" як бачимо ћ.√рушевський найб≥льше ц≥нуЇ в людин≥ духовну сторону - "Ете власне, що найц≥нн≥ше в людин≥, чим стоњть ≥ поступаЇ людське житт¤ - ≥деал≥зм, ≥дейн≥сть, готовн≥сть дл¤ мотив≥в ≥деолог≥чних жертвувати "реальними" вартост¤ми даноњ хвил≥."[8,с.62]

–озв'¤зуючи в даному контекст≥ сп≥в≥дношенн¤ морал≥ ≥ рел≥г≥њ, ћ.√рушевський в своњх ф≥лософсько-≥сторичних роздумах висловлюЇ наступн≥ м≥ркуванн¤: "я не буду ч≥пати, чи може взагал≥ бути мораль без рел≥г≥њ - по моЇму не може, але скажу т≥льки, що запровадити в побуту народн≥м мораль без рел≥г≥њ, здаЇтьс¤, не можнаЕ ћатер≥ал≥ст не може бути добрим народовцемЕ Ќародовець може бути т≥льки в ≥деал≥стичн≥й, чи то побожн≥й громад≥Е –ел≥г≥¤Е наказуЇ завждиЕ любити св≥й народЕ" ќтже рел≥г≥йному фактору в процес≥ становленн¤ народу, нац≥ональност≥ √рушевський надаЇ велику роль, оск≥льки рел≥г≥¤ Ї основою моральност≥, традиц≥њ, а разом з тим основою ≥снуванн¤ соц≥альних ≥нститут≥в. ¬ даному випадку ћ.√рушевський в≥дм≥чаЇ, що ≥снуванн¤ народу ≥ збереженн¤ його традиц≥й пов'¤зане з його рел≥г≥йн≥стю, адже рел≥г≥йн≥сть, а разом з тим ≥ духовн≥сть накладаЇ в≥дбиток на спос≥б повед≥нки людини, адже людина, ¤ка керуЇтьс¤ рел≥г≥йними принципами не буде вс≥ зусилл¤ спр¤мовувати на реал≥зац≥ю т≥льки матер≥альних потреб, але буде мати на уваз≥ ≥ потреби духовн≥. ћатер≥ал≥ст, а отже атењст, на думку ћ.√рушевського не може бути добрим сином свого народу, оск≥льки його важко заставити любити свого ближнього ≥ керуватись альтруњстичними принципами в стосунках з ≥ншими, над ним немаЇ н≥¤кого морального вищого закону н≥ж в≥н сам.

ƒосл≥дники в≥дм≥чають у зв'¤зку з цим, що "Еосновну функц≥ю рел≥г≥њ ћ.√рушевський вбачав ц≥ њњ здатност≥ бути саме фактором самовизначенн¤ особи в св≥т≥, дати в≥дпов≥дь на питанн¤ про смисл ≥ мету ≥снуванн¤ людини."[2,с.15] ¬≥н вбачав також в рел≥г≥њ "Енайважлив≥ший чинник соц≥альност≥, сол≥дарност≥ людейЕ"[2,с.20] як бачимо рел≥г≥йний фактор Ї основою сол≥дарност≥ сусп≥льства, а сол≥даризм пор¤д з ≥ндив≥дуал≥змом ћ.√рушевський вбачав ¤к основн≥ тенденц≥њ розвитку людства взагал≥, ≥ рел≥г≥йний фактор Ї тим елементом на ¤кому може грунтуватись сусп≥льне житт¤.

ѕроте √рушевський в≥дм≥чаЇ, що украњнське житт¤ разом з прийн¤тт¤м христи¤нства не прийн¤ло "в≥зант≥йськоњ ортодокс≥њ", ≥ залишалось "Епри певн≥й духовн≥й ≥ рел≥г≥йн≥й свобод≥ - ширш≥м погл¤д≥ на в≥ру ≥ мораль." [4,с.8], ≥ рел≥г≥йн≥ в≥дносини все б≥льше концентрувались на в≥дношенн≥ "людське - вселюдське."[4,с.8] ¬ даному випадку ћ.√рушевський ствердджуЇ той факт, що украњнська ментальн≥сть приймаючи рел≥г≥ю не розриваЇ з ≥де¤ми свободи, ≥ концетруЇ свою увагу на морально-етичних аспектах христи¤нства, залишаючи дещо осторонь проблеми теолог≥чн≥. «рештою проблема ун≥њ церков в украњнськ≥й ≥стор≥њ розгл¤далась скор≥ше з пол≥тичного ≥ економ≥чного боку, ≥ каменем спотиканн¤ в даному випадку були не питанн¤ теолог≥чного характеру, а проблеми пол≥тичного ≥ економ≥чного п≥дпор¤дкуванн¤.

јнал≥зуючи христи¤нство в ц≥лому ћ.√рушевський пише: "Еяк головну зм≥ну в рел≥г≥йн≥м св≥тогл¤д≥ принесену христи¤нством взагал≥Е ¤ п≥днесу пон¤тт¤ моральноњ в≥дпов≥дальност≥Е, - морального балансу людського житт¤, посмертноњ кари або заслуги в≥дпов≥дно до моральноњ суми йогоЕ ≤де¤ посмертного возда¤нн¤ взагал≥ здобула ц≥лий переворот в псих≥ц≥ тод≥шн≥х людей, наповнивши њх у¤ву, а разом з тим ≥ творч≥сть масою нових образ≥в ≥ мотив≥вЕ Ќезвичайно важлива також ≥де¤ ун≥версальност≥ людства Е ѕон¤тт¤ ж морального обов'¤зку до кожноњ людини без р≥зниц≥ походженн¤ було важливим подарунком христи¤нства."[4,с.31] “обто ћ.√рушевський оц≥нюючи христи¤нство наголошуЇ саме на його ун≥версальн≥й морально-етичн≥й сторон≥, ¤ка в свою чергу може коригувати в≥дносини у сусп≥льств≥, вкладати той чи ≥нший сенс в житт¤ людини, в процес побудови соц≥альних ≥нститут≥в. –ел≥г≥¤ ¤к бачимо здатна впливати на св≥тогл¤д людини в ц≥лому, а з ним ≥ на њњ житт¤ ≥ в≥дносини у сп≥льнот≥. ≤ д≥йсно христи¤нська мораль без будь-¤ких переб≥льшень, сто¤ла б≥л¤ основ Ївропейських л≥берально-демократичних ц≥нностей, ¤к≥ були п≥зн≥ше проголошен≥ ≥ узаконен≥ в добу Ќового часу.

¬ ф≥лософсько-≥сторичних м≥ркуванн¤х ћ.√рушевський в≥дстоюЇ ≥дею ун≥версальноњ Їдност≥ людства, ¤ка притаманна на його думку ≥ христи¤нству. ¬ цьому ракурс≥ к≥нцевою ун≥версальною формою соц≥ального сп≥вжитт¤ в≥н бачить ¤к "орган≥зац≥ю св≥товоњ федерац≥њ прац≥", до ¤коњ можна прийти саме "с≥льською стежкою" на противагу до марксизму, минаючи "≥ндустр≥ально-роб≥тничу верствуЕ"[9,с.2] ¬чений пербував в питанн¤х державотворенн¤ на федерал≥стичних позиц≥¤х, що також перегукуЇтьс¤ з тенденц≥¤ми христи¤нства до ун≥версал≥зму ≥ екумен≥зму.

ћ.√рушевський в≥дм≥чаЇ також, що украњнський народ д≥¤в на прот¤з≥ ≥сторичного процесу борючись за "землю ≥ волю", ≥ ц¤ боротьба "давала йому свого роду рел≥г≥ю прац≥. "[10,с.30] ¬ даному аспект≥ можна побачити аналог≥њ з протестантським баченн¤м людини ≥ плод≥в њњ прац≥, ¤к≥ Ї св¤щенними, ≥ створенн¤ св≥товоњ федерац≥њ прац≥, маЇ перш за все на мет≥ узаконити результати д≥¤льност≥ людини ≥ сусп≥льства, на ¤к≥ немаЇ права н≥хто ≥нший кр≥м самого працюючого, ≥ це тим самим усуватиме конфл≥ктн≥ ситуац≥њ. "–ел≥г≥¤ прац≥", ¤ка повинна бути покладена в основу св≥товоњ федерац≥њ, грунтуЇтьс¤ на поваз≥ до ≥нших людей, до њх г≥дност≥, що не суперечить христи¤нським постулатам.

ћи бачили вище, що в ф≥лософ≥њ ≥стор≥њ √рушевський дотримуЇтьс¤ ≥дењ ун≥версальност≥ людства ≥ пише, що "Евсесв≥тн¤ ≥стор≥¤ тепер все б≥льше хоче бути ≥стор≥Їю всього людства, а не де¤ких вибраних народ≥вЕ"[11,с.4] - бачимо, що ц¤ ≥де¤ √рушевського не суперечить його погл¤дам щодо значенн¤ людини взагал≥, ¤ка Ї на його думку основною ц≥нн≥стю в ≥стор≥њ. ќднак людина теж Ї основною ц≥нн≥стю в христи¤нств≥. ¬чений пише: "Ѕ≥льше н≥ж коли небудь в≥дчуваЇтьс¤ тепер велика виховуюча сила культу людського колективу, непод≥льност≥ людстваЕ"[12,с.69] Ћюдство Ї непод≥льним, непод≥льним Ї отже ≥ весь ≥сторичний процес, ¤кий Ї н≥що ≥нше ¤к "Епох≥д людства до щаст¤ ≥ правди."[12,с.58] “аке ж щаст¤ ≥ правду намагаЇтьс¤ дати людин≥ ≥ та чи ≥нша рел≥г≥¤, а саме щаст¤, ¤к ≥ правду неможливо вим≥р¤ти матер≥ально, а вони вим≥рюютьс¤ скор≥ше духовними вим≥рами. Ћюдина, кожна нац≥¤ повинна спр¤мовувати своњ зусилл¤, щоб здобути "добро ≥ щаст¤ людства."[9,с.11] –азом з тим ћ.√рушевський в своњх ф≥лософсько-≥сторичних м≥ркуванн¤х висловлюЇ ту думку, що ≥сторичний процес маЇ розвиватись "Ев≥д тоњ формули homo homini lupus (людина людин≥ ¤к вовк), котрою фактично живе нин≥шн≥й момент, до формули homo homini res sacra (людина людин≥ р≥ч св¤та), котрою рухалось й здобувалось все, що було кращого на земл≥."[12,с.70] —л≥д в≥дм≥тити, що ≥сторичний процес сам по соб≥ в ф≥лософ≥њ ≥стор≥њ ћ.√рушевського не розвиваЇтьс¤ в напр¤мку осв¤ченн¤ людини, але в≥н мав би так розвиватись, ≥ людство повинно докласти вс≥х зусиль, перш за все у духовн≥й сфер≥ дл¤ того щоб зреал≥зувати дану формулу, ≥ в цьому велику роль повинна в≥д≥грати христи¤нська рел≥г≥¤, ¤ка фактично також осв¤чуЇ людину.

ќтже в рел≥г≥йному фактор≥ √рушевський в своњх ф≥лософсько-≥сторичних роздумах наголошуЇ на морально-етичн≥й сторон≥ рел≥г≥њ. ÷¤ ≥де¤ ћ.√рушевського Ї близькою до роздум≥в √ердера, за ¤ким "Елюдина створена, щоб засвоњти дух гуманност≥ ≥ рел≥г≥њ."[13,с.107] ќтже к≥нцевою метою ≥стор≥њ Ї людство, людина сама по соб≥. ѕросл≥дковуючи розвиток рел≥г≥њ ≥ њњ трансформац≥ю в ≥сторичному процес≥, ћ.√рушевський пише, що "Ерел≥г≥¤ бога зам≥нилас¤ рел≥г≥Їю богочолов≥ка, дал≥ йде рел≥г≥¤ чолов≥ка просто, або рел≥г≥¤ людстваЕ"[14, с.37] ¬ даному випадку досл≥дники в≥дм≥чають, що ћ.√рушевський прагнув "Естворити так звану громад¤нську рел≥г≥ю, головними постулатами ¤коњ були б любов до свого народу, гуманн≥сть, висока моральн≥сть, демократичн≥сть." [2,с.21]

“акож в≥дм≥чаЇтьс¤, що √рушевський ¤к "Еучений-гуман≥ст мислив ≥сторичний розвиток ¤к висх≥дну гуман≥стичного поступу,Е й становленн¤ людства у нього постаЇ по сут≥ ¤к здобуванн¤ люд¤ност≥."[2,с.22] Ќа думку ћ.√рушевського в≥дносини у сусп≥льств≥ повинн≥ виходити з почутт¤ "гармон≥њ ≥ндив≥дуального ≥ соц≥ального, нац≥онального ≥ вселюдського."[9,с.1] ¬≥н пише, що "мета роду людського, людського ≥снуванн¤Е Ї ¤комога ширший ≥ повн≥ший розвиток залучених у ньому духовних сил ≥ через цей розвиток - ¤комога ширшеЕ запровадженн¤ в житт¤ принцип≥в правди, добра ≥ краси."

як бачимо √рушевський в своњх ф≥лософсько-≥сторичних м≥ркуванн¤х виход¤чи з пол≥факторност≥ ≥сторичного процесу, великоњ ваги надаЇ рел≥г≥йному фактору в ≥сторичному процес≥, ¤кий в де¤ких пер≥одах украњнськоњ ≥стор≥њ стаЇ визначальним в соц≥ально-пол≥тичних процесах. ќднак на думку ћ.√рушевського ≥сторичний процес п≥дкор¤Їтьс¤ де¤ким законом≥рност¤м ≥ тенденц≥¤м зокрема тенденц≥¤ ≥ндив≥дуал≥зму ≥ сол≥даризму. ¬чений наголошуЇ на необх≥дност≥ посиленн¤ в сп≥льнот≥ почутт¤ сол≥даризму, ≥ це також Ї можливим на основ≥ рел≥г≥њ. ” св≥т≥ д≥ють певн≥ закони, ≥снуюЇ велика к≥льк≥сть взаЇмод≥й, ф≥зичних, х≥м≥чних, соц≥альних процес≥в, однак все ж таки незважаючи на своњ позитив≥ськ≥ погл¤ди √рушевський визнаЇ, що "Еусе це в'¤жетьс¤ [≥деЇю] одн≥Їњ твор¤щоњ думки." « цих м≥ркувань ћ.√рушевського випливаЇ, що в≥н надаЇ значенн¤ не т≥льки рел≥г≥йному фактору ≥сторичного процесу, ¤кий пов'¤заний ≥з сферою людськоњ св≥домост≥, з конкретними соц≥альними процесами, але ≥ констатуЇ вплив на ф≥зичн≥ ≥ соц≥альн≥ процеси трансцендентного фактору, ¤кий Ї основою Їдност≥ св≥ту, тобто говорить, хоч ≥ не безпосередньо, а в художн≥й ≥ образн≥й форм≥, про вплив "твор¤щоњ думки", Ѕога на х≥д ф≥зичних ≥ соц≥ально-≥сторичних процес≥в, ≥ тут в≥н в≥дходить в≥д позитив≥зму, в≥д сувороњ науковост≥, залишаючи м≥сце в≥р≥.

Ћ≤“≈–ј“”–ј

1. ћ.√рушевський ѕочатки громад¤нства. √енетична соц≥олог≥¤. ¬≥день 1921.
2. Ћ. ондратик, ќ. ондратик ћ.√рушевський: проблеми сут≥, функц≥ональност≥ та виток≥в рел≥г≥њ. Ћуцьк 1998.
3. ћ.√рушевський ≤стор≥¤ ”крањни-–уси в 11т.,12 кн.; том1  ињв 1991.
4. ћ.√рушевський « ≥стор≥њ рел≥г≥йноњ думки на ”крањн≥. Ћьв≥в 1925.
5. ћ.√рушевський ≤стор≥¤ ”крањни-–уси в 10т., т.6, Ќью-…орк 1955.
6. ћ.√рушевський ≤стор≥¤ ”крањни-–уси в 10т., т.5, Ќью-…орк 1955.
7. ћ.√рушевський ≤стор≥¤ украњнськоњ л≥тератури в 6-ти т., 9-ти кн., т.6, кн.1  ињв 1996.
8. ћ.√рушевський Ќаша пол≥тика Ћьв≥в 1911.
9. ћ.√рушевський Ќа село! („ергов≥ завданн¤ украњнськоњ трудовоњ ≥нтел≥генц≥њ)// Ѕор≥тетес¤ - ѕоборете. ѕрага 1920.
10. ћ.√рушевський ”крањнська парт≥¤ соц≥¤л≥ст≥в-революц≥онер≥в та њњ завданн¤.  ињв 1920.
11. ћ.√рушевський ¬сесв≥тн¤ ≥стор≥¤ в коротк≥м огл¤д≥ „.≤ вид.2  ињв 1917.
12. ћ.√рушевський ≤стор≥¤ й њњ соц≥ально-виховуюче знач≥ннЇ.// ћ.√рушевський Ќа пороз≥ новоњ ”крањни. √адки ≥ мр≥њ.  ињв 1918.
13. ».√ердер »деи к философии истории человечества. ћосква 1977.
14. ћ.√рушевський Sub divo. ќпов≥данн¤, начерки, зам≥тки.  ињв 1918.

nationalvanguard


 

   
вверх  Ѕиблиографи¤ г. »вано-‘ранковск, √руппа исследовани¤ основ изначальной традиции "ћезоге¤", ”краина


Ќайти: на:
ѕ≥дтримка сайту: ќлег √уцул¤к spm111@yandex.ru / ќновленн¤ 

  найл≥пше огл¤дати у Internet
Explorer 6.0 на екран≥ 800x600   |   кодуванн¤: Win-1251 (Windows Cyrillic)  


Copyright © 2006. ѕри распространении и воспроизведении материалов об¤зательна ссылка на электронное периодическое издание Ђ»нститут стратегических исследований нарративных системї
Hosted by uCoz